مد و حجاب/ هانا تاجیما؛ طراح مسلمان ژاپنی

حرکت کردن با دنیای مد محدود به سن، جنس، ملیت و مذهب نیست

حرکت کردن با دنیای مد محدود به سن، جنس، ملیت و مذهب نیست. مسلمانان هم می‌توانند استایل زیبا و مد روز داشته باشند و در دنیای مد فعالیت کنند. اخیرا کمپانی‌های مد، نشان داده‌اند که تمایل دارند از حجاب در مجموعه کارها و طرح‌هایشان استفاده کنند. این‌بار در بنیتا، شما را با هانا تاجیما، بلاگر و طراح مسلمان ژاپنی-انگلیسی آشنا می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هانا تاجیما

تنوع، موضوع قابل‌توجهی در مد است؛ اما این تنوع در دنیای مد بیشتر در کت واک‌ها دیده می شود نه در محصولاتی که عرضه می‌شوند. 12/4 درصد از مردم لندن و 5 درصد از جمعیت انگلستان مسلمان هستند، اما اغلب نیازهای این قشر در دنیای مد نادیده گرفته می‌شود.‌ گاهی طراحانی مانند هانا تاجیما، طراح ژاپنی-انگلیسی در پی برطرف کردن این نیاز‌ها بر می‌آیند.

هانا تاجیما، طراح و هنرمند تجسمی است. او 27 ساله است و از پدری ژاپنی و مادری انگلیسی در انگلستان متولد شد. پدر و مادرش نیز هردو هنرمند بودند و او در محیطی کاملا هنری رشد کرد. بنابراین انتخاب هنر و طراحی لباس چندان دور از انتظار نبود. او اکنون طراح لباس است  اما مدت زیادی در این رشته تحصیل نکرد. هانا تاجیما در سن 17 سالگی مسلمان شد. به عقیده‌ی او لباس‌هایی که مسلمانان می‌پوشیدند به تنوع بیشتری نیاز داشت؛ بنابراین پس از پایان تحصیلات، بلافاصله به سراغ طراحی لباس و راه‌اندازی برند لباس زنانه‌ی خود به نام Maysaa رفت که هم در انگلستان و هم در سراسر دنیا به موفقیت زیادی دست پیدا کرد. پیش‌تر در بنیتا خوانده بودید که چطور برندهای مطرح شروع به طراحی لباس‌های پوشیده کردند و درصدد برطرف کردن نیازهای زنان مسلمان در دنیای مد هستند،‌ پس این موفقیت دور از انتظار نیست. او لباس‌های الهام گرفته از طرح‌های غربی را با حجاب عرضه می‌کند. وبلاگی که برای خود راه‌اندازی کرده بود در مدت کوتاهی به محبوبیت زیادی در میان دوستداران مد، بخصوص علاقمندان به حجاب رسید. او تا کنون با Elle ،Address Magazine و Harperz Bazaar مصاحبه و همکاری داشته است.

هانا تاجیما

او درباره‌ی چگونگی مسلمان شدن خود می‌گوید: «خانواده‌ی من مذهبی نیستند. من به مذهب علاقه داشتم اما مایل نبودم آن را در زندگی‌ام به کار ببرم. تعدادی دوست مسلمان در دانشگاه داشتم و عدم علاقه‌ی آن‌ها برای رفتن به کلاب و دیگر محیط‌های تفریحی باعث کنجکاوی من شده بود. چطور می‌توانستند در آن سن کم این‌گونه رفتار کنند؟

از همان زمان شروع به خواندن فلسفه کردم. احساس می‌کردم گیج شده‌ام و در زندگی سردرگمم. من دختر محبوبی بودم، دوستان خوبی داشتم و هرآنچه می‌خواستم در اختیارم بود اما احساس می‌کردم جای چیزی در زندگی‌ام خالی است. بیشتر درباره‌ی مذهب مطالعه کردم و درباره‌ی دوستان مسلمانم و زندگی آن‌ها اطاعات بیشتری کسب کردم. هرچه بیشتر می‌خواندم، بیشتر خودم را با قرآن و عقاید مسلمانان موافق می‌دیدم و می‌فهمیدم چرا اسلام به زندگی دوستانم رنگ بخشیده بود.

دیگر به جایی رسیده بودم که می‌خواستم به همه بگویم مسلمان هستم. مطرح کردن این مساله با خانواده‌ام بخش ساده‌ی ماجرا بود. می‌دانستم آن‌ها راضی به خوشحالی و رضایت من هستند و می‌دیدند که این مساله، مساله‌ای کاملا مثبت است. دوستانم به دو گونه رفتار می‌کردند. اکثر آن‌ها بی‌تفاوت بودند و تعداد کمی من را تشویق و حمایت کردند.»

هانا تاجیما

«اولین خاطره‌ی من از مد به زمانی بر می‌گردد که پدربزرگ ژاپنی‌ام کیمونویی برای مادرم آورد و من علاقه داشتم آن را به تن کنم. احساس خوبی که آن موقع داشتم هنوز با من همراه است و حس می‌کنم علاقه دارم آن حس را تکرار کنم. من تلاش می‌کنم زیبایی را به‌طور متفاوتی نشان دهم. دوست دارم زیبایی به جای دیده شدن، حس شود.»

هانا تاجیما درباره‌ی طراحی‌هایش این‌گونه می‌گوید: «‌جالب است؛ احساس می‌کنم افراد زیادی از این‌که می‌توانند با این طرح‌ها هویت واقعی خود را نشان دهند، خوشحال هستند. نسل جوانی که به همراه خانواده‌هایشان به کشورهای غربی مهاجرت کرده‌اند، به سختی با سبک لباس پوشیدن نسل قدیمی‌تر ارتباط برقرار می‌کنند، پس باید استایلی داشته باشند که متعلق به نسل خودشان است. روز اولی که مسلمان شده بودم، اولین‌باری بود که با حجاب در عموم ظاهر می‌شدم. زیاد به آن عادت نداشتم و ضرورتی برای استفاده از حجاب نمی‌دیدم، تنها می‌خواستم آن را امتحان کنم. اما دیدم با تغییر ظاهرم، نگاه مردم نسبت به من تغییر می‌کند و این برایم جالب بود.»

هانا تاجیما

« احساس می‌کنم این روزها، مد برای نشان دادن زیبایی به دنبال نشان دادن جذابیت‌های جنسی است. به نظر من داشتن یک دیدگاه دیگر می‌تواند ارزشمند باشد.»

هانا تاجیما، طی همکاری با برند یونیکلو، مجموعه‌ لباسی از حجاب طراحی کرده که در قسمت بعدی سری مقالات مد و حجابِ بنیتا به آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این می‌توانید برخی از طرح‌های او را در صفحه اینستاگرام هانا تاجیما ببینید.

منابع: hanatajima, dazeddigital, independent

اگر به مطالب مد و حجاب علاقه دارید، مقاله اولین مدل مسلمان برند اچ اند ام را بخوانید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر