به گزارش ایسنا، کتاب «درباره نظام دانش» نوشته ابراهیم توفیق در 244 صفحه با شمارگان 700 نسخه و قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «در میان منتقدین توافقی عام بر سر این وجود دارد که علوم اجتماعی ما کپی ناقصی است از «اصلی» که جهانی و جهانشمول فهمیده میشود، «اصلی» که همچون آئینهای «آینده» گریزناپذیر را به تصویر میکشد و ما در مقایسه خود با آن به تشخیص آسیبشناسانه «نواقص» خود میرسیم. گفته میشود که با وجود دهههای بسیاری که از شکلگیری علوم اجتماعی گذشته است، ما «هنوز» در وضعیت تأسیس و حتی پیشاتأسیس قرار داریم. دخالتگری و تعیین تکلیفهای حوزه سیاست برای حوزه علم، بوروکراتیسم حاکم بر آکادمی، عدم شکلگیری اجتماعات و پارادایمهای علمی، فقدان مکاتب فکری و برنامههای پژوهشی، درجازدن در معرفتشناسی دوران سنت و چیرگی رئالیسم خام و... همگی نشانههای این عدم تأسیس هستند.»
«دانشگاه، ارتباطات و توسعه ملی در ایران» نوشته مجید تهرانیان به کوشش هادی خانیکی در 289 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 14هزار تومان به چاپ رسیده است.
در نوشته پشت جلد این کتاب نیز آمده است: «امکان ایجاد و رشد دانشگاه به عنوان «عقل نقاد» جامعه جدید در ایران همواره با پرسشهای جدی در درون و بیرون خود روبرو بوده است، دانشگاه چون نهادی زنده و پویا و همپیوند با پیرامون خویش است، سلامت و بیماریاش وابسته به محیط و فرهنگی است که در آن میزید. در فرهنگ مساعد و فضاهای گشوده و دموکراتیک، دانشگاه نهادی است خلاق و فعال و دارای نقشهای چندجانبه و متمایز که هیچ کدام آنها به جای دیگری نمینشینند، اما در فرهنگ نامساعد و فضاهای تنگ و بسته دانشگاه به نهادی تبدیل میشود که گرفتار ناهماهنگی و کژکارکردی نقشهاست.»
«ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ در 516 صفحه، با شمارگان 700 نسخه و قیمت 26 هزار تومان منتشر شده است.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» ناظر به نقد رویکردهای قالبگرایانه، کمی و اثباتگرایانه حکم بر نظام آموزش رسمی ماست که میکوشد متأثر از یک نحله شناختشناسی منسوخ و مطرود و بیتوجه به زبان معطوف به چگونگی و ساختن و ایجاد کردن و با قراردادن چهرههای آکادمیک و دانشگاهی در چنبرهای محدود و با تحمیل شاخصهایی کمی و محتواگریز و با اهرمهای تبلیغی و گاه هژمونیکِ در اختیار، کشور را از به اصطلاح عقبماندگی علمی نجات دهد.»
این سه کتاب از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.