ماهان شبکه ایرانیان

یک وضوی استاندارد

طهارت شرط مهم نماز   همان طور که می دانید همه انسان ها در طول زندگی خود موظف به انجام عبادات و تکالیفی هستند که خداوند از آنها خواسته و هرچند ماهیت و روح کلی این عبادات در ادیان مختلف متفاوت نیست، اما شرایط و ضوابط ظاهری و شکلی اعمال عبادی در ادیان مختلف است

یک وضوی استاندارد

طهارت شرط مهم نماز
 

همان طور که می دانید همه انسان ها در طول زندگی خود موظف به انجام عبادات و تکالیفی هستند که خداوند از آنها خواسته و هرچند ماهیت و روح کلی این عبادات در ادیان مختلف متفاوت نیست، اما شرایط و ضوابط ظاهری و شکلی اعمال عبادی در ادیان مختلف است.
برای نمونه، همه ادیان آسمانی دارای عبادتی به عنوان نماز هستند، اما شکل ظاهری و کیفیت انجام این عمل در ادیان مختلف متفاوت است. البته ما وظیفه داریم همان گونه که خداوند از ما خواسته، اعمال دینی و عبادی خود را به جا بیاوریم، زیرا آن چه در این میان اهمیت دارد، اصل عبادت نیست. خداوند به عبادت کسی نیاز ندارد، بلکه مهم تسلیم بودن ما در برابر دستورات خداوند است که این امر عامل رشد و کمال انسان و رسیدن او به بهشت می شود. در نتیجه باید همان گونه عبادت ها را به جا بیاوریم که خدا خواسته است.
نماز، مهم ترین عمل عبادی مسلمان هاست که در هر شبانه روز موظف به انجام آن هستیم، اما این عمل برای خود دارای مقدمات و شرایط خاصی است که بدون انجام آن ها نمی توان یک نماز صحیح و قابل قبول را به جا آورد. یکی از مقدمات مهم، طهارت است.

طهارت ظاهری و باطنی
 

از نظر دین اسلام، هر کس قصد ایستادن در برابر پروردگار برای انجام نماز را دارد، باید به دو نوع طهارت بپردازد؛ اول آن که ظاهر بدن و لباس خود را از هر نوع نجاست و آلودگی مورد نظر شریعت پاک کند، یعنی بدن و لباس خود را که ظاهر او را تشکیل می دهند، از مواردی مانند خون، ادرار و دیگر نجاسات پاک کند و به اصطلاح طهارت از خبث را به دست آورد.
دوم آن که باطن و روح خود را هم به نوعی از غفلت و بی توجهی از خدا و دیگر حالاتی که با اشتغال به امور دنیایی مانند خواب و قضای حاجت و ... حاصل شده، پاک کند، یعنی طهارت از حدث را هم برای خود پدید آورد.
در واقع اگر کسی از خواب بیدار می شود یا با رفتن به دستشویی، مواد زاید و فضولات بدن را از خود دور می کند، لازم است قبل از نماز با وضوگرفتن خود را به نوعی تطهیر کند و طهارتی معنوی و درونی را هم به عنوان مقدمه و آمادگی اولیه برای نماز به دست بیاورد.

نکاتی پیرامون وضو
 

وضو عملی است که می توان آن را با کمی آب و در زمان کوتاهی انجام داد و کمتر نوجوانی است که انجام این عمل را بلد نباشد، اما ما نکاتی درباره آن گوش زد می کنیم:
1. وضو به خودی خود یک عبادت است و به همین خاطر با شست و شوی عادی بدن و لباس تفاوت دارد؛ یعنی برای درست انجام دادن آن حتما لازم است انسان آن را برای رضای خداوند انجام دهد و تنها هدفش از انجام آن نزدیک شدن به خداوند و انجام دستور او باشد.
در نتیجه اگر کسی برای خودنمایی یا خنک شدن و مانند آن وضو بگیرد، وضوی وی صحیح نیست و با این وضو نمی تواند نماز بخواند. حتی اگر نیت وضوی انسان مخلوطی از این امور باشد، یعنی هم قصد رضای خدا و طهارت نماز را بکند و هم هدفش خنک شدن باشد، باز وضوی وی صحیح نیست، بلکه انسان باید تنها برای رضای خداوند وضو بگیرد و هر چند می داند با این وضو گرفتن خنک هم می شود، اما نیتش تنها باید رضایت خدا باشد و بس.
2. وضو باید با آب پاک و خالص باشد، یعنی اولاً آب نباید آلوده به هیچ نوع نجاستی باشد و ثانیا آب باید آب مطلق، یعنی آب طبیعی و بدون ناخالصی های زیاد باشد. به عبارت روشن تر اگر آب وضو ناخالصی داشته باشد. مثلاً با خاک یا رنگ یا هر شیء دیگر به حدی مخلوط شده باشد که دیگر آب خالص محسوب نشود، نمی توان با آن وضو گرفت.
همین طور اگر این آب از چیز دیگری به دست آمده باشد، مثلاً از میوه ای مانند هندوانه یا حتی از تقطیر گل به دست آمده باشد که به آن هندوانه یا گلاب گفته شود، باز نمی توان با آب وضو گرفت. بد نیست بدانید در اصطلاح شرعی به این نوع آب ها، آب مضاف می گویند.
نکته بعدی در مورد آب وضو آن است که این آب غصبی نباشد، یعنی مال فرد یا افراد یا نهادی نباشد که ما اجازه مصرف آن را نداشته باشیم. به همین خاطر در وضو گرفتن درون مدارس سر راهی یا از شیر آب شخصی کنار مغازه ها یا خانه ها، باید توجه و دقت بیشتری به خرج داد و خود را به بی خیالی نزد.
3. برای وضو گرفتن، رو به قبله بودن، حجاب داشتن یا نداشتن، زمان خاص و معین، گرم و سرد بودن آب و دیگر شروطی که برخی گمان می کنند، وجود ندارد، بلکه می توان ایستاده، نشسته، دراز کشیده، رو به قبله یا پشت به قبله، در حال راه رفتن یا در حال توقف، با لباس کامل یا بدون لباس و خلاصه به هر شکل و نوعی که دل انسان می خواهد وضو گرفت.
البته نباید فراموش کرد که صحیح بودن وضو در حالات مختلف، دلیل نمی شود که نسبت به انجام تکالیف دیگر بی توجه باشیم. مثلاً دخترخانم ها در مکانی که نامحرم حضور دارد، به هیچ وجه نباید وضو بگیرند، زیرا رعایت حجاب کامل- در هر حال واجب است- در حال وضو گرفتن، ممکن نیست. از این رو، بی توجهی برخی خانمها در اماکن عمومی مانند حرم ها در این زمینه قابل قبول نیست.
به هر حال اصل وضو گرفتن غیر از برخی شرط های محدود که برخی را در ابتدا ذکر کردیم، شرط دیگری ندارد و به راحتی و بدون دغدغه و در کمترین زمان ممکن می توان وضو گرفت.
اگر مایل هستید کیفیت دقیق و لازم وضو گرفتن را با ما مرور کنید، در شماره بعد همراه ما باشید.
منبع: انتظار نوجوان ش 68
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان