پس از رسوایی مربوط به تقلب در اعلام میزان آلایندگی خودروهای دیزلی در سال 2015، فولکس واگن تصمیم گرفت پر شتاب تر به سمت وسایل نقلیه پاک برقی حرکت نموده و به نوعی این مساله را جبران کند. ارایه مدل های مفهومی الکتریکی با پیشوند I.D. نشان دهنده بخشی از تلاش های این کمپانی در راستای سیاست تولید مدل های سبز در آینده نزدیک است.
اتومبیل مسابقه ای و فوق سریع I.D. R Pikes Peak جدیدترین و جذاب ترین عضو خانواده I.D. است که دیشب طی مراسمی رونمایی شد. نخستین چیزی که در برخورد با این خودرو جلب توجه می کند، طراحی خاص و بسیار آیرودینامیک آن است. برای هدایت هر چه بهتر جریان های هوا و ایجاد نیروی پایین برنده یا همان downforce، یک باله عظیم در عقب و چند دیفیوزر در بخش های مختلف I.D. R Pikes Peak تعبیه شده اند.
همانطور که انتظار می رفت، وظیفه تامین نیروی I.D. R Pikes Peak بر عهده پیشرانه ای الکتریکی گذاشته شده است. این پیشرانه شامل دو موتور برقی (احتمالا یکی بر روی محور عقب و یکی بر روی محور جلو) بوده و در مجموع 680 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد.
اگر چه این اعداد در مقایسه با برخی از سوپر اسپرت های امروزی چندان زیاد به نظر نمی رسند، اما به دلیل وزن کمتر از 1100 کیلوگرم، نسبت قدرت به وزن خودرو عالی بوده و شتاب آن دیوانه وار است.
طبق اطلاعات انتشار یافته، راکت زمینی فولکس واگن قادر است در عرض تنها 2.25 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ثانیه برساند، به همین خاطر آلمانی ها ادعا می کنند I.D. R Pikes Peak سریع تر از اتومبیل های حاضر در مسابقات فرمول یک و فرمول E است.
درباره حداکثر سرعت این ابر خودرو حرفی به میان نیامده، اما با در نظر گرفتن 156 پیچ عمدتا تند مسیر پایکس پیک، شاید این فاکتور چندان مهم نبوده و به اندازه شتاب مورد تاکید قرار نگرفته باشد.
از آنجایی که I.D. R Pikes Peak یک اتومبیل مسابقه ای تمام عیار است، مهندسین فولکس واگن بجای مسافت قابل پیمایش تمام تمرکز خود را معطوف عملکرد کرده اند؛ به این دلیل است که باتری های لیتیوم یونی راکت جدید ژرمن ها با اولویت استخراج بیشترین خروجی توسعه یافته اند.
به گفته فولکس واگن، I.D. R Pikes Peak به سیستم بازیابی انرژی مجهز شده و در جریان مسابقه پایکس پیک خواهد توانست تا 20 درصد از انرژی لازم را بازیابی کند.
ناگفته نماند فولکس واگن I.D. R Pikes Peak حدود دو ماه دیگر در 24 ژوئن (3 تیر ماه) وارد مسیر 19.99 کیلومتری مسابقه پایکس پیک شده و در آن شرکت خواهد کرد. پشت فرمان این ابر اتومبیل برقی رومین دوماس (Romain Dumas) که سابقه قهرمانی در این رقابت را در کارنامه دارد، خواهد نشست.
به منظور شکست رکورد سریع ترین اتومبیل برقی پایکس پیک، این راننده باید سعی کند در زمانی کمتر از 8 دقیقه و 57.118 ثانیه که در سال 2016 توسط Rhys Millen با خودروی e0 PP100 ثبت شده، از خط پایان بگذرد.
تلاش فولکس واگن برای رکوردشکنی 31 سال بعد از اینکه این کمپانی نتوانست با گلف چهار چرخ متحرک مجهز به دو موتور مسابقه را تمام کند، انجام می پذیرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا I.D. R Pikes Peak قادر خواهد بود با ثبت یک رکورد کم نظیر، این خاطر تلخ را از اذهان پاک کند یا خیر.