هفته گذشته بود که از انتشار اپلیکیشن «دولت همراه» به شما خبر دادیم. دولت دوازدهم با طراحی این اپ تلاش کرده که کلیه خدمات الکترونیکی دولت را در یک جا گردآوری کند؛ یک هاب متمرکز برای آنکه جهت دسترسی به سرویسهای مختلف دولتی وقتتان را برای جستجوی در نت تلف نکنید و از سوی دیگر کاغذبازیهای مرسوم را به حداقل برسانید.
دولت همراه کلیه خدمات الکترونیکی دولت را در یک جا گردآوری میکند
16 دستگاه دولتی در این اپلیکیشن حضور دارند که بیش از 50 نوع خدمت را به شهروندان ارائه میکنند. به جز این، دولت همراه تریبون رسمی اخبار و رویدادهای دولت هم هست و میتوانید با دسترسی سریع به سامانه 195، انتقادات خود از دستگاههای دولتی را به گوش مسئولین برسانید. دولت همراه فعلا برای دیوایسهای اندرویدی ارائه شده، و به محض نصب رابط کاربری شیک و استانداردی را میبینید که همه چیز به طور منظم و دقیق سر جای خود قرار دارد.
در واقع دولت همراه این بار سنتشکنی کرده و بر خلاف بسیاری از سامانههای عمومی که انگار داشتن رابط کاربری زشت و ابتدایی جزو تعهدات آنهاست، محیط زیبا و درخوری برای کاربر ایرانی تدارک دیده که هر کس از حضور در آن لذت میبرد.
نظم و زیبایی حاکم بر رابط کاربری دولت همراه، تجربه کاربری مثبتی را برایتان رقم میزند.
استفاده از المانهای طراحی ایرانی و به کارگیری تصاویر آثار ارزشمند تاریخی کشور در محیط کاربری هم نکته خوب دیگریست که ارزش دولت همراه را به عنوان یک محصول ایرانی بالاتر میبرد. اما آیا این کیفیت بالا در طراحی ظاهری، در ارائه خدمات هم رعایت شده؟
پاسخ نه مثبت است و نه منفی. دولت همراه در بعضی زمینهها فوقالعاده کاربردیست، اما جاهایی هم بیش از آنکه خدمتی به شما ارائه کند صرفا در نقش یک بیلبورد اعلام خدمات ظاهر شده که تأثیر زیادی در پیشبرد کارهایتان ندارد.
بگذارید پیش از پرداختن به این خدمات، یک تقسیمبندی ساده میانشان داشته باشیم. برخی خدمات دولت همراه «عمومی» هستند، یعنی نیازی به ثبت نام ندارند و همه میتوانند از آنها استفاده کنند. اما بعضی خدمات پیشرفتهتر مثل استعلامها نیاز به احراز هویت کاربر دارند و این کار با ثبت شماره همراه و کد ملی انجام میشود.
این موضوع هم یک مزیت است و هم یک مانع. دولت همراه تنها در صورتی استعلامهای رسمی را انجام میدهد که سند سیم کارت «به نام خودتان و با کد ملی» شما تنظیم شده باشد.
این یعنی اگر خودتان سرپرست خانوار نیستید یا سند سیم کارت به اسم خودتان نخورده، قادر به استفاده از خدمات استعلامی دولت همراه نخواهید بود. البته شکی نیست که این محدودیت برای حفظ امنیت کاربران اعمال شده، اما تصور میکنیم راههای دیگری هم هست تا همه بتوانند با وارد کردن کد ملی و اطلاعات شخصی دیگر به خدمات استعلامی مهم دولت دسترسی پیدا کنند.
خدمات پیشرفتهتر مثل استعلامها نیاز به احراز هویت کاربر دارند
اما در صورتی که سیم کارت به نام خودتان باشد، انواع خدمات استعلامی اپلیکیشن برایتان آزاد میشود؛ خدماتی مثل سابقه و دستمزد بیمه، بدهی مالیاتی، تعداد خطوط تلفن مشترکین سیار، خدمات انتقال مالکیت، پیگیری دریافت کارت هوشمند ملی، استعلام مدارک تحصیلی و سامانه «ایران پوشه» مهمترینشان هستند.
دولت همراه اگرچه یک جستجوگر خوب داخلی دارد، اما خدمات منتخبش را در همان منوی اصلی برجسته کرده تا راحتتر به آنها دسترسی داشته باشید. به جز این کلیه خدمات بر اساس فهرستهای موضوعی، فهرستهای الفبایی و خدمات دستگاههای اجرایی هم تفکیک شدهاند.
فرمانهای صوتی برای تماس اضطراری و پیشبینی وضعیت آب و هوا امکانات مفیدی هستند که دسترسیهای لوکیشن و میکروفون را توجیه کردهاند.
هر خدمتی که بیشتر استفاده میکنید، میتواند وارد فهرست علاقهمندیهایتان بشود و این جزو خصوصیات خوب دولت همراه است. با وجود این تنوع بالا از خدمات اما نکتهای در مورد دولت همراه هست که ممکن است موقع نصب شکتان را برانگیزد و آن هم سطح دسترسیهاست. چرا یک اپلیکیشن ساده خدماتی باید دسترسیهایی مثل موقعیت جغرافیایی یا میکروفون را از شما طلب کند؟
هنگام بررسی اپ این موضوع برای خود من هم جای سؤال بود که خوشبختانه سریعا به پاسخ آن رسیدم. دولت همراه خدماتی مثل «اعلام وضعیت آب و هوا» و «شمارههای اضطراری» هم ارائه میکند که هر دو دسترسی لوکیشن و میکروفون شما را میخواهند؛ دسترسی لوکیشن برای این که اپ بداند کجا هستید تا اوضاع هوای همان منطقه را به شما بگوید و از سوی دیگر اگر با پلیس یا اورژانس تماس بگیرید، محل دقیقتان روی نقشه را داشته باشد.
استعلام تعداد خطوط تلفن مشترکین سیار در دولت همراه
دسترسی میکروفون هم برای این است که بتوانید با «فرمان صوتی» از اپ بخواهید تا با مرکز دلخواه تماس حاصل کند. این قابلیتهای مفید، دسترسیهای متعدد اپلیکیشن را توجیه کردهاند هر چند قادرید از تنظیمات اندروید دسترسی های دولت همراه را «فقط به پیامک» محدود کنید.
دولت همراه دو خدمت خوب دیگر هم دارد که یکی از آنها پیگیری کارهای رجیستری گوشی و دیگری پیگیری مرسولههای پستی است که خوشبختانه به درستی کار میکنند. با این خدمات میتوان گفت که دولت همراه به عنوان یک هاب مرکزی از خدمات دولت، حداقل در رفع نیازهای مهم کاربر هیچ کم و کسری ندارد.
بعضی خدمات استعلامی هنوز به درستی کار نمیکنند
اما از سوی دیگر در اپلیکیشن، هنوز یک سری کم و کاستیها و مشکلات فنی دیده میشود. به عنوان مثال، بعضی خدمات استعلامی به درستی کار نمیکنند و در صفحه بارگذاری شما را بلاتکلیف میگذارند. نکته دیگر این که تعداد قابل توجهی از خدمات دولت همراه صرفا یک بیلبورد اطلاعرسانی از آن خدمات هستند و اپلیکیشن کار خاصی برایتان انجام نمیدهد، بلکه فقط شما را به وبسایتهای مختص این کار لینک میکند.
در مورد خدمات نیازمند مراجعه حضوری هم که تکلیف مشخص است. اما در عین حال، صورت خوش ماجرا اینجاست که به عنوان یک شهروند امکان «ثبت نظر برای خدمات» را هم دارید. مثلا اگر خدمتی نیازمند مراجعه حضوری باشد، میتوانید با شرکت در نظرسنجی مخالفتتان را با این موضوع ابراز کنید که امیدواریم این ویژگی در عمل هم برای مردم کشورمان حاصلی در پی داشته باشد.
در مجموع باید گفت که دولت همراه به عنوان یک هاب مرکزی از خدمات دولتی، عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته. ولی هنوز بعضی خدمات در آن به طور ناقص ارائه شده و عملکرد درستی ندارند که امیدواریم به مرور زمان و با آپدیتهای بعدی، شاهد مرتفع شدن این اشکالات باشیم. اپلیکیشن دولت همراه را میتوانید هماکنون از وبسایت آن یا از طریق کافه بازار دریافت کنید.
- دولت همراه
- قیمت: رایگان
- سازنده: سازمان فناوری اطلاعات ایران
- سیستم عامل: اندروید
- حجم: 15.7 مگابایت