فرادید؛ با شدت یافتن تحریمهای آمریکا در ماههای آینده، تولید محصولات رنو در ایران کاهش خواهد یافت. با اعلام مدیرعامل کنسرسیوم خودروسازی رنو نیسان میتسوبیشی حضور رنو در ایران در دوران تحریمهای جدید آمریکا تثبیت، اما محدود خواهد شد.
شایعه خروج رنو از ایران باعث شد تا بهای مدل ارزانقیمت استپ وی به بیش از 90 میلیون تومان برسد
به گزارش فرادید، شرکت خودروسازی رنو از ادامه حضور خود در
بازار خودرو ایران علیرغم اعمال تحریمهای گسترده آمریکا خبر داد. کارلوس گوئن، مدیر عامل شرکت فرانسوی رنو در نشست سالانه سهامداران در پورت مایو پاریس گفت: فعالیتمان را در ایران کاهش میدهیم، اما ایران را ترک نمیکنیم.
با تصمیم جدید رنو، احتمالا باید فعلا فاتحه تولید مدلهای جدید این شرکت در ایران را خواند
سال گذشته تولید محصولات رنو در ایران با رشد 48درصدی به 160هزار دستگاه رسید و به این ترتیب شرکت رنو 11درصد از بازار خودرو ایران را در اختیار گرفت. مدیر عامل شرکت رنو از مذاکرات مستقیم تیمی از این شرکت با دولت آمریکا خبر داد و به سهامداران اطمینان داد که فعالیت رنو در ایران سبب اقدامات تلافیجویانه مستقیم یا غیر مستقیم دولت آمریکا به دلیل نقض تحریمهای اقتصادی علیه ایران نمیشود. گوئن در این نشست گفت: ما در ایران آینده داریم و تلاش داریم همچنان تعامل خود را با صنایع خودروسازی و قطعهسازی این کشور حفظ کنیم.
بیشتر بخوانید : ایران هشتمین بازار بزرگ رنو-نیسان
اما جدای از بحث ادامه یا عدم ادامه همکاری گروه خودروسازی رنو نیسان با ایران، کنفرانس سهامداران شرکت رنو در پاریس حاوی نکات مهم دیگری نیز بود. کارلوس گوئن در طول این کنفرانس از افزایش درآمد شرکت فرانسوی رنو در سال 2017به میزان درصد خبر داد و اعلام کرد: رنو توانسته سال گذشته بیش از 7.4 میلیون یورو (8.6 میلیارد دلار) درآمد کسب کند. کارلوس گوئن با اعلام این خبر گفت: این موفقیت کمک میکند تا فعلا نیازی به ادغام گسترده با شریک ژاپنی خود یعنی
نیسان نداشته باشیم.
این خبر موجب شد تا در نهایت سهامداران با
ادامه حضور کارلوس گوئن در سمت مدیرعامل رنو برای یک دوره 4ساله دیگر حمایت کرده، اما دستمزد وی را با کاهشی 30درصدی تا 9.2 میلیون یورو در سال کاهش دهند. گوئن که یکی از گرانترین مدیران صنعت خودروسازی جهان است، این مورد را به این دلیل پذیرفت که از فشار دولت فرانسه برای ادغام شرکت رنو با نیسان در زمانی سریعتر جلوگیری کند. سهامداران ابتدا درخواست کاهش هزینههای هیئت مدیره تا 46درصد را دادند، اما در نهایت میزان 30درصد تصویب شد.
شرکت رنو که مالک 43.4 درصد از سهام برند نیسان و دارای 34درصد از سهام شرکت میتسوبیشی است در ماههای اخیر به شدت از سوی دولت فرانسه تحت فشار قرار گرفته تا برای کاهش هزینهها و افزایش سودآوری سطح ادغام با شرکای ژاپنی را افزایش دهد. گوئن، اما چنانکه در کنفرانس روز جمعه در جمع سهامداران و اعضای هیئت مدیره گفته فعلا به توافقاتی با دولت فرانسه و نیز شرکای ژاپنی رسیده که این موضوع تا سال 2020اعمال نشود.
سمت چپ تیری بالوره در کنار کارلوس گوئن چهره مقتدر گروه رنو نیسان
بر این مبنا گوئن توانست پیروز اصلی جلسه جمعه باشد و با قراردادن تیری بالور در سمت مدیر اجرایی برند رنو، عملا خود ریاست کنسرسیوم رنو نیسان میتسوبیشی را برای رساندن این گروه به اهداف مدنظر برعهده گرفت. این یعنی شریک مستحکم
صنعت خودرو ایران تا سال 2022 همچنان بر گروه بزرگ و صاحب فناوری رنو نیسان میتسوبیشی احاطه داشته و رنو نیز رابطه تنگاتنگ خود با صنعت خودرو ایران راحفظ خواهد کرد.