سه گانه اصلی مس افکت 5 سال پیش و با عرضه Mass Effect 3 پایان یافت. اما ما طرفداران مس افکت نمی خواستیم با این حقیقت که این سری به پایان رسیده کنار بیاییم. دلمان باز هم مس افکت می خواست و برای عرضه نسخه جدیدی از سری مورد علاقه مان روز شماری می کردیم.
الکترونیک آرتز هم که که مانند تمامی ناشرین دیگر به دنبال پول است و درخواست ها برای عرضه مس افکتی جدید را زیاد می دید، تصمیم به توسعه نسخه جدیدی از این سری گرفت و به این گونه Mass Effect Andromeda متولد شد.
حال بعد از سال ها صبر، بالاخره طرفداران مس افکت توانسته اند نسخه بعدی این سری را که به نوعی ریبوتی برای فرنچایز مس افکت محسوب می شوند تجربه کنند. البته هنوز تا تاریخ رسمی عرضه اس فکت آندرومدا چند روزی فاصله داریم، اما به الکترونیک آرتز به مشترکینEA/Origin Access اجازه داده که بازی را برای 10 ساعت تست کنند، به همین دلیل هم بازیکنان توانسته اند بخشی محدود از آندرومدا را مزه مزه کنند و نظرشان را در مورد چند ساعت ابتدایی بازی بگویند.
اما متاسفانه این طور که پیدا است، مس افکت آندرومدا نتواسته خیلی نظر بازیکنان و منتقدین را به خود جلب کند. آنانی که توانسته اند آندرومدا را تجربه کنند، از موارد بسیاری گله دارند. در این مقاله می خواهیم نظرات اولیه پیرامون Mass Effect Andromeda را بررسی کنیم و ببینیم که آیا این بازی می تواند طرفداران قدیمی اش را راضی کند؟
اگر شما هم نمایش های آندرومدا رو دیده باشید، احتمالا متوجه شده اید که انیمیشن ها، خصوصا انیمیشن های صورت، اصلا خوب از آب در نیامده اند. صورت ها مرده اند و هیچ حسی را منتقل نمی کنند. خب، اولین ایراد مس افکت آندرومدا هم همین است. انیمیشن های فوق العاده ضعیف.
همین انیمیشن ها به سوژه خنده بازیکنان در اینترنت تبدیل شده اند. در NeoGAF، بزرگ ترین فروم اینترنتی مربوط به ویدیو گیم، تاپیکی مختص به انیمیشن های خنده دار مس افکت زده شده! توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی هم پر شده اند از گیف های آندرومدا.
اما چرا در مس افکت، انیمیشن ها تا این حد اهمیت دارند و بی کیفیتی شان می تواند به بازی ضربه بزند؟ مس افکت عنوانی است داستان محور که روایت آن به شکل مکالمات میان شخصیت اصلی و دیگر شخصیت ها دنبال می شود. مس افکت به به بازیکن حق انتخاب دیالوگ می دهد، یعنی دوربین بازی روی صورت شما و طرفین صحبت تان زوم می کند تا شما بتوانید مکالمات و دیالوگ ها را دنبال و انتخاب کنید.
حال تصور کنید که صورت شخصیت ها بی حس و حال باشند، گویی که مرده اند. در بازی ای که دیالوگ ها تا این حد اهمیت دارند و دوربین بازی ها دائم روی صورت شخصیت ها زوم شده، خیلی مهم است که انیمیشن های صورت با کیفیت باشند تا بتوانند حس و حال شخصیت ها را منتقل کنند. اما متاسفانه در اندرومدا، حالات صورت اصلا با سخنی که از دهان شخصیت ها بیرون می آید سازگاری ندارند.
برای مثال، شخصیتی هیجان زده و یا غمگین است، اما صورتش حالتی کاملا خشک و جدی دارد! در واقع کیفیت بد انیمیشن ها باعث ایجاد گسستگی بین گرافیک بازی و داستانش شده. جدا از انیمیشن ها، چشم ها هم بسیار کم عمق و حتی ترسناک اند! همین باعث شده که در بسیاری از شرایط، شخصیت ها مانند جسد های متحرک به نظر برسند.
البته انیمیشن ها هیچ وقت نقطه قوت بازی های بایوور نبودند. سه گانه قبلی مس افکت هم انیمیشن های عالی ای نداشت، حتی در زمان خودش. اما عجیب این است که بایوور سعی نکرده که برای رفع این نقطه ضعفش تلاش زیادی کند و هنوز هم در طراحی انیمیشن ضعف دارد.
البته سه گانه قبلی با موتور آنریل انجین توسعه یافت، اما بایوور برای توسعه آندرومدا از موتور فراست بایت بهره برده. با این حال آندرومدا اولین تجربه کاری بایوور با این موتور نیست. این استودیو اخرین نسخه از سری Dragon Age را هم با همین موتور توسعه داده بود. ولی نکته عجیب این است که Dragon Age Inquisition نسبت به آندرومدا انیمیشن های صورت بهتری داشت! یعنی بایوور طی چند سال اخیر حتی پسرفت هم داشته.
جدا از این که انیمیشن ها خیلی خوب از آب در نیامده اند، باگ های فراوانی هم دارند. حتی انیمیشن های خوب هم گاها به واسطه این باگ ها از چشم می افتند. برای مثال، انیمیشن راه رفتن شخصیت ها که البته در حالت عادی هم چندان دندان گیر نیست، آن قدر گریبان گیر باگ های خنده دار می شود که شما را به قهقه می اندازد!
بسیاری هم به داستان بازی ایراد می گیرند، اما پیش از ان که به داستان بازی بپردازیم، باید بگوییم که بازیکنان تنها به چند مرحله ابتدایی بازی دسترسی داشتند و منتقدان هم تا دوشنبه اجازه ندارند که جز در مورد همین مراحل ابتدایی سختی به میان آوند. پس این ایرادات تنها متوجه بخش ابتدایی بازی است و باید دید که آیا در ادامه داستان بازی قوت می گیرد یا خیر.
به عقیده بسیاری از بازیکنان و منتقدان شروع بازی از نظر داستانی چندان جذاب نیست. مشکل این جا است که داستان بازی بدون مقدمه، شما را در نقش «شخصیتی برگزیده» (Chosen One) قرار می دهد، شخصی که ممتاز شده و ما هم باید در نقش همین شخصیت بازی کنیم. اما دلایل برگزیده شدن این فرد به عنوان شخصیت اصلی اصلا قابل قبول نیستند.
چرا این شخص؟ این فرد چه ویژگی خاصی داشته که دیگران نداشتند؟ فلسفه «شخص برگزیده» در بسیاری از بازی های ژانر نقش آفرینی نکوهش می شود، زیرا که استفاده از این متد برای معرفی شخصیت اصلی، باعث به وجود آمدن شخصیتی پوشالی می شود که انگیزه اش صرفا بر اساس حوادثی است که به شکل کاملا اتفاقی رخ داده اند، حوادثی که ممکن بود برای هر شخص دیگری پیش آیند.
نخستین دیدار با نژاد های جدید هم با جنگ و خون ریزی آغاز می شود، نه هیچ حرفی، نه هیچ دیپلماسی ای. هیچ چیزی در مورد این نژاد جدید نمی دانیم و بلافاصله با آن ها وارد جنگ می شویم. در بازی ساینس فیکشنی که بیگانه ها نقشی اساسی در ان دارند، شاید این شیوه تعامل با نژاد جدید کمی نامتعارف به نظر برسد.
از انیمیشن ها و داستان که بگذریم، ظاهرا مولتی پلیر هم با مشکلات متعددی روبرو است. بخش مولتی پلیر مس افکت 3 بسیار جذاب و پر طرفدار بود و بازیکنان زیادی هم منتظره بخش چند نفره آندرومدا بودند. اما اخبار حاکی از آن است که سرور ها مشکلات متعددی دارند و بازیکنان لگ زیادی را در بخش چند نفره تجربه می کنند.
شاید هنوز سرور ها کامل آماده نشده اند و باید منتظر عرضه رسمی بازی بمانیم، اما اگر EA می خواسته که با این نسخه محدود بازیکنان را ترغیب به خرید بازی کند، باید سرور ها را پیش تر کاملا آماده و عیب زدایی می کرد.
در کل بیشتر این نظرات بر اساس همین نسخه محدود هستند. نسخه ای که به بازیکنان اجازه می دهد فقط چند ساعت ابتدایی بخش داستانی مس افکت آندرومدا را تجربه کنند، یعنی شاید چیزی حدود 1 درصد از بازی را! اصل مس افکت آندرومدا پشت این نسخه محدود پنهان شده.
هدف الکترونیک آرتز این بوده که بازیکنان با تجربه این نسخه آزمایشی، هیجان زده شوند و نسخه اصلی را تهیه کنند. اما این نسخه آن قدر محدود بود که حواس بازیکنان را به ایراداتی که شاید در بازی اصلی و در مقابل نقاط قوت آن گم شوند معطوف کرد. در یک بازی عظیم و بزرگ، می توان با انیمیشن های بد کنار آمد، اما وقتی شما فقط محدود به چند ساعت اولیه بازی باشید و مدام انیمیشن های بد جلوی چشم تان باشند، فقط به همین انیمیشن ها خواهید پرداخت.
شاید در ادامه داستان بازی قوت بگیرد، شاید که شخصیت ها خودی نشان دهند و جای خود را در دل بازیکنان باز کنند، اما تا پیش از تجربه کامل مس افکت، نمی توان به نتیجه گیری منطقی ای رسید. پس بهتر است که تا روز دوشنبه و تا عرضه کامل بازی صبر کنید.