ماهان شبکه ایرانیان

قلب سالم با تغییر شیوه زندگی

دوم مهرماه برابربا‪ ۲۴‬سپتامبر روز جهانی قلب نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای پرداختن به‌وضعیت بیماری‌های قلبی و عروقی که نخستین علت مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است.

قلب سالم با تغییر شیوه زندگی

دوم مهرماه برابربا‪ 24‬سپتامبر روز جهانی قلب نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای پرداختن به‌وضعیت بیماری‌های قلبی و عروقی که نخستین علت مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت درسال ‪ 2000‬میلادی بیماری‌های قلبی و عروقی ‪ 50‬درصد علت مرگ ا محسوب می‌شد و پیش بینی شده است این آمار در سال ‪ 2020‬میلادی به ‪ 75‬درصد مرگ ومیرهای شایع در جهان برسد.

به گزارش ایرنا، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که‌سن بیماران قلبی و عروقی در جهان و ایران به علت تغییر شیوه زندگی به‌سرعت درحال افزایش است و باید از همین امروز تدابیری اندیشید تا مانع از کاهش سن ” مرگ قلبی ” در کشور شد.

‪35‬درصد جمعیت کشورهای درحال توسعه وصنعتی از فشارخون بالا که یک فاکتور مهم در بروز بیماری قلب است، در رنج‌بوده و ‪ 25‬درصد آنان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و ‪ 50‬درصد مبتلایان هرگز درمان صحیح نشده‌اند.

دکتر”محمود راستی” یکی‌ازجراحان قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بروزایست قلبی راتا سن ‪ 45‬سالگی در مردان بیش از زنان دانست و گفت که بعد از این سن بروز این بیماری در مرد و زن برابر است.

وی، توضیح داد: ایست قلبی حالتی است که طی آن ضربان قلب کاملا از بین می‌رود و تاخیر در درمان حتی برای سه تا پنج دقیقه ممکن است باعث مرگ یا آسیب دائمی مغز شود.

راستی گفت: استرس، دیابت، مصرف برخی داروها که ریتم قلب را دچار اختلال می‌کند، آدرنالین یا هر دارویی که فشار خون را در یک بیمار قلبی افزایش دهد، از عوامل افزایش‌دهنده خطر ایست قلبی هستند.

دکتر “رضا قلمقاش” رییس انجمن توانبخشی قلب و عروق و تنفس ایران نیز با اشاره به کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی، نسبت به عدم توجه جامعه نسبت به این وضعیت، انتقاد کرد.

وی افزود: سیگار، کم تحرکی، چربی، چاقی و استرس به عنوان عوامل تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی است و فرهنگ توجه به بیماری‌ها و نگرانی‌ها در مورد افزایش آنها در جامعه نهادینه نشده است.

رییس انجمن توانبخشی قلب وعروق وتنفس ایران بابیان اینکه دربحث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نیز ضعیف هستیم، گفت: همواره منتظر می‌مانیم تا بیمار شویم و بعد به فکر درمان می‌افتیم و اگر بخواهیم رویکردی جامع از درمان داشته باشیم، باید چهار جنبه جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی را مدنظر قرار دهیم.

وی توضیح داد: بیماری قلبی علاوه‌براینکه جسم را معلول می‌کند،باعث می‌شود فرد دچار افسردگی شده و روحیات برهم ریخته‌ای داشته باشد.

“قلمقاش” تاکید کرد که‌بازتوانی می‌تواند از وقوع ‪ 26‬درصد مرگ ومیرها بر اثر بیماری‌های قلبی، جلوگیری کند.

وی بااشاره به اینکه انجام بازتوانی می‌تواند تا ‪ 21‬درصد از رخداد سکته در بیماران قلبی جلوگیری کند، تصریح کرد: اگر بخواهیم نگاهی به عوارض و هزینه‌های ناشی از سکته در بیماران قلبی داشته‌باشیم، متوجه اهمیت بازتوانی خواهیم شد.

به گفته وی، با انجام توانبخشی قلبی و بازتوانی تنفسی ، می‌توان تا ‪13‬ درصد از انجام عمل جراحی و تا ‪ 19‬درصد از نیاز بیماران قلبی و عروقی به انجام آنژیوگرافی جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیروی از یک رژیم غذایی مناسب ، انجام حرکات ورزشی، پیاده‌روی، کم‌کردن میزان نمک غذا ، نکشیدن سیگار ، دوری از تنش‌های عصبی و استفاده ازروش‌های مهار استرس و درنهایت بهبود در نحوه زندگی، تا حد بسیار مطلوبی از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان