آیا ورزش کردن واقعا خطر ابتلا به سرطان را کاهش خواهد داد؟

اگر هنوز تردید دارید که آیا ورزش برای سلامت شما خوب است یا نه، باید در نظر داشته باشید که دو پروژه تحقیقاتی بزرگ اخیر حکایت از آن دارد که ورزش تاثیر فراوانی برسلامت افراد دارد. این درحالی است که طبق این تحقیقات، حدود یک سوم از بزرگسالان دنیا، «بی تحرک» هستند.

سلامتیاگر هنوز تردید دارید که آیا ورزش برای سلامت شما خوب است یا نه، باید در نظر داشته باشید که دو پروژه تحقیقاتی بزرگ اخیر حکایت از آن دارد که ورزش تاثیر فراوانی برسلامت افراد دارد. این درحالی است که طبق این تحقیقات، حدود یک سوم از بزرگسالان دنیا، «بی تحرک» هستند.

در ادامه این گزارش یادآوری شده که ورزش ریسک ابتلای افراد به سرطان سینه، روده و رحم را بین 10 تا 40% کاهش می‌دهد. آنالیزهای انجام شده برروی اطلاعات گردآوری شده از 1.4 میلیون فرد بزرگسال بین سنین 19 تا 98 سال، نشان می‌دهد که انجام حرکات ورزشی، ریسک ابتلا به 10 نوع سرطان مختلف از جمله سرطان‌های مذکور و همچنین سرطان مری، معده، مثانه وکلیه را کاهش می‌دهد.

و ورزش کردن خطر این بیماری‌ها حتی در افرادی با اضافه وزن را نیز کم می‌کند.

سلامتیاین بدان معناست که ورزش در جوانب مختلف، اثراتی جادویی دارد. دکتر ماریلی گامون، اپیدمیولوژیست از مرکز تحقیقاتی چاپل هیل در کارولینای شمالی، مقاله ای نوشته و در آن ذکر کرده که ورزش کردن احتمالا می‌تواند به DNA افراد که در اثر بیماری سرطان آسیب دیده کمک کند تا  DNA آن‌ها به بازیابی و ترمیم خود بپردازد.

ایشان درعین حال یادآوری کرده که حرکات ورزشی، سطح هورمون‌های مفید بدن را افزایش داده و التهاب‌ها را کاهش می‌دهد.

نتایج این تحقیقات حکایت از آن دارد که ریسک ابتلا به سرطان مری در بین کسانی که بیشتر ورزش می‌کنند، 42% کمتر از کسانی است که کمتر ورزش می‌کنند. ریسک ابتلا به7 نوع سرطان دیگر هم دربین افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند، به یک پنجم کاهش یافته است.

گامون اعلام کرده که منظور از ورزش در این تحقیقات، انجام 4 ساعت فعالیت بدنی در طول هفته، یعنی حداقل فعالیت ورزشی‌ای است که پزشکان برای اجتناب از بیماری‌های قلبی به افراد توصیه می‌کنند.

سلامتیالبته مشخص نیست که شما چقدر باید فعال باشید تا بتوانید ریسک ابتلا به سرطان را به حداقل برسانید. اما دکتر گامون اعلام کرده که به طور قطع، ورزش کردن برای بدن مفید است. پس چرا از ورزش دست بکشید؟

نتیجه تحقیقات دیگری درمورد سبک زندگی و سرطان در آمریکا که با جمع آوری اطلاعات از زندگی 136هزار آمریکایی ارائه شده حکایت از آن دارد که کسی که سیگار را ترک کرده و هفته ای دو ساعت و نیم ورزش متوسط (نه چندان سبک و نه چندان سنگین) انجام می‌دهد و الکل چندانی مصرف نمی‌کند و BMI  اش (نسبت قد به وزنش) بین 18.5 تا 27.5 باشد، خطر ابتلایش به سرطان روده تا 30% و خطر ابتلا به سرطان سینه تا 12% کاهش خواهد یافت.

آیا درطول هفته به اندازه کافی ورزش می‌کنید؟ در شرایطی که این مطالعات هنوز نتوانسته اند ثابت کنند که انجام حرکات ورزشی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد (چرا که این مطالعات فعلا در حد تحقیق و بررسی هستند)، اما بدون هیچ تردیدی ارتباط پررنگی میان ورزش و دوری از خطر سرطان وجود دارد.

این‌که شما حتی با داشتن اضافه وزن می‌توانید با ورزش کردن، شاهد کاهش ریسک ابتلا به سرطان باشید، می‌تواند انگیزه‌های زیادی به شما بدهد. دکتر استفن مور، توصیه می‌کندکه هرروز مدتی بدوید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر