معرفی خانم های موفق ایرانی در سراسر دنیا؛ مریم میرزاخانی

همه‌ی خانم‌های جوان دوست دارند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به موفقیت برسند و لازمه‌ی رسیدن به آن، داشتن هدف مشخص، اعتماد به نفس و تلاش فراوان است

همه‌ی خانم‌های جوان دوست دارند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به موفقیت برسند و لازمه‌ی رسیدن به آن، داشتن هدف مشخص، اعتماد به نفس و تلاش فراوان است. همانطور که می‌دانید مسیر رسیدن به موفقیت سخت است به گونه‌ای که بسیاری از افراد در نیمه‌های راه از رسیدن به اهدافشان دست می‌کشند و همه چیز را رها می‌کنند. اما باید بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و می‌توانید با الهام گرفتن از داستان زندگی افراد موفق، مسیر را برای خودتان هموار کنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چون خانم هستید نمی‌توانید بعضی از کارها را انجام دهید؟ ما در این سری از مجموعه مقالات سعی داریم تا با معرفی خانم‌های موفق ایرانی در سراسر دنیا، طرز تفکر شما را تغییر بدهیم و نشان دهیم که با داشتن یک روحیه‌ی تسلیم ناپذیر می‌توانید به همه اهداف خود در زندگی برسید. در این قسمت، زندگینامه‌ی خانم مریم میرزاخانی نخستین بانوی ریاضیدان تاریخ را به شما معرفی می‌کنیم، پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.

مریم میرزاخانی

 

Credit: Stanford Department of Mathematics

تحصیلات

مریم میرزاخانی در  13 اردیبهشت  سال 1356 در شهر تهران به دنیا آمد. او در دبیرستان فرزانگان تحصیل کرد و نخستین دختری بود که توانست 2 مدال طلا در المپیاد ایران کسب کند. او مدرک کارشناسی ریاضی خود را از دانشگاه شریف دریافت کرد و پس از گرفتن بورسیه، مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. او در حال حاضر استاد ریاضی دانشگاه استنفورد است.

مریم میرزاخانی

 

Credit: Youthkiawaaz

 

فعالیت‌های تحقیقاتی

او در سال 1378 توانست راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. او نشان داد که شاید با استفاده از ریاضیات بتوان راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی پیدا کرد. ابتکار او به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. او معتقد است زیبایی ریاضیات تنها برای شاگردان صبورش قابل فهم است.

مریم میرزاخانی

 

Credit: Opc.mfo.de

زندگی شخصی

احتمالا شما هم داستان تصادف اتوبوسی حامل دانشجویان، در اسفندماه 1376 را شنیده‌اید. این اتوبوس در مسیر برگشت از مسابقات ریاضی دانشجویی از اهواز به تهران به دره سقوط کرد و طی این سانحه متاسفانه 6 نفر از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی جان باختند، مریم میرزاخانی از جمله بازماندگان این سانحه دلخراش بود و تیم او توانست رتبه‌ی اول مسابقه را کسب کند.

همسر او، یان وندارک (Jan Vondrák) نام دارد و در مرکز تحقیقاتی آی‌بی‌ام (IBM) کار می‌کند و نام دخترشان آناهیتا است.

مریم میرزاخانی

 

Credit: Phys.org

موفقیت‌ها و جوایز

بانو مریم میرزاخانی در سال 1393 توانست به دلیل پژوهش بر دینامیک و هندسه‌ی سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها، برنده‌ی مدال فیلدز شود. این مدال بالاترین جایزه در ریاضیات است و برخی آن را معادل با نوبل ریاضی می‌دانند. این جایزه هر 4 سال یک بار به برترین ریاضیدانان جوان زیر 40 سال اهدا می‌شود. باعث افتخار است بگوییم مریم میرزاخانی نخستین زن و نخستین ایرانی است که تا به حال موفق به دریافت این جایزه شده است.

همچنین او به همراه 9 محقق برجسته‌ی دیگر در چهارمین نشست 10 استعداد درخشان در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.

از دیگر جوایز او می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ در سال 1373
  • مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی کانادا با کسب نمره‌ی کامل در سال 1374
  • رسیدن به مقام استاد تمام ریاضی در دانشگاه استنفورد در سال 1387
  • کسب جایزه‌‌ی ای‌ام‌اس بلومنتال در سال 1388
  • کسب جایزه جهانی انجمن ریاضی آمریکا در سال 1392، این جایزه هر 2 سال یکبار به خانمی که تحقیقات برجسته‌ای در علم ریاضی داشته باشد تعلق می‌گیرد.

 

مقالات مشابه

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان