درنگ :  رحیمی در رابطه با جلسه کمیسیون امنیت برای بررسی این موضوع نوشت:

* امروز قبل از جلسه صحن، حوادث خیابان پاسداران با حضور فرماندهی نیروی انتظامی و نیز سپاه پاسداران تهران و مسئولینی از وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی بررسی و مورد بحث قرار گرفت.

* اقدام نیروی انتظامی برای انتقال مظنونین یک پرونده سرقتی به مرجع قضایی که یک نفر از آنها عضویت در فرقه داشته با مداخله چند تن از دوستان او منجر به فراری دادن متهم می‌شود که همین سرآغاز مراجعه گروهی از اعضای فرقه به کلانتری پاسداران شده و در آنجا مبادرت به بستن خیابان و دادن شعارهای مختلف و اختلال در منطقه وسیعی از پاسداران می‌شود.

* قبل از اقدام به هرگونه دستگیری افراد توسط نیروی انتظامی فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یکساعت به آنها مهلت داده ولی با سپری شدن زمان و اصرار به اقدامات غیر عادی خود، بیش از 360 نفر بازداشت می‌شوند.

* گزارش عمومی از حوادث نیز قبل از جلسه علنی توسط رییس کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان ارائه شد.

نعمتی: اغتشاشات از یک سرقت شروع شد ؛ ارتباطاتی با خارج از کشور وجود دارد

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز با تشریح جلسه غیرعلنی صبح امروز درباره حوادث خیابان پاسداران گفت:

* این وقایع از یک سرقت آغاز شده و راننده اتوبوسی که ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفته برادر همان سارق است.

* وقایع دو شب گذشته خیابان پاسداران ربطی به اتفاقات 10 روز گذشته در مورد دراویش ندارد

* در این زمینه ارتباطاتی با خارج از کشور وجود دارد که باید بررسی شود.

*  طبق گفته نیروی انتظامی، 300 نفر در حوادث خیابان پاسداران دستگیر شدند

* پنج نفر از دوستان ما یعنی سه نفر از نیروی انتظامی و دو بسیجی شهید شدند و 35 مامور نیروی انتظامی نیز مجروح شدند.

* یک گلوله هم به سمت دراویش شلیک نشده است.

* ظاهرا در پاسگاه گاندی نیروی انتظامی به دو پراید مشکوک می‌شود و آنها را تعقیب می‌کند که یکی از آنها خراب می‌شود، آن را جا می‌گذارند و سوار پراید بعدی می‌شوند و در فاصله چند ساعت به پاسگاه مراجعه می‌کنند و می‌گویند خودروی ما به سرقت رسیده که بعد از بررسی می‌بینند این همان خودرویی است که خراب شده و یکی از سارقین که جزو دراویش است بازداشت می‌شود و بعد از آن هم تعدادی به سهم‌خواهی از او و برای اینکه آزاد شود به پاسگاه مراجعه می‌کنند و ماجرا از اینجا شروع می‌شود.

* {درباره نحوه برخورد با دراویش}  دستگاه‌های امنیتی و قضایی تکلیف‌شان را می‌دانند. به نظر می‌رسد در این زمینه دراویش از حلم نظام سوء استفاده کردند.

* فردی که ماموران را زیر گرفته برادر همان سارق است و این وقایع با بیرون (خارج از کشور) هم ارتباطاتی دارد که باید بررسی شود.