هاشم کارگر معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان درباره سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق اظهار کرد: سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در سال 1391 راه اندازی شد و در حال حاضر در تمامی دفاتر ازدواج و طلاق مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی گفت: در فاز نخست ثبت الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق و تبادل الکترونیک اطلاعات وقایع ازدواج و طلاق با سازمان ثبت احوال بوده است.
این مقام مسئول ادامه داد: ثبت تمامی وقایع ازدواج و طلاق شامل عقد نکاح دائم و موقت، واقع طلاق رجوع به زوجیت، فسخ نکاح و بذل مدت در دفاتر ازدواج و طلاق از طریق این سامانه متمرکز صورت میگیرد.
کارگر با اشاره به برخی از ویژگیهای مهم و کارکردی سامانه ازدواج و طلاق بیان کرد: ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات سردفتران به جهت استفاده از اطلاعات به روز سردفتران و وضعیت فعالیت و صلاحیت آنان و ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی جهت کنترل صحت اطلاعات اشخاص سند و در قید حیات یا ممات بودن وی از ویژگیهای مهم این سامانه است
وی گفت: ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات بخشنامههای ثبتی مانند افراد محجور، اسناد و مدارک هویتی فاقد اعتبار، انجام کنترلهای سیستمی لازم در فرآیند ثبت واقعه، ثبت متمرکز وقایع ازدواج و طلاق پشتیبانی فنی متمرکز از سامانه و مکانیزه کردن توزیع اوراق نکاحیه و طلاق از جمله نکات و کارکردهای کلیدی این سامانه جامع است.
معاون توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: بر اساس ویژگیهای فوق الذکر، تبادل الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق با سازمان ثبت احوال کشور، ایجاد تسهیل و تسریع در ثبت وقایع ازدواج و طلاق و کاهش مراجعات حضوری و پیشگیری از جعل و تخلفات در ارتباط با وقایع ازدواج و طلاق از مهمترین دستاوردهای راه اندازی این سامانه است.
کارگر خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت اداری درحوزه ثبت وقایع ازدواج و طلاق، ارتقای نظام حفظ و نگهداری از اطلاعات وقایع ازدواج و طلاق، دستیابی به آمار و اطلاعات قابل اتکاء جهت تحلیل های اجتماعی در حوزه ازدواج و طلاق، امکان نظارت وبازرسی برخط وقایع ازدواج و طلاق و امکان ارائه آمار و اطلاعات لازم به مراجع ذیربط به صورت برخط از دیگر ویژگیهای سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق است.