به گزارش ایسنا، احمد یارمحمدی در جلسه آشنایی با ظرفیتها و نوع فعالیت در وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت بنیاد حفظ آثار که در سالن آموزش و پژوهش استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: فضای مجازی فرصت مناسبی برای ترویج مفاهیم و ارزشهای دفاع مقدس است.
وی افزود: در کشور ما ثروت عظیم فرهنگی مبنای بازدارندگی است که باعث میل به جهاد و ایستادگی در مقابل ظلم میشود بنابراین توان نظامی مانند در اختیار داشتن ماشین آلات جنگی و دیگر توانمندیهای نظامی در الویت بعدی قرار دارد.
این استاد حوزه دفاع مقدس گفت: در کتابهای مدیریت با نگاه سود و زیان به انسان نگریسته میشود اما در نگاه اسلام به انسان، بحث کرامت انسانی مطرح است و در کشور ما پایه اصلی آموزهها، قرآن و اهلبیت(ع) است که در متون درسی باید دیده شود و علمی که مورد تائید مبنای وحیانی باشد مفید و ماندگار است و تجربه، بازوی دیگر سنجش علوم است که در کشور ما بالاترین تجربه دفاع مقدس است.
یارمحمدی با استناد به این سخن مقام معظم رهبری که بهترین و برجستهترین فکرها باید برای آموزش و پرورش طراحی شود، افزود: فاخرترین سرمایههای دفاع مقدس در اختیار آموزش و پرورش است. کثرت جمعیت معلمان و دانشآموزان میتواند ظرفیت مناسبی برای انتقال مفاهیم و ارزشهای دفاع مقدس باشد. فرهنگ جهاد و ایثار باید در آموزش و پرورش نهادینه شود.
معاون آموزش و ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه محوری در نظام آموزشی در دستور کار است، تصریح کرد: در حال حاضر 940 هزار معلم و بیش از 13 میلیون دانشآموز در بیشاز 106 هزار مدرسه فعالیت دارند که با رویکرد سپردن اختیارات به مدرسه، امکان شکوفایی استعداها و خلاقیتهای منطقهای و محلی این دانشآموزان فراهم میشود و در این راستا سیاستهای کلی به مدرسه ابلاغ میشود و این طراحی و اجرا بر عهدۀ مدارس است.
این مسئول با تأکید بر لزوم ورود غیر مستقیم به کتابها و برنامههای درسی، عنوان کرد: همکاری و تعامل در خصوص تقویت کمی و کیفی اسناد مربوط به دفاع مقدس، حمایت همهجانبه از ورود آموزههای دفاع مقدس در کتابها و برنامههای درسی آموزش و پرورش، تجهیز کتابخانههای مدارس به کتابهای دفاع مقدس و لحاظ کردن درس آشنایی با دفاع مقدس برای کارکنان آموزش و پرورش از جمله مهمترین اهداف معاونت ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس است.
وی گفت: سه بال مهم در آموزش و پرورش، محتوای درس، معلم و فضای آموزشی هستند که با آموزشهای لازم و توانمندسازی معلمان، میتوان ضعفهای دو بال دیگر را پوشش داد.
یار محمدی اضافه کرد: با توجه به تفاوتهای قومی، آداب و رسوم، لهجه، خرده فرهنگها و علایق ایجاب میکند که ما در هر استان و منطقهای به سمت بومیسازی نظام آموزشی برویم بهویژه در حوزه دفاع مقدس در کتب درسی مرتبط با هر استان از ایثارگران و شهدای همان استان نام برده شود که این خود باعث ایجاد انگیزه میشود بهعنوان مثال دانشآموزان لرستانی، میتوانند در صفحات کتابی که باید راجعبه شهدای دانشآموز بنویسند، راجعبه 907 شهید دانشآموز این استان مطالبی را درج کنند.
معاون ادبیات و آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در پایان گفت: در دوران دفاع مقدس تعداد زیادی از فرمانده دستهها، گردانها و گروهان، دانشآموزانی بودند که داوطلبانه به جبهه اعزام شده و بحرانها را مدیریت میکردند و در لحظه تصمیم میگرفتند که باید تجربیات مدیریتی آنان در کتب درسی ثبت شود.