ماهان شبکه ایرانیان

دستاوردهای انقلاب در حوزه رسانه ـ ۳/ علوی:

مطبوعات حزب‌اللهی بیشترین فشار را در افشای فساد تحمل می‌کنند

مدیرعامل خبرگزاری بسیج تأکید کرد: بیشترین محدودیت‌ها در مقابله با افشای فسادها مربوط به مطبوعات حزب‌اللهی بوده است.

مطبوعات حزب‌اللهی بیشترین فشار را در افشای فساد تحمل می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای «شنبه‌های انقلاب» با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات صبح امروز (شنبه 13 مردادماه) در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی مجموعه فرهنگی سرچشمه در تهران برگزار شد.

در این نشست حسین علوی مدیرعامل خبرگزاری بسیج در سخنانی با اشاره به معناهای مختلفی که از مفهوم آزادی در ایران و سایر کشورهای دنیا وجود دارد، گفت: اگر رسانه‌ها در بیان و افشای فساد، استقلال حقیقی نداشته باشند، آزادی واقعی زیر سؤال خواهد رفت؛ به برکت انقلاب اسلامی، رسانه‌هایی که در طول 40 سال گذشته تأسیس و یا اصلاح شده‌اند، از اصحاب قدرت‌های نامشروع و تفکرات نامشروع مستقل هستند.

وی افزود: در سال 78 اصلاحیه‌ای در قانون مطبوعات به تصویب مجلس رسید که یکی از بندهای آن، ناظر بر این بود که رسانه‌هایی که از دشمنان خارجی پول دریافت کنند، مجرم هستند؛ این در حالی بود که کسانی که در همان سال کشور را به آشوب کشیدند، نمی‌خواستند این بند تصویب شود؛ بندی که استقلال مطبوعات را محقق می‌کرد.

مدیرعامل خبرگزاری بسیج با بیان اینکه ما هنوز به استقلال کامل رسانه‌ای در کشور دست پیدا نکرده‌ایم، در عین حال حرکت در این مسیر را رو به جلو توصیف کرد و یادآور شد: آزادی مطبوعات در کشور تنها با ممانعت از فعالیت عناصر فاسد در رسانه‌ها محقق می‌شود.

علوی همچنین گفت: آمار آزادی مطبوعات بعد از انقلاب، حقیقتاً درخشان و افتخارآمیز است، این در حالی است که بیشترین محدودیت‌ها برای مقابله با افشای فسادها در رسانه‌ها، به مطبوعات بچه حزب‌اللهی‌ها مربوط می‌شود.

وی با ذکر اینکه بخش اعظمی از یارانه دولت در حوزه مطبوعات به نشریات منتقد نظام پرداخت می‌شود که به بخش منحرفی از حاکمیت متصل هستند، این نکته را ضمن اینکه منفی دانست، اما از حیث وجود آزادی در جامعه، برای نظام مایه افتخار عنوان کرد و گفت: این مسئله نشان می‌دهد که حتی مخالفین و منحرفین هم از موهبات آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند.

در این نشست همچنین زهره پوروهابی سردبیر روزنامه سپهر غرب در سخنانی درباره نقش‌هایی که زنان در رسانه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عهده‌دار شدند، به رویکرد فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: رسانه‌ها هم به عنوان بخشی از فضای فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه واقع شدند. الگویی که رسانه‌های با مدیریت زنان قبل از انقلاب به جامعه ارائه می‌کردند، کاملاً غرب‌محور بود، اما بعد از انقلاب و از آنجا که از نگاه رهبر جامعه اسلامی جدید، زن یک شیء نبود، رسانه‌های حوزه‌ زنان هم قوت گرفتند.

وی تأکید کرد: به برکت انقلاب اسلامی، این پیام به زنان داده شد که این اندیشه آنهاست که مهم است؛ نه جسمشان و این باعث شد که زنان به خوداندیشی و خودباوری برسند.

به گفته این فعال رسانه‌ای، امروز 17 درصد از نشریات کشور توسط بانوان اداره می‌شود و بخش قابل توجهی از بدنه تحریریه رسانه‌ها را نیز زنان تشکیل می‌دهند که این افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

در این نشست همچنین مهدی جهان‌تیغی مدیرمسئول سایت جهان‌نیوز در سخنانی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عدالت رسانه‌ای را قابل دفاع خواند و گفت: الان میزان فروش و تأثیرگذاری رسانه‌های محلی در استان‌ مربوطه، از رسانه‌های کشوری بیشتر و بالاتر است.

به گفته وی، اگرچه جریان‌سازی رسانه‌ای از مرکز (تهران) به پیرامون وجود دارد، اما عکس این جریان هم صادق است و ما شاهد جریان‌سازی رسانه‌ای از پیرامون به مرکز هم هستیم که این تحقق یکی دیگر از شاخص‌های عدالت رسانه‌های را بعد از پیروزی انقلاب نشان می‌دهد.

آخرین سخنران این نشست مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه بود که در سخنانی با اشاره به برخورد غرب با رسانه‌های خودی و غیرخودی گفت: باید دید کسانی که به ما اتهام برخورد با رسانه‌ها را می‌زنند، خودشان چگونه با رسانه‌هایشان برخورد می‌کنند!؟

وی افزود: در جنگ عراق، آمریکایی‌ها خبرنگاری را که تصویری نه چندان مهم از کشته‌های آمریکایی را در جنگ منتشر کرده بود، بیکار کردند و آن رسانه هم تعطیل شد. این مسائل نشان می‌دهد اگرچه روی کاغذ قرار است اتفاقات خوبی در رسانه‌ها در غرب بیفتد، اما در عمل و بخصوص در حوزه‌های مالی و اقتصادی، رسانه‌های منتقد در این کشور زیر فشار شدید قرار دارند.

رئیس سازمان بسیج رسانه همچنین گفت: ما بیش از آنکه مشغول خودمان باشیم، بهتر است نگاهی به دستاوردهای رسانه‌ای انقلاب اسلامی کنیم که در آن همه جریانات آزادانه مباحث فردی خود را مطرح می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان