به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین همایش سراسری خانههای مطبوعات و رسانههای استانی کشور با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل رسانههای داخلی و دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها، رئیس خانه مطبوعات کشور و شماری از اعضای خانههای مطبوعات سراسر کشور در تهران برگزار و مقرر شد انتخابات مجمع عمومی و بازرسان خانههای مطبوعات، چهارم و ششم شهریورماه به صورت سراسری برگزار شود.
محمد سلطانیفر در سخنانی با اشاره به سفرهای استانی اخیر خود، با نگاهی آسیب شناسانه به موضوع خانههای مطبوعات به ویژه در استانها پرداخت و محوریت مطالبات صنفی، ضعف آموزش و عدم جامعیت و مرجعیت کافی را از جمله نقاط ضعف خانههای مطبوعات در استانها عنوان کرد.
معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، آموزش حرفهای خبرنگاران را زیربناییترین مسئله موجود استانها دانست و تصریح کرد: بسیاری از پروندهها و دعاوی رسانهای نیز به نبود آموزش کافی در حوزه رسانه باز میگردد.
سلطانیفر با اشاره به اینکه خانههای مطبوعات باید نماینده همه اهالی مطبوعات و افراد و گروههای عضو و غیر عضو خود باشند، بر واسپاری بسیاری از امور به این نهاد فراگیر مطبوعاتی تاکید و اظهار کرد: سیاست ما به عنوان نهاد دولت، عدم مداخله در امور رسانهها است و تجربه نشان داده است مادامیکه دولت، در هر زمینهای رفتار تصدی گرایانه داشته باشد، آن حوزه با مشکلات بیشتری روبرو میشود.
وی به شناسایی 20 تشکل غیردولتی رسانهای اشاره کرد و ضمن تاکید بر کوچک سازی دولت، از اهیمیت برون سپاری بسیاری از طرحها و برنامههای این معاونت نظیر برگزاری دورههای آموزشی، نمایشگاهها و جشنوارههای رسانه ای سخن گفت.
مصطفی کواکبیان، رئیس خانههای مطبوعات و رسانههای کشور نیز در سخنان خود به بیان ویژگیهای پنجگانه و ممتاز این نهاد مطبوعاتی پرداخت و گفت: خانه مطبوعات، دموکراتیکترین و جامع ترین تشکل مطبوعاتی و یک نهاد مستقل، سراسری و صنفی است که فاقد هرگونه سوگیری سیاسی است.
کواکبیان همچنین از افزوده شدن کمیته ویژه خبرنگاران به مجموع کمیتههای خانه مطبوعات کشور خبر داد و گفت: هم اکنون کمیتههای فرهنگی-رفاهی، آموزش، پژوهش، حقوقی، امور استانها، اطلاع رسانی و خبرنگاران، کمیتههای 7گانه خانه مطبوعات سراسر کشور را تشکیل میدهند.
محمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی نیز در سخنانی ضمن تشریح برنامهها و سیاستهای این اداره کل، پاسخگوی پرسشهای اعضای خانههای مطبوعات سراسر کشور بود.
دربندی در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین در مورد برنامههای معاونت مطبوعاتی برای تامین کاغذ مطبوعات گفت: معاونت مطبوعاتی هیچ وظیفهای برای تامین کاغذ مطبوعات ندارد و با وجودیکه پرداخت یارانه خرید کاغذ، تنها وظیفه ما در این زمینه است، از دو ماه پیش کمیتهای با عنوان کمیته ساماندهی کاغذ در این معاونت تشکیل داده شد و ضمن مذاکره با واردکنندگان کاغذ مطبوعاتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیم بر این شد همه پروفورمهای مربوط به واردات کاغذ از حیث قیمت و مقدار در این کمیته بررسی و پس از تایید، مجوز لازم برای ورود کاغذ به بازار داده شود.
وی از ایجاد تغییرات در شیوه نامه پرداخت یارانهها خبر داد و افزود: شیوه نامه جدید، اوایل هفته آینده در سامانه اطلاع رسانی منتشر و با دریافت نظرات و ایدههای اصحاب رسانه، نهایتاً بعد از دوهفته، جمع بندی و تغییرات لازم اعمال میشود.
مدیرکل رسانههای داخلی با اشاره به پرداخت دو نوبت یارانه از ابتدای امسال به رسانهها گفت: از ابتدای امسال به دلیل مسائل اقتصادی رسانهها مجموعاً بالغ بر 21 میلیارد تومان یارانه به 1800 رسانه پرداخت شد.
دربندی درخصوص بیمه خبرنگاران با تاکید بر اینکه مطابق قانون، مدیران رسانهها موظف به بیمه نیروهای خود هستند، گفت: طی تفاهم نامهای با صندوق اعتباری «هنر» 3 هزار سهمیه بیمه پایه به خبرنگاران تخصیص داده شد و همچنین 3 هزار سهمیه برای بیمه تکمیلی درنظر گرفته شد که هم اکنون ظرفیت ثبت نام تکمیل شده است و حداکثر تا هفته آینده صندوق هنر برای مراجعه متقاضیان فراخوان میدهد و مابقی متقاضیان در مراحل بعدی این طرح میتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
حمید ضیایی پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها نیز ضمن تشریح فعالیتهای این دفتر در حوزههای آموزشی و پژوهشی گفت: در زمینه آموزش روزنامه نگاری 2 سرفصل کلی تعریف کردهایم؛ یکی از آنها کارگاههای تخصصی یک یا دو روزه است که تعداد این کارگاهها هم اکنون به 10 دوره افزایش داده شده است و بیشتر آنها در حوزههای نوین روزنامه نگاری برپا میشوند.
ضیایی پرور افزود: بخش دوم، دورههای ترمیکی است که در تهران به صورت کلاسهای آموزشی در یک ترم کامل و در شهرستانها به صورت اعزام استاد طی 72 ساعت آموزش در مدت 5 هفته برگزار میشود؛ در سال 96 مجموعاً 17 دوره آموزشی شامل 8 کارگاه استانی و 9 دوره پنج هفتهای ترمی به ترتیب در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، قم، مازندران، گلستان و فارس برگزار شده است.
وی در همین رابطه اظهار کرد: در سال 97 سه دوره آموزشی در استانهای خراسان شمالی، یزد و خراسان جنوبی برگزار شده است و مجموعاً 8 جشنواره را هم از سوی استادان و کارشناسان این دفتر مورد داوری قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر مطالعات با اشاره به اینکه دورههای آموزشی این دفتر از 3 دوره «روزنامهنگاری مقدماتی و پیشرفته»، «گرافیک رسانهای» و «عکاسی» به 6 دوره افزایش یافته است، گفت: دورههای آموزشی «مدیریت رسانه»، «بازاریابی و تبلیغات» و «روزنامه نگاری چندرسانهای» دورههای جدیدی است که از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها اجرا میشوند.
ضیاییپرور در ادامه افزود: دوره روزنامه نگاری چندرسانهای دارای سرفصلهای کاملاً به روز و جدیدی است که از آنجمله میتوان به اینفوگرافیک، موشن گرافیک، رسانههای اجتماعی، موبایل ژورنالیسم و پادکست اشاره کرد؛ ضمن اینکه آموزش همه نرم افزارهای مربوط به ویرایش فیلم، صدا و عکس نیز در سرفصلهای این دوره گنجانده شده است.
موضوعاتی چون، رتبه بندی رسانهها، بیمه خبرنگاران، معافیتهای مالیاتی، مسائل فنی مربوط به سامانه جامع رسانهها، ضوابط مربوط به تعرفههای تبلیغاتی، نظارت بر انتشار ویژه نامههای استانی روزنامههای سراسری، آموزش حرفهای خبرنگاران، سازوکارهای مربوط به عضوگیری خانههای مطبوعات و ترکیب داوران جشنوارههای استانی از استادان بومی و کشوری ازجمله نکات مطرح شده از سوی اعضای خانههای مطبوعات استانها در این همایش بود.
بر اساس این گزارش، در حاشیه این همایش، «حبیبه نیک سیرتی» و «محمود هجرت»، دو تن از چهرههای باسابقه مطبوعاتی به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات به پاس سالها تلاش مستمر در حوزه مطبوعات و رسانهها مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.