ماهان شبکه ایرانیان

آرامگاه نادرشاه افشار ; فاتح کوه نور

نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ایران زمین است که برای بازپس گرفتن و گسترش مرزهای سرزمین خود ، عمر و جوانی خود را صرف جنگ های مختلف با متجاوزین کرد . 

نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ایران زمین است که برای بازپس گرفتن و گسترش مرزهای سرزمین خود ، عمر و جوانی خود را صرف جنگ های مختلف با متجاوزین کرد . 

او که نامش در #تاریخ پرآوازه است و به ناپلئون شرق او را می شناسند ، امروز در گوشه ای از خاک وطنش آرام گرفته و همه چیز را به تاریخ سپرد تا ایرانیان بخوانند و بدانند پیشینه موطن خود را .

این مرد بزرگ در شهر #مشهد آرامگاهی دارد که یکی از پر بازدیدکننده ترین مکان های گردشگری ایران است . 

کارناوال به مشهد می رود ، برای بازدید از مقبره پادشاه کشور گشای این آب و خاک ، ایران .

آرامگاه نادر شاه افشار

وارد شهر مشهد می شویم و جویای نشانی #آرامگاه نادر از اهالی . این طور که آدرس داده اند باید به سمت چهارراه شهدا یا نادری سابق برویم .

در ضلع غربی چهارراه پارکی سرسبز و بزرگ به چشم می خورد ، چیزی شبیه تندیس سیاه رنگ از لابه لای شاخ و برگ درختان دیده می شود ، به نظر تندیسی از لشگر کشی نادر است که وصفش را بسیار شنیده ایم . 

از مسیری مشخص به داخل #پارک و ورودی آرامگاه نادر می رویم . درست حدس زده بودیم ، مجسمه ای بزرگ که هنرمند قدرت و ابهت نادر را در صورتش به خوبی به تصویر درآورده و با دیدنش صدای فرمان نادر به  سربازان ایرانی برای مقابله با متجاوزین به گوش می آید .  فضای آرامگاهش نیز چون خودش بسیار متفاوت و با صلابت است .

ای کاش برایمان اینجا از نادر و سرگذشتش ، از هنرمند چیره دست مقبره اش برایمان بگوید .

در حال بارگذاری ویدئو ...
آرامگاه نادر شاه

نادرشاه و سرگذشت او

در اوایل قرن یازدهم هجری در شهر گز ، نادر قلی به دنیا آمد ، وی پیش از 18 سالگی در یکی از یورش های ازبک خوارزم به همراه مادرش اسیر شد . بعد از فرار از اسارت به خدمت حکمران ابیورد در خراسان رفت و با تمهیداتی چند ناحیه خراسان را کنترل کرده و خود را “نادر قلی بیک ” نامید .

اصفهان بعد از قتل شاه سلطان حسین توسط افغان ها ، سقوط کرد و پسر سلطان حسین در قزوین به پادشاهی رسید و نادر با توجه به نفوذ خاندان صفوی به شاه تهماسب دوم پیوسته و سردار سپاهش شد ؛ ملک محمود را شکست داده و خراسان را تصرف کرد . سپس به جنگ با افغانها پرداخت و آنها را شکست داده و وارد جنگ با دشمنان خارجی شد ؛ روس ها را ازشمال ایران راند .

بعد از معاهده صلح تهماسب شاه با عثمانی، به این بهانه وی را از سلطنت خلع و پسرش را منصوب کرد و خود نایب السلطنه شد و با عثمانی ها وارد جنگ شد و در نهایت به پادشاهی ایران رسید .

وی فرمان داد که شیعهٔ اثنی عشری را به افتخار امام جعفر صادق، به عنوان مذهب جعفری در ایران شناخته شود . در جنگ کرنال نادر هندی ها را شکست داد و دهلی را به تصرف خود درآورد .

نادر با غنائم فراوانی از هند به ایران بازگشت ؛ غنائمی که ده برابر بیشتر از بیشترین درآمد سالانه دوران صفوی بوده . این پادشاه بزرگ در اواخر عمر بسیار تندخو شده تا جایی که پسر خود را کور کرد .

در نهایت وی در یکی از جنگ های خراسان به دست سردارانش به قتل رسید .

نگاره نادرشاه افشار

تاریخ بنا

نادر شاه دستور داده بود آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد برایش بسازند . در سال 1145 هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا بنایی از خشت و گل ساخته شد . در اواخر عهد قاجار ،  قوام‌السلطنه آرامگاه جدیدی برای نادر ساخت و دستور داد استخوان های او را از تهران به این مقبره بیاورند .

سال 1335 خورشیدی از مهندس سیحون درخواست شد تا آرامگاهی مناسب شآن و منزلت این پادشاه طراحی کند . سال بعد کار ساخت این آرامگاه شروع و در سال 1342 با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد .

آرامگاه نادرشاه
آرامگاه نادرشاه
آرامگاه نادرشاه

طرح و معماری بنا

طراحی بنا بر اساس دو شکل مربع و مثلث صورت گرفته است . ساختمان دارای تالار مقبره ، دو #موزه، یکی برای برای جنگ افزار زمان نادر و یکی برای اسلحه زمان ماقبل نادر و برجی بلند برای قرار دادن مجموعه مجسمه نادر سوار بر اسب قزل باش ها که اشاره به سپاهیان نادر است .

تالار مربع شکل از دو دیوار قرمز رنگ سنگی بسته و در قسمت ستون بندی باز تشکیل شده است که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار قرار دارد و به سمت بیرون نگاه می کند . 

مصالح این بنا از سنگ های خشن و سخت گرانیت کوه سنگی مشهد است .

و در اصل پوشش مقبره تداعی کننده چادر عشایری جایی که زندگی نادر آغاز و پایان یافت . اطراف مقبره باغی است که بناهای فرعی تالار اجتماع و کتابخانه و سرویس و گلخانه می باشد که با بنای آرامگاه هماهنگ ساخته شده است .

آرامگاه نادر
آرامگاه نادر
آرامگاه نادر

موزه نادری

موزه نادری دارای دو تالار است که اولین تالار مربوط به نمایش اشیاء مختلفی برای معرفی آثار تاریخی دوره افشاریه است و دومین تالار شامل انواع سکه ، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر می باشد .

در گوشه شمالی آرامگاه نادر ، آرامگاه سردار خراسان ، محمد تقی پسیان قرار دارد .

لوله توپ جنگی متعلق به زمان سلطنت در نزدیکی برج آرامگاه قرار دارد که غنیمت دلیر مردان ایرانی از متجاوران پرتغالی ها است . 

در پای برج آرامگاه نادر لوله توپ جنگی متعلق به فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و پرتقال قرار دارد که توسط دلیر مردان ایرانی از متجاوزان پرتقالی به غنیمت گرفته شده است.

موزه نادری
موزه نادری
موزه نادری
موزه نادری
موزه نادری
مزار محمدتقی پسیان

دسترسی به آرامگاه نادرشاه

آدرس: ایران. مشهد. چهارراه شهدا.

در هر منطقه مشهد ، تابلوی حرم مطهر وجود دارد ، به سمت حرم رفته و یک چهارراه بالاتر از حرم ، آرمگاه نادر و موزه نادری قرار دارد .

می توانید اتوبوس های درون شهری مشهد به سمت حرم را سوار شده و ایستگاه حرم پیاده شوید و تا مقصد 5 دقیقه پیاده روی کنید .

زمان بازدید و هزینه

زمان بازدید هر روز از ساعت 8 صبح الی 16 عصر است و بهای بلیط وروردی 1000 تومان می باشد . 

آرامگاه نادر شاه
آرامگاه نادر شاه

سخن کارناوال

آیا تا به حال از این آرامگاه دیدن کرده اید ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان