مدیرعامل موسسه خانه کتاب:

برگزیدگان کتاب سال «نخبه» شمرده‌ شوند

مدیرعامل موسسه خانه کتاب خواستار این شد که بنیاد ملی نخبگان در راستای تکریم اهالی قلم، آن گروه از اهل قلمی را که آثار آن‌ها در جوایز و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی معتبر، برگزیده می‌شوند، «نخبه» تلقی کند و این نخبگان اهل قلم بتوانند از حمایت‌های گوناگون بنیاد برخوردار شوند.

برگزیدگان کتاب سال «نخبه» شمرده‌ شوند

نیکنام حسینی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، از تلاش‌های جدید و جدی موسسه خانه کتاب برای تجلیل و تکریم بیشتر از اهالی قلم و ارائه خدمات بیشتر به آن‌ها سخن گفت و اظهار کرد: اکنون و بر اساس آئین‌نامه‌های موجود در بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان ادبی کشور در برخی حوزه‌ها چون شعر، داستان و تخصص‌های زبانی و ادبی (ترجمعه، زبان‌شناسی، ویرایش) در دو رده «سرآمد ادبی» و «مستعد برتر ادبی» به عنوان نخبه شناخته می‌شوند و می‌توانند در ردیف اعضای بنیاد ملی نخبگان قرار گیرند اما این کافی نیست، زیرا بسیاری از کسانی که در حوزه‌های دیگر صاحب تالیفات مهم و اثرگذار هستند و جزء برگزیدگان جوایز ملی و بین‌المللی کتاب بوده‌اند نمی‌توانند مشمول شرایط عضویت در بنیاد ملی نخبگان شوند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب در توضیح این موضوع گفت: هرساله در کشور ما جوایز مهم و معتبری در حوزه کتاب برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها در منطقه و سطح جهان نیز دارای اعتبار هستند؛ برای مثال جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جشنواره کتاب سال دانشجویی، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و ... . علاوه بر آن برخی از نویسندگان ایرانی در جشنواره‌ها و جوایز بین‌المللی، برگزیده یا تجلیل می‌شوند. همه این جوایز و جشنواره‌ها صرفا در حوزه ادبیات نیستند و ضرورت دارد نخبگان اهل قلم که در این جشنواره‌ها و جوایز در بخش‌های گوناگون ادبیات، مجموعه علوم انسانی، (علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، کودک و نوجوان، فلسفه و ...) و حتی علوم محض، علوم کاربردی، و پزشکی برگزیده می‌شوند بر اساس آئین‌نامه و شرایطی در زمره نخبگان قرار گیرند.

حسینی‌پور ضمن تاکید بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری متقابل همه نهادها و موسساتی که می‌توانند در خدمت اهل قلم و به‌ویژه پیشکسوتان و برگزیدگان اهل قلم باشند، افزود: با حمایت جدی از اهل قلم است که می‌توان به افزایش کمی و کیفی تولیدات ملی و بومی حوزه نشر امیدوار بود، به‌ویژه در سالی که به عنوان سال حمایت از تولید ملی نامگذاری شده است. یقینا موسسه خانه کتاب نیز به عنوان یگانه مرکز و متولی رسمی ارائه خدمات به اهالی قلم کشور، اعم از نویسندگان، مترجمان و حتی کتابفروشان یا ناشران، این آمادگی را دارد که با همکاری سایر موسسات و نهادهای مرتبط، هر چه بیشتر و بهتر در خدمت‌رسانی به اهلی قلم فعال باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر