جاذبه های گردشگری استانبول ؛ کاخ های امپراتوری عثمانی

شهر باستانی استانبول هزار سال پایتخت امپراتوری قدرتمند روم و بعدها حدود ۶۰۰ سال نیز مرکز حکومت امپراتوری عثمانی بود

شهر باستانی استانبول هزار سال پایتخت امپراتوری قدرتمند روم و بعدها حدود 600 سال نیز مرکز حکومت امپراتوری عثمانی بود. 1600 سال اجتماع قدرت و ثروت در شهری وسیع، باعث می شود وقتی که در میان کوچه ها و خیابان هاش قدم بزنی، با کاخ ها و عمارت های سلطنتی بسیاری رو به رو شوی که همگی از سالیان دور باقی مانده اند. بیش تر قصرها و کاخ های رومی یا تخریب شده و یا کاخی دیگر بر روی آن ها ساخته شده، برخی را زلزله از میان برداشته و در نهایت تنها اندکی از بقایای کاخ های رومی باقی مانده است. بنابراین در حال حاضر اغلب کاخ های سالم استانبول متعلق به دوره عثمانی هستند. 

پس از آن که آتاتورک جمهوری ترکیه را بنا نهاد، طبق قانون مجلس ترکیه در سال 1924 تمام کاخ های عثمانی متعلق به مردم شناخته شدند. این کاخ ها مورد بازسازی قرار گرفتند و درهای همگی آن ها به روی مردم به عنوان موزه گشایش یافت. از آن میان، تنها کاخ دلمه باغچه بود که همچنان به عنوان کاخ ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفت، تا آن که تا مصطفی کمال از دنیا رفت و درهای این کاخ نیز به روی عموم مردم باز شد. 

در ادامه با تمامی کاخ ها، عمارت ها و کوشک های سلطنتی عثمانی در استانبول آشنا خواهید شد. از تاریخچه آن ها خواهید دانست و اطلاعاتی چون آدرس، ساعات بازدید و هزینه ورود هر یک در اختیار شما گذاشته می شود. همچنین برای اطلاعات کامل تر از جاذبه های استانبول، می توانید به راهنمای سفر به استانبول مراجعه کنید. در این راهنما، علاوه بر معرفی کامل شهر، اطلاعات کاربردی استانبول، آب و هوا و گزینه های حمل و نقل، مواردی چون بهترین هتل های شهر، بهترین رستوران ها، مراکز خرید استانبول، مساجد باشکوه عثمانی، آکواریوم ها و پارک های آبی شهر معرفی می شوند.  

همراه کارناوال به بازدید کاخ های باشکوه عثمانی در شهر استانبول بیایید. 

کاخ های عثمانی استانبول

1- کاخ توپکاپی ؛ Topkapı Palace

کاخ توپکاپی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کاخ های استانبول است که دیدنش را نباید از دست بدهید. به دستور سلطان محمد دوم، این کاخ در طی سال های 1466 تا 1478 و بر روی تپه ای کوچک در شبه جزیره بنا شد. کاخ توپکاپی از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر احاطه شده است و البته این کاخ اشراف فوق العاده ای به بخش شرقی و آسیایی استانبول دارد. 

کاخ توپکاپی در طی قرون 15 تا 19 میلادی مرکز سیاسی سلطنت عثمانی بود تا این که کاخ دولماغچه ساخته شد. همچنین توپکاپی یکی از اقامتگاه‌های اصلی سلاطین عثمانی و محلی برای برگزاری مسابقات و تفریحات سلطنتی در طی 400 سال محسوب می‌شده است. در حال حاضر کاخ توپکاپی که به عنوان موزه کاربرد دارد، یکی از مقاصد مهم گردشگری استانبول محسوب می‌شود. در موزه توپکاپی اشیا مقدسی از پیامبر اسلام، حضرت محمد نگه‌داری می‌شود که از آن جمله می توان به عبا و شمشیر ایشان اشاره کرد.

کاخ توپکاپی از 4 حیاط اصلی و ساختمان های کوچک و بزرگ بسیاری تشکیل شده است و محل سکونت 4000 فرد بوده است. جالب است بدانید که کلیسا ایا ایرنه درون حیاط اول این کاخ بزرگ قرار دارد.

سبک معماری: معماری عثمانی و باروک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 

40 لیر برای بلیت موزه

25 لیر برای بازدید از حرم 

20 لیر برای بازدید از ایا ایرنه

زمان بازدید: 

در تمامی روزهای هفته به جز سه شنبه ها می توانید از موزه توپکاپی بازدید کنید.

زمستان: 9 تا 16:45

تابستان: 9 تا 18

آدرس: استانبول، نزدیک میدان سلطان احمد، پارک گولهان.

Address: Gulhane Park, near Sultanahmet Square, Istanbul, Turkey

کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

2- کاخ دلمه باغچه ؛ Dolmabahçe Palace

کاخ دلمه باغچه در اواسط قرن 19، درست در نزدیکی بسفر ساخته شد و از آن پس جای کاخ توپکاپی را گرفت. کاخ توپکاپی که از نظر سلطان عبدالمجید دیگر از مد افتاده بود، دستور به ساخت کاخ دیگری داد. کاخ دلمه باغچه به سبک نئوباروک و در قرن نوزدهم میلادی توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شد و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند. در کاخ باشکوه دلمه باغچه که به صورت متقارن ساخته شده، 285 اتاق، 43 سراسرا و 6 حمام ترکی به چشم می خورد. همچنین یک چلچراغ 4000 کیلوگرمی کریستالی و زیبا در سالن رقص کاخ دلمه باغچه وجود دارد که 36 متر ارتفاع دارد. کاخ دلمه باغچه اسکله ای 600 متری دارد و دو ورودی چشمگیر به دو حیاطش متصل می شوند. 

تا پیش از جمهوری ترکیه، دلمه باغچه خانه سلاطین بود و پس از آن مصطفی کمال آتاتورک به هنگام بازدیدش از استانبول در آن اقامت می گزید. جالب است بدانید که آتاتورک در همین کاخ از دنیا رفت. امروزه کاخ دلمه باغچه به عنوان موزه کاربری دارد و مهمان خانه کاخ نیز برای پذیرایی از میهمانان سیاسی خارجی و مهم ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. 

موزه کاخ دلمه باغچه سه بخش دارد که عبارت اند از: موزه مجموعه های کاخ، موزه موسیقی و موزه ساعت

سبک معماری: معماری باروک، روکوکو، نئوکلاسیک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 

20 لیر برای بازدید از حرم 

30 لیر برای بازدید از بخش اداری

40 لیر برای بازدید از هر دو قسمت

زمان بازدید: 

در تمامی روزهای هفته به جز پنج شنبه و دوشنبه می توانید از کاخ دلمه باغچه بازدید کنید.

بازدید از کاخ دلمه باغچه: 9 تا 16

بازدید از موزه های کاخ: 9 تا 17

آدرس: استانبول، بشیکتاش، خیابان دلمه باغچه

Address: Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ دلمه باغچه
کاخ دلمه باغچه استانبول
کاخ دلمه باغچه استانبول

3- کاخ بیلربی ؛ Beylerbeyi Palace

بیلربی ابتدا محل اقامت فرماندار آناتولی بود اما بعدها در طی سال های 1861-1865 به سبک کاخ های دولمه باغچه و جیراگان بازسازی شد تا به عنوان کاخ سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد. بیلربی که در لغت به معنای پادشاه پادشاهان است، در بخش شرقی بسفر قرار دارد و پس از بازسازی به اقامتگاه تابستانی سلاطین عثمانی بدل شد. سلزان عبدالعزیز کسی بود که دستور بازسازی بیلربی را داد و معماران دربار بازسازی آن را به عهده گرفتند. ساخت کاخ بیرلبی به سبک نئوباروک و با طرحی سنتی از خانه ای عثمانی صورت گرفت، کاخ بیلربی دارای دو طبقه اصلی و یک زیرزمین شامل انبار و آشپزخانه است. در دو طبقه کاخ دو بخش مردانه و بخش زنانه وجود دارد و در کل 3 ورودی، 6 اتاق پذیرایی و 26 اتاق به چشم می خورد. 

کاخ بیلربی اشراف فوق العاده ای به بسفر، سواحل اروپایی دارد و باغ های چشمنواز منطقه دارد. 

سبک معماری: نئو باروک

هزینه ورود: 20 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز پنج شنبه و دوشنبه؛ 9 تا 17

آدرس: استانبول، بشیکتاش، محله ویشنزاده

Address: Vişnezade Mh., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ بیلربی استانبول
کاخ بیلربی استانبول
کاخ بیلربی استانبول

4- کاخ ییلدیز ؛ Yıldız Palace

کاخ ییلدیز یکی از آخرین، بزرگ ترین و مجلل ترین اقامتگاه های سلاطین عثمانی است که ساخت آن به فرمان عبدالمجید دوم در اواخر قرن نوردهم میلادی تکمیل شد. این کاخ مجلل از دو ساختمان اصلی و جدا از هم تشکیل شده است. کاخ ییلدیز مجموعه وسیعی از عمارت‌ها و ویلاهای امپراتوری عثمانی است نخستین ساختمان آن در سال 1889 میلادی و دومین سازه که به نام کوشک مراسم شناخته می شود، در سال 1898 ساخته شد. جالب است بدانید، ییلدیز چهارمین کاخ عثمانی است که پس از پیروزی عثمانی ها در استانبول ساخته شد. 

در مجموعه کاخ ییلدیز پارک بزرگ و وسیعی از گلها، لاله ها، گیاهان و درختانی از فصول و مناطق جغرافیایی مختلف به چشم می خورد. در این پارک همچنین یک گلخانه و استخری بزرگ وجود دارد. در محوطه کاخ ییلدیز یکی از بهترین چشم اندازهای پانورامایی بسفر را خواهید دید. 

سبک معماری: باروک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 20 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز سه شنبه 

 9 تا 16:30

آدرس: استانبول، بشیکتاش، سرنسبی یوکوشو، بلوار بارباروس

Address: Barbaros Bulvarı,, Serencebey Yokuşu, No. 62, 34349 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ ییلدیز
کاخ ییلدیز
کاخ ییلدیز

5- کاخ کوچوسکو ؛ Küçüksu Palace

کاخ کوچوسکو یا عمارت کوچوسکو، کاخی تابستانه واقع در محله کوچوکسو و بخش آسیایی بسفر است. این کاخ کوچک در قرن نوزدهم میلادی توسط سلاطین عثمانی برای اقامت‌های کوتاه مدت و برای شکار و گشت و گذار در کشور مورد استفاده بود. کاخ کوچوکسو، سازه ای دو طبقه است که نه اتاق دارد و به سبک معماری باروک بنا شده. برخلاف باغات دیگر قصرها، اطراف باغ کاخ کوچوکسو دیوار بلندی به چشم نمی خورد و تنها یک سری نرده در دور تا دور کشیده شده. همچنین در هر چهار طرف یک در دارد. 

سبک معماری: نئو باروک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 5 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه و پنج شنبه

 9:30 تا 17

آدرس: استانبول، بیکوز، خیابان کوچوکسو، محله گوکسو

Address: Göksu Mh., Küçüksu Cd., 34815 Beykoz/İstanbul, Turkey

کاخ کوچوسکو استانبول
کاخ کوچوسکو استانبول
کاخ کوچوسکو استانبول

6- کاخ احلامور ؛ Ihlamur Palace

کاخ احلامور یکی از عمارت ها و اقامتگاه های تابستانه سابق سلاطین عثمانی بوده که امروزه در میان انبوهی از درختان نمدار به چشم می خورد. نام احلامور نیز در ترکی به معنای درخت نمدار است. این عمارت مجلل در طی سال های 1849-1855 میلادی و برای سلطان عبدالمجید ساخته شده است. او از کاخ احلامور برای گذران اوقات فراغت و استراحت استفاده می کرد و با برخی از میهمانان خود چون لامارتین، شاعر فرانسوی در اینجا ملاقات می کرد.

معمار عمارت سلطنتی احلامور یکی از معماران معروف دربار عثمانی به نام نیکاگوس بالیان بود. عمارت احلامور عمدتا از دو بخش به نام های کوشک مراسم و کوشک معیت ساخته شده بود. کوشک مراسم مخصوص برگزاری مراسم ها و میهمانی ها بود و کوشک معیت مورد استفاده سلطان و خانواده اش بود. 

پس از مرگ سلطان عبدالمجید، سلطان عبدالعزیز و محمد رسات نیز از احلامور به عنوان کوشک استراحت خود استفاده می کردند و در نهایت در سال 1987 درهای احلامور به عنوان موزه به روی مردم گشایش یافت. 

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 5 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه و پنج شنبه

9 تا 17

آدرس: استانبول، شیشلی، بشیکتاش، احلامور یولو، تشویکیه

Address: Teşvikiye, Ihlamur Yolu, 34357 Beşiktaş/Şişli/İstanbul, Turkey

کاخ احلامور استانبول
کاخ احلامور استانبول

7- کاخ جیراگان ؛ Çırağan Palace

جیراگان، کاخ سابق عثمانیست که هم اکنون یک هتل 5 ستاره و لوکس در ساحل اروپایی بسفر است و میان محله های بشیکتاش و ارتاکوی استانبول قرار گرفته. هزینه هر شب اقامت در سوئیت مجلل و سلطانی هتل کاخ جیراگان 35’419,68 دلار است که با این حساب مقام چهاردهم در 15 هتل گران قیمت در دنیا را دارد.

در طی سال های 1863 تا 1867 بین سلاطین عثمانی رسم بود که هر کس قصر مخصوص به خودش را داشته باشد و از قصر دیگر پادشاهان استفاده نکند. قصر جیراگان نیز به دستور سلطان عزیز عثمانی در طی قرن نوزدهم ساخته شد و آخرین کاخیست که از این رسم پیروی می کند. 

دیوارهای داخلی و سقف کاخ جیراگان از چوب ساخته شده و دیوارهای خارجی نیز از مرمر رنگین بنا شده است. یک پل مرمرین زیبا کاخ جیراگان را به کاخ ییلدیز متصل می کند و دیوار بسیار بلندی نیز کاخ را از دنیای بیرون جدا می کند. 

کارکرد: هتل

آدرس: استانبول، بشیکتاش، خیابان جیراگان، محله ییلدیز

Address: Yıldız Mh., Çırağan Cd. No:32, 34349 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ جیراگان
کاخ جیراگان
کاخ جیراگان

8- کاخ آینالیکاواک ؛ Aynalıkavak Palace

کاخ آینالیکاواک در محله هاسکوی و نزدیکی گلدن هورن قرار گرفته است. ابتدا در طی دوره بیزانس در این منطقه تنها زمین هایی کشاورزی به چشم می خورد و بعدها در دوره عثمانی علاوه بر آن، جنگل نیز وجود داشت. در همین هنگام سلاطین عثمانی لژهایی چوبین در این منطقه و برای اوقات استراحت و خوشگذرانی خود ساختند. پس از ایجاد کارخانه کشتی سازی در این منطقه، بر اهمیت کاخ آینالیکاواک افزوده شد و در میان مردم با نام کاخ کشتی سازی معروف شد. پس از آن کاخ آینالیکاواک با سنگ بازسازی شد و همچنین در طی قرون هجده و نوزده میلادی چندین کوشک به کاخ افزوده شد. 

درون آینالیکاواک یک اتاق دیوان و یک اتاق پذیرایی به چشم می خورد که به خوشنویسی ها و تذهیب های چشمگیر، پنجره ها و آینه کاری های زیبایی مزین شده است. بر فراز کاخ یک گنبد به چشم می خورد.

امروزه در طبقه زیرین این کاخ یک مرکز تحقیقات آلات موسیقی سنتی ترکی وجود دارد و اغلب در آن جا کنسرت های موسیقی سنتی ترکی برگزار می شود. خود کاخ آینالیکاواک  از سال 1985 به عنوان موزه مورد استفاده است.

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 5 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه و پنج شنبه

 9:30 تا 16:30

آدرس: استانبول، بیوگلو، جامع کبیر

Address: Camiikebir, 34440 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

کاخ های عثمانی استانبول
کاخ های عثمانی استانبول

9- کاخ خدیو ؛ Khedive Palace

کاخ خدیو بر روی تپه هایی در بخش آسیایی شهر استانبول قرار دارد. این کاخ در سال 1907 میلادی و توسط معماری ایتالیایی، برای یکی از فرمانده های عثمانی طراحی و ساخته شد. محوطه این کاخ بسیار بزرگ است و در بدور ورود با آبنمایی باشکوه رو به رو خواهید شد. همچنین تعدادی آبنما و استخر دیگر در اطراف عمارت به چشم می خورد. سقف کاخ خدیو تماما از شیشه ساخته شده. در طبقه همکف یک سالن بزرگ وجود دارد و چندین اتاق و سرسرا در طرحی دوار به یک دیگر متصل می شوند. در طبقه بالاتر عمارت دو اتاق خواب بزرگ به چشم می خورد. برج کاخ خدیو، محبوب ترین بخش کوشک محسوب می شود، چرا که از آن جا منظره دلپذیری از بسفر و اطراف آن در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد. 

کوشک خدیو در سال 1930 به شهرداری استانبول فروخته شد و تا سال 1980 جندان استفاده ای از عمارت نمی شد تا آن که در سال 1984 به عنوان هتل، رستوران و کافه تریا مورد استفاده قرار گرفت. 

کاربری: هتل، رستوران، کافه تریا

هزینه ورود: 20 لیر 

زمان بازدید: 

همه روزه از ساعت 9 تا 17

آدرس: استانبول، بشیکتاش، محله ویشنزاده

Address: Vişnezade Mh., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ های عثمانی استانبول
کاخ های عثمانی استانبول

10- کاخ ابراهیم پاشا ؛ Ibrahim Pasha Palace

ابراهیم پاشا وزیر اعظم سلطان سلیمان بود که در قرن شانزدهم میلادی می زیست. او در سن شش سالگی به عنوان برده به دربار عثمانی فروخته شد و پس از کمی به یکی از دوستان نزدیک سلیمان بدل شد. این دوستی مزایای بسیاری برای ابراهیم پاشا داشت به گونه ای که به درجات و مقام های بسیاری دست یافت و در نهایت مقام وزیر اعظم سلطان سلیمان به او رسید. کاخ باشکوه ابراهیم پاشا در همان زمان ساخته شد. او همچنین با خواهر سلطان سلیمان ازدواج کرد اما در نهایت به سبب توطئه های خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان اعدام شد. پس از اعدام ابراهیم پاشا، اموال او مصادره شد و کاخ او مورد استفاده دیگر وزرای اعظم قرار گرفت. بعدها در طی جمهوری ترکیه، کاخ اراهیم پاشا بازسازی شد و به عنوان موزه های هنر اسلامی و ترکی گشایش یافت. 

امروزه کاخ ابراهیم پاشا در میدان سلطان احمد و درست رو به روی مسجد آبی قرار دارد. 

سبک معماری: عثمانی

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 25 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه

 9 تا 16:30

آدرس: استانبول، فاتح، کاخ ابراهیم پاشا

Address: Ibrahim Pasha Palace, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

کاخ موزه استانبول
بهترین موزه های استانبول

11- کاخ مسلک ؛ Maslak Kasri

 کاخ مسلک، لژ شکاری و محل استراحت پادشاهان عثمانی بوده و در کل ترکیبی از چندین و چند کوشک است که در زمان سلطان عبدالعزیز و در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. کوشک هایی که تا به امروز باقی مانده اند عبارت اند از قصر همایون (کوشک سلطنتی)، مابینی همایون (دربار سلطنتی)، لیمونلوک (عمارت لیمویی) و جادر (چادر). در کوشک سلطنتی کاخ مسلک چندین اتاق خواب و اتاق کار وجود دارد که برای سلطان عبدالحمید دوم ساخته شده بودند.

در سال 1986 درهای کاخ مسلک به عنوان موزه رو به مردم باز شد و همچنین یکی از غرفه های کاخ به کافه تریا تبدیل شد. 

هزینه ورود: 5 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز پنج شنبه و دوشنبه 

 9 تا 18

آدرس: استانبول، سرایه، مسلک، خیابان بیوکدره، محله داریوشفاکا

Address: Darüşşafaka Mh., Büyükdere Cd., 34457 Maslak/Sarıyer/İstanbul, Turkey

کاخ های عثمانی استانبول
کاخ های عثمانی استانبول

12- کاخ سپتجیلر ؛ Sepetciler Kasri

 کاخ سپتجیلر در محله امینونو و در ورودی گلدن هورن قرار گرفته است. این کوشک در قرن شانزدهم میلادی، در زمین های کاخ توپکاپی و توسط سلطان مراد سوم ساخته شده است. این کاخ به فرمان سلطان محمد اول در قرن هجدهم بازسازی شد  و همچنین به عنوان قایق خانه مورد استفاده قرار می گرفت. قایق خانه جایی بود که قایق های سلطنتی را در آن نگه داری می کردند و سلاطین در آن جا به تماشای ورود و خروج قایق های جنگی می پرداختند. در طی جمهوری ترکیه از این کاخ به عنوان داروخانه ارتش استفاده می شد و بعد تا مدت ها بدون استفاده باقی ماند. در اواخر دهه 1980 کاخ سپتجیلر بازسازی شد و یکی از غرفه ها با کاربری جدید با عنوان اداره کل مطبوعات و بخش دیگر به عنوان رستوران=ی محبوب راه اندازی شد. رستوران این کاخ مورد استفاده عموم است و هر روز باز است. 

زمان بازدید:

 تمامی روزها

آدرس: استانبول، سرایه، مسلک، خیابان بیوکدره، محله داریوشفاکا

Address: Darüşşafaka Mh., Büyükdere Cd., 34457 Maslak/Sarıyer/İstanbul, Turkey

کاخ های عثمانی استانبول
کاخ های عثمانی استانبول

13- کاخ طوفانی ؛ Tophane Kasri

کاخ طوفانی نام خود را از محله ای که در آن واقع شده گرفته و به معنای کارخانه توپ سازی می باشد. این کاخ درست در کنار مسجد نصرتیه استانبول قرار گرفته و در دوره عثمانی و در میدان طوفانی، یکی از معروف ترین ساختمان ها بوده است. دستور ساخت این کاخ را سلطان عبدالمجید عثمانی داد و مأموریت طراحی و ساختش را معماری بریتانیایی به نام ویلیام جیمز اسمیت به عهده گرفت. کاخ طوفانی در دو طبقه و به سبک اروپایی و باروک بنا شد.

این کاخ به هنگام بازدید سلاطین از کارخانه های اسلحه سازی و همچنین خوشامد گویی از سیاست مدارهای خارجی به هنگام ورود به بندرگاه کاربرد داشت. امروزه این کاخ بازدید عمومی ندارد و به عنوان دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه معمار سنان کاربری دارد. 

سبک معماری: اروپایی

هزینه ورود: 25 لیر 

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه

 9 تا 16:30

آدرس: استانبول، بیوگلو، خیابان مجلس مبوسان دوم، کیلیجالی پاشا

Address: Kılıçali Paşa, Meclis-i Mebusan Cd. No:2, 34425 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

کاخ های عثمانی استانبول
کاخ های عثمانی استانبول
کاخ های عثمانی استانبول

14- کوشک مالتا ؛ Malta Kosku

کوشک مالتا در پارک ییلدیز، منطقه بشیکتاش و در نزدیکی کاخ ییلدیز قرار دارد. در اواسط قرن نوزدهم، سلطان عبدالعزیر دستور به ساخت کوشک مالتا داد تا پادشاهان و بانوانشان، عمارتی  در منطقه سرسبز و جنگلی پارک ییلدیز داشته باشند. در برخی از دوره های اواخر سلطنت عثمانی، این کوشک شاهد صحنه های غم انگیز تبعید برخی از میراثان و شاهزاده های جوان بود که از آن جمله می توان به شاهزاده مراد پنج اشاره کرد. کوشک مالتا نیز همانند بسیاری از دیگر ساختمان های دوره عثمانی به سبک اروپایی و باروک بنا شده که در بدو ورود به آن با آبنمایی مرمرین رو به روخواهید شد. زیبایی های این کوشک به همین جا محدود نمی شود و در ادامه با تزئینات منحصر به فرد سقفشگفت زده خواهید شد. سقفی با تزئینات برجسته ماهی شکل و آینن های مزین به برگ های طلایی از آن جمله اند. 

این عمارت پس از جمهوری مورد استفاده نبود تا آن که در سال 1979 بازسازی شد و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. در حال حاضر یک رستوران و کافه تریا در کوشک مالتا تأسیس شده است که همه روزه باز هستند. 

سبک معماری: اروپایی و باروک

کارکرد: رستوران و کافه تریا

زمان بازدید: هر روز 9 تا 22

آدرس: استانبول، بشیکتاش، محله ییلدیز

Address: Yıldız Mh., 34349 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کوشک مالتا
کوشک مالتا
کوشک مالتا

15- کوشک هوبر ؛ Huber Kosku

عمارت هوبر در محله ترابیا و بخش اروپایی استانبول قرار دارد. معمار و زمان دقیق ساخت این کوشک مشخص نیست، اما احتمالا کوشک هوبر را معماری ایتالیایی به نام دی آرنوکو در قرن نوزدهم میلادی بنا کرده است. این کوشک برای آگوست هوبر که یکی از تجار آلمانی اسلحه بوده، احداث شد. در زمان های مختلف، بخش های جدیدی به ساختمان کوشک هوبرت افزوده شد. هنگامی که خانواده هوبرت در زمان جنگ جهانی اول از استانبول خارج شدند، این کوشک چندین و چند دست چرخید تا نهایت در سال 1985 به دولت ترکیه رسید و به اقامتگاه تابستانه رئیس جمهوری بدل شد. 

کوشک هوبر علاوه بر ساختمان اصلی، چندین خانه، کلبه کوچک، یک اصطبل و یک گلخانه دارد. هم اکنون نیز کوشک هوبرت در اختیار دولت ترکیه است و بازدید عمومی ندارد. 

آدرس: استانبول، سریر، ترابیا، کوشک هوبر

Address: Tarabya, Huber Köşkü, 34457 Trabya/Sarıyer/İstanbul, Turkey

کاخ های عثمانی استانبول

سخن آخر

می توانید با مراجعه به راهنمای سفر استانبول، در مورد این شهر بیش تر بدانید. مطالبی چون: معرفی شهر استانبول،  باشکوه ترین مساجد استانبول، بهترین رستوران های لوکس استانبول، بهترین رستوران های استانبول با هزینه متوسط، بهترین رستوران های ارزان استانبول، غذاهای خیابانی استانبول، برترین هتل های 5 ستاره استانبول، بهترین مراکز خرید استانبول، پارک های آبی استانبول، آکواریوم های استانبول 

این بازدید مجازی از کاخ های عثمانی استانبول چگونه بود؟

شما تا به حال به بازدید یکی از کاخ های معرفی شده رفته اید؟ 

خاطرات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان