ماهان شبکه ایرانیان

روستای زنوزق ؛ ماسوله سرخ

شهر و شهر نشینی گاه امان آدمی را می برد&#۸۲۳۰;

شهر و شهر نشینی گاه امان آدمی را می برد…

گاه دلت میخواهد از هر چه که در شهر است دل بکنی و بروی تا شاید کمی از روزمرگیهایت را به فراموشی بسپاری .

کوله باری آماده داری و جاده ای پیش رویت است اما نمی دانی به کدام سو بروی . دلت طبیعت میخواهد با چاشنی آرامش . می خواهی دور شوی و برسی به آنجایی که دمی را با آسایش بگذرانی و خستگی هایت را به در کنی . دوست داری بنشینی و مناظر بکر را تماشا کنی .

مناظری که بوی تازگی بدهند و هر لحظه تو را بیشتر در خود غرق کنند . دلت سفر می خواهد و نمی دانی مقصدت کجاست . شاید دلت هوای یک روستا را کرده با محصولات محلی و آب وهوایی که بشود در آن عمیق نفس کشید . روستایی ییلاقی با آب و هوایی دلپذیر…

پیش از این روستاهایی را با معماری پلکانی به شما معرفی کردیم. این بار نیز به سراغ یکی دیگر از آنها می رویم اما این روستا پلکانی بودنش را با خاک سرخی در هم آمیخته و گویی خانه هایش رنگی از معماری روستای ابیانه را نیز دارند.

میخواهیم شما را دعوت کنیم به یک مقصد منحصر به فرد. جایی در استان آذربایجان شرقی که زیبایی های زیادی را در خود جای داده است و با آغوش باز پذیرای شماست .

با ما به روستای زنوزق بیایید…

کارناوال را در این سفر همراهی کنید…

روستای زنوزق
photo by Taghi Heydari

چرا روستای زنوزق؟ 


_ معماری منحصر به فرد زنوزق تداعی تصویری است که از معماری پلکانی و خانه های سرخ رنگ ابیانه به یاد دارید.

_ در فصل تابستان پشت بام های خانه ها میزبان برگه های خوشمزه ی زردآلو هستند.

روستای زنوزق

روستای زنوزق ؛ ماسوله سرخ

با پشت سر گذاشتن شهر تبریز، در میانه ی جاده ی شهر زنوز باغات رنگارنگی خودنمایی می کنند که خبر از حال و هوایی روستایی می دهند. کمی آنطرف تر روستای سرخ رنگی خودش را از میان باغات به ما نشان می دهد و نگاه های کنجکاومان را به سوی خود می کشاند. درختان سپیدار در کنار روستا قد علم کرده و گویی آن را به محاصره ی خویش درآورده اند. چه اسارت زیبایی!

از میان درختان سر به فلک کشیده می گذریم و قدم به روستا می گذاریم. آنچه لذت قرار گرفتن در این فضا را چندین برابر می کند سنگ فرش مرتب و منظمی است که شما را به گشت و گذار در میان روستای زنوزق دعوت می کند.

با نگاهی گذرا به روستا متوجه خانه هایی می شوید که از پایین تا بالا پیش رفته و پلکانی رو به آبی آسمان ساخته اند.  آنچه پیش روی شماست بزرگترین روستای پلکانی ایران است و باید گوشه گوشه ی آن را از نظر بگذرانیم تا از لمس زیبایی هایش بی نصیب نمانیم.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

معماری پلکانی روستا

معماری این روستا بسیار منحصر به فرد است. گویی این آبادی، معماری پلکانی را با خاک سرخ رنگی ترکیب کرده و منظره ای کم نظیر از شکوه ساخت و ساز را نمایش می دهد. صاحبان خانه ها با سخاوت پشت بامشان را در اختیار همسایه ی بالایی می گذارند تا نقش حیاط را برای آنها بازی کند. خانه ها بر دوش یکدیگر سوار می شوند و تا بالاترین نقطه ی روستا ادامه دارند. رنگ این روستا سرخ است و چیزی سبیه به روستای زیبای ابیانه را در این منطقه ایجاد کرده است. بافت متراکم روستا به عنوان راهی برای حفظ امنیت و دوری از خطرات برای ساکنانش شناخته می شود.

فضاهای موجود در خانه ها حکایت از حرفه ی صاحب آنها دارد. اتاق، دهلیز، آشپزخانه، انبار، آغل، دالان، سرویس بهداشتی و حیاط فضاهایی است که در این خانه ها وجود دارد. خانه‌های قدیمی با استفاده از مصالح بومی همچون چوب، خشت، گل و سنگ ساخته شده است اما در ساخت خانه های جدید آجر، سیمان و‌ آهن راه پیدا کرده اند.

همه ی مسیر های روستا سنگفرش می باشد و قسمت هایی از آن جلوه ای از ساباط ( معبر سرپوشیده ) را دارد. در گذر از مسیرهای پلکانی و پر شیب، چشمتان به پنجره های خانه ها می افتد که با رنگ های آبی، سبز و قرمز رنگ آمیزی شده اند. محو تماشای معماری این روستا نشوید! هنوز زیبایی های کم نظیری وجود دارند که انتظار شما را می کشند…

روستای زنوزق

دیدنی ها و تفریحات زنوزق

قدم زدن بر روی مسیر سنگفرش روستا یکی از لذت هایی است که می توانید تجربه کنید.خانه های کاهگلی با پنجره های رنگین و باغات میوه شما را تا انتهای روستا همراهی می کنند.صدای زنگوله ی رمه های گوسفندان شاید زیباترین آوای روستاهای ایران است و شنیدن آن خالی از لطف نیست.

تماشای تاریخ

روستای زنوزق یک قلعه هم دارد که هنوز کاوشی برای تعیین قدمت آن انجام نشده است. البته انتظار دیدن برج و باروی بلند را نداشته باشید. در انتهای مسیر شمالی روستا یک دیوار عمودی را می بینید که شاید شباهتی به قلعه نداشته باشد اما تماشای روستا از ارتفاع را برایتان فراهم می کند. در سکوت غرق شوید و به تماشای چشم انداز روستایی بنشینید. با تماشای روستا متوجه خواهید شد که این منظره ارزش قدم زدن در یک مسیر سربالایی را دارد. به عقیده ی مردم روستا قرار گیری این قلعه در شیب تند در زمان های گذشته آن را به دژی مستحکم در برابر دشمنان تبدیل کرده است.

گورستان قدیمی با سنگ نوشته‌های مربوط به قرن نهم هجری قمری و مسجد زنوزق نیز تاریخی تماشایی را برای شما به نمایش در می آورند.

سد قلعه و سد زنوز

در میانه ی راه قلعه می توانید سد قلعه را هم ببینید که البته هنوز خبری از آب در آن نیست اما جلوه ی خاص خودش را دارد. اگر هوس تماشای یک سد پرآب را کردید مسیر قلعه را ادامه دهید تا به تندیس ” شهید فهمیده” برسید. بعد راه سمت راست را طی کنید تا پس از گذشت چند دقیقه سد پرآب زنوز خودش را به شما نشان دهد. لحظاتی را در حاشیه ی سرسبز این سد بگذرانید تا روحتان تازه شود.

گشت و گذار در طبیعت

گشت و گذار در دشت های اطراف روستا که در ارتفاع 2000 متری قرار دارند شما را غرق در آرامش طبیعت خواهد کرد. در میان این دشت ها از چشیدن طعم آب گوارای چشمه ها غافل نشوید که هدیه ای را از اعماق زمین به شما تقدیم می کنند.

انبوه درختان غیرمثمر در حاشیه رودخانه زنوز چای و تفرجگاه چشمه کلیستر از جمله مکان هایی هستند که روز خوبی را برای شما به ارمغان می آورند.

به تماشای آبشار دامجی قیه در نزدیکی روستا نیز بروید. کافیست از حاشیه ی روستا و در مسیر جاده “کوه کمر” پیش بروید و پس از طی سه کیلومتر در میان باغات سیب و زردآلو و گردو به آن برسید.

در امتداد مسیر کوه کمر ییلاقی تماشایی به نام ماهار وجود دارد که دشت های سبز و سبزیجات تازه اش شهره ی خاص و عام است.

باغ زیبای امینی با دیدنی های خاص خود اوقات خوشی را برای شما فراهم می کند پس سری هم به آنجا بزنید.

کوهنوردی

اگر دلتان کوه نوردی در این فضا را می خواهد می توانید به سراغ کوه های سلدرم در نزدیکی روستا بروید و یک کوهنوردی متفاوت را تجربه کنید.

عکاسی

یادتان نرود که لذت عکاسی از این مناظر را از دست ندهید تا یادگاریهایی جاویدان با خود به همراه ببرید.

بر فراز روستا

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

طبیعت چشم نواز

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

همقدم با کوچه های زنوزق

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

قلعه تاریخی زنوزق

در کتاب های تاریخی از قلعه ای به نام قلعه دیزه در منطقه ی زنوز-زنوزاق ( نم قدیمی روستای زنوزق )  به عنوان یکی از مهم ترین و مستحکم ترین پناهگاه های نظامی مرند یاد شده است. آخرین کسی که این قلعه را در تاریخ 1136 هجری فتح و با خاک یکسان نمود عبدالرحمن پاشا ،پسر عبداله کوپرو اوغلو فرمانده قشون مهاجم عثمانی بود که به قصد فتح مرند و زنوز به همراهی قشون چهل هزار نفری عثمانی راهی این دیار شده بود و برای حفظ امنیت پشت سر قشون اقدام به این کار کرد.

مکان اصلی قلعه دیزه دقیقا مشخص نشده است اما با توجه به آثاری که در شیب تند روستای زنوزاق به چشم می خورد احتمال می رود که محل قلعه همان جا باشد. حال سوال این است که قلعه دیزه واقعا اینجاست یا در منطقه ای با نام قیزقالاسی در نزدیکی روستا و یا در جای دیگر؟

میرزا ابوالحسن زنوزی در کتاب خویش به نام ریاض الجنه از کشتار چهل هزار نفر از اهالی منطقه در این قلعه سخن به میان می آورد اما با توجه به موقعیت و مساحت منطقه و نیروی برابر، به نظر می رسد که عدد چهار هزار نفر صحیح تر باشد. چرا که کشته شدن چهل هزار ایرانی جنگنده و نظامی توسط چهل هزار نفر عثمانی منطقی به نظر نمی آید.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

ماجرای پشت بام های خوشمزه

اگر در تابستان گذرتان به زنوزق بیفتد طبق های بزرگ چوبی با رنگ نارنجی بر روی پشت بام ها توجه شما را جلب می کند. این طبق های رنگین قصه ی خوشمزه ای را برای شما روایت می کنند.

تابستان فصل جلوه گری زردآلوهای رسیده بر درختان روستاست. رسیده شدن زردآلوها رسیدن زمان خشک کردن میوه ها و درست کردن برگه را به ساکنان خبر می دهد.

ابتدا زردآلوهای رسیده و مناسب را از شاخه ی درختان می چینند، با دقت می شویند و پس از جدا کردن هسته هایشان، بر روی سینی های چوبی پهن می کنند. حالا وقت آن است که این زردآلوها به درون کوره بروند. کوره ای که سوخت و هیزم و مقداری گوگرد در آن می ریزند و آن را روشن می کنند تا به دمای مناسب برسد. سینی های چوبی به مدت 8 تا 10 ساعت در این کوره ها قرا می گیرند.

عجله نکنید هنوز تا آماده شدن برگه های خوشمزه 3 روز مانده است. در این سه روز زردآلوها در همان سینی های چوبی بر روی بام خانه ها و زیر آفتاب تابستانی قرار می دهند تا آب اضافی آنها تبخیر و آماده ی مصرف شوند.

بعد از آماده شدن برگه ها نوبت به زردآلوهای بعدی می رسد که همین روند را طی کنند. در تمام طول تابستان این روند تکرار می شود تا میوه های باغات به اتمام برسد. شاید وجود این برگه های لذیذ کافی باشد تا زنوزق را به روستایی با پشت بام های خوشمزه بر سر زبان ها بیاندازد.

روستای زنوزق
روستای زنوزق

سوغات و صنایع دستی

اگر در تابستان راهی این روستا شدید می توانید از کشاورزان میوه های باغات و گردو و بادام را خریداری کنید. در چهار فصل سال بازار فروش برگه های زردآلو و لواشک و خشکبار در زنوزق گرم است پس آن را از دست ندهید.

سبزی‌های کوهی همچون غازیاقی و سیر وحشی کوهستان نیز هدیه ی طبیعت زنوزق به شماست.

چشیدن طعم عسل طبیعی روستاییان و خرید آن یکی از تجربیات این سفر است. مطمئن باشید که عسل مرغوبی نصیبتان خواهد شد.

گلیم، قالی، جاجیم‌ و جوراب‌های دست‌بافت که حاصل دستان هنرمند زنان روستاست را هم می توانید تهیه کنید. به دنبال مغازه و فروشگاه صنایع دستی در این روستا نباشید؛ زنان روستا دست بافته هایشان را برای مصرف شخصی درست می کنند اما می توانید از آنها بخواهید که آنها را به شما بفروشند.

روستای زنوزق

مردمان روستا

اصالت و حفظ ارزش ها و سنت ها در جای جای روستا و به ویژه در چهره و پوشش مردمان آن حس می شود. پیراهن بلند گلدار و دامن چین دار با جلیقه ی منجوق دوزی شده بر تن زنان روستا دیده می شود.آبى، سبز، نارنجى و گاه قرمز رنگین کمانی از رنگ ها را در لباس زنان پرتلاش روستا به رهگذران نشان می دهد.

با کمی تحقیق در مورد سطح تحصیلات مردم روستا در می یابید که زنوزق یکی از باسوادترین جمعیت های روستایی کشور را در خود جای داده است. اکثر مردم تحصیلات خود را تا پایه ی کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه داده اند. بسیاری از آنها ساکن خارج از کشور هستند اما سنت های این روستا را با هیچ چیزی عوض نمی کنند. بسیاری از مادران و پدران برای دیدن فرزندانشان مدتی از سال را دور از زنوزق می گذرانند اما همچنان معتقدند هیچ جایی روستایشان نمی شود.

اولین شغل مردم روستا کشاورزی است و باغات سیب و زردآلو و گردو بساط خود را در همه جا پهن کرده اند. برخی از آن ها نیز گله های گوسفندی دارند و محصولات دامی تهیه می کنند. وجود کندوهای زنبور عسل در کنار باغات روستا نیز خبر از رواج شغل زنبورداری در میان مردم روستا می دهد. بسیاری از جوانان روستا پس از پایان تحصیلات به سراغ شغل شریف تدریس می روند و دانش خود را در اختیار دیگران می گذارند.

لبخند عنصر جدانشدنی صورت مردمان و میزبان همیشگی شما در این روستا است. مهربانی و مهمان نوازی در میان مردمان این روستا همانند روستاهای دیگر ایران موج می زند. اهالی روستا پیرو دین اسلام و مذهب شیعه جعفری هستند و به زبان شیرین آذری سخن می گویند.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

زنوزق در طول تاریخ

هنوز تاریخ مشخصی برای زنوزق تعیین نشده است اما وجود آثاری از دوره ایلخانی و صفوی حکایت از عمر دراز روستا دارد. حتی برخی پا را از این قدمت فراتر گذاشته و  با استناد به نقوش خوشید بر روی برخی سنگ قبرهای قدیمی در قبرستان روستا، قدمت سکونت در زنوزق را به دوره ی میتراییسم ( پرستش الهه میترا ) نسبت می دهند. فاصله ی روستا با شهر تاریخی زنوز ،به قدمت 800 سال، و در هم تنیدگی فرهنگی این شهر و روستا نیز نشان دهنده ی تاریخ طولانی روستا می باشد.

از همه ی اینها که بگذریم آنچه زیبا به نظر می رسد توقف زمان در این روستا است. اصالت و تاریخ در اینجا کاملا قابل لمس می باشد.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

نامگذاری روستا

به دلیل قرار گیری روستای زنوزق در کوهپایه‌های کوهی با نام قلعه و استفاده از اصول معماری پلکانی در ساخت آن نامش را زنوز داغ به معنای زنوز کوهستانی در زبان آذری گذاشته اند. این نام به مرور زمان به شکل های عامیانه تری همچون زنوزاغ، زنوزاخ و زنوزق تلفظ شده است.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

محلات روستا

روستای زنوزق به چهار محله ی مختلف تقسیم شده است که عبارتند از:

محله بدیر: این محله از شمال شرقی به محله ی سیدی، ازشمال غربی به محله ی آقابابا، از غرب به گورستان روستا و از قسمت جنوب به باغات و زمینهای زراعی محدود شده است و 45411 متر مربع وسعت دارد.

* محله آقابابا: در شمال این محله ارتفاعات روستا و تعداد کمی از باغات قرار دارد. قسمت شرقی و جنوبی این محله توسط محلات سیدی و بدیر و در سطوح پایین دست توسط گورستان روستا محدود می‌گردد  و 50160 متر مربع را به خود اختصاص داده است.

* محله سیدی: محله آقابابا با وسعت 80855 متر مربع در شمال محله بدیر و در شرق قسمت نوسازمحله کده لر قرار گرفته است.

* محله کده لر: این محله قسمت نوساز روستا را شامل می شود و با مساحت …. متر مربع در فاصله‌ای از هسته اولیه ی روستا و در مسیر رسیدن به سد قرار دارد.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

آب و هوای روستا

 این روستا در منطقه ی سردسیری و در ارتفاع 1700 متر از سطح دریا واقع شده است و حدود 6 ماه از سال را در یخبندان سپری می کند. بهار و پاییز آن نسبتا سرد، تابستان هایش معتدل و زمستانهایش دارای سرمای سخت می باشد. میانگین دمای سالیانه برابر با 12/7 درجه سانتی گراد است.

آمارها متوسط میزان بارندگی سالیانه در این روستا را  حدود 397/9 میلی متر نشان می دهند. در میان ماه های مختلف سال فروردین با 67/5 میلی متر بیشترین و مرداد با 4/6 میلی متر کمترین میزان بارندگی را دارا می باشند.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

اقامت

 برای آنکه تمام زیبایی های زنوزق را ببینید بیشتر از یک روز زمان لازم دارید پس باید به فکر اقامت خود باشید. در این روستا مسافرخانه یا خانه ی اجاره ای وجود ندارد پس می توانید کمپ زدن را در آن تجربه کنید. همچنین می توانید به شهر مرند بروید و در هتل این شهر شب را بگذرانید.

روستای زنوزق

بهترین فصل سفر

شاید تابستان با آب و هوای معتدل و برگه های خوشمزه بهترین زمان برای رفتن به زنوزق باشد اما وجود چشم انداز های زیبا در چهار فصل این روستا بسیار دیدنی است.

بهار که از راه می رسد شکوفه بارانی را در روستا به راه می اندازد. در اردیبهشت ماه به دلیل فزونی آب چشمه ها و سرسبزی دشت ها زنوزق به بهشتی تماشایی تبدیل می شود.

تابستان ها میوه های سیب و زردآلو و گردو بر درختان روستا جلوه گری می کنند و پهن شدن سینی های پر از زردآلو بر پشت بام ها تصویری رنگین را به روستا می بخشد.

پاییز هزار رنگ شکوه هزار رنگی را در منطقه به نمایش می گذارد.

زمستان درپایان هر سال با لباس سپید و سرد خود از راه می رسد و ظاهری متفاوت را در روستا ایجاد می کند.

بهار روستای زنوزق

روستای زنوزق

تابستان زنوزق

zanuzagh-village23

پاییز رنگارنگ زنوزق

روستای زنوزق

زمستان سفید پوش روستای زنوزق

روستای زنوزق

موقعیت جغرافیایی

روستای زنوزق در دهستان زنوزق بخش مرکزی شهرستان مرند و در 30 کیلومتری شمال غربی این شهرستان و 1/5 کیلومتری شهر زنوز قرار دارد. کوههای سلطان سنجر از شرق، روستای درق از غرب و شهر زنوز از جنوب غرب و کوه ها از شما روستا، آن را محدود کرده اند.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

راه دسترسی

اگر قصد سفر به روستای زنوزق را دارید راهی آذربایجان شرقی شوید و به سوی جاده تبریز- مرند بروید. پس از گذر از مرند و ورود به جاده مرند – هادیشهر به خروجی جاده زنوز می رسید.   در میانه ی راه زنوز چشمتان به باغات میوه خواهد خورد که نشان از نزدیک شدن به روستا را دارد. پس از گذر از زنوز به کمک تابلوهای راهنما به سوی روستا بروید. برای دیدن بافت تاریخی روستا باید ماشین را پارک کرده و پیاده به روستا قدم بگذارید.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

موقعیت روستای زنوزق بر روی نقشه

دغدغه های کارناوالی

زنوزق با تمام توانایی هایی که در گردشگری دارد به دلیل عدم معرفی مناسب از وی کارشناسان و عدم انجام  فعالیت‌هاى متمرکز براى ارتقاى وضعیت آن همچنان کمرنگ و گمنام باقی مانده است.

به دلیل عدم آگاهی، قسمتی از تاریخ این روستا در معرض نابودی قرار دارد چنان که پیش تر از این شاهد تخریب قبرستان تاریخی و از بین رفتن سنگ نوشته های ارزشمند آنها بوده ایم.

این جاذبه ی نادر گردشگری به دلیل تعلل مسئولین هنوز در فهرست میراث کشور قرار نگرفته است و اقدامات حفاظتی در مورد آن صورت نمی گیرد. کارناوال امیدوار است به زودی شاهد رونق گردشگری در این منطقه باشد.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

پیشنهادات کارناوالی

علاوه بر لذت بردن از تماشای جاذبه های این روستا، دیدن سایر جاذبه های منطقه همچون پل قدیمى و مشهور قیزیل کورپى ( پل طلا) کالاش، تفرجگاه ماهار، کوه سلطان سنجر، تفرجگاه آدنه، تفرجگاه دره چمن، مقبره میرزا حسن فانى زنوزى، مقبره سیدهاشم ابن سیدحسن، مقبره شیخ زین العابدین زنوزى معروف به شیخ، آرامگاه یونس نبى، پیر عثمانى، مقبره آقا میرعلى اکبر، پیر اویوقلى و پیر درویش قیزى، مسجد جامع مرند،قلعه باستانی مرند و امامزاده ابراهیم(ع)،کلیسای سهرل، تپه‌های رنگین و دشت‌های گل زرد را نیز در برنامه ی خود بگنجانید.

طعم غذاهای محلی همچون کوکو و خورشی که با سبزی کوهی درست می کنند، کوفته، کباب و آبگوشت محلی را تجربه کنید.

در چهار فصل سال بردن لباس گرم را فراموش نکنید. سرمای هوا در این منطقه ی کوهستانی هر لحظه در کمین شماست.

به فرهنگ بومی مردمان روستا احترام بگذارید تا موجب بروز پدیده ی رنجش در گردشگری نشوید.

طبیعت هدیه ی خداوند به همه ی ساکنان زمین است. آن را با آسیب هایتان تخریب نکنید.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

اطلاعات تکمیلی

در ادامه برای شناخت این روستا اطلاعاتی را در مورد جمعیت و امکانات آن در اختیار شما قرار می دهیم:

اطلاعات جمعیتی روستا

آنچه از آمار خانه بهداشت روستای زنوزق به دست آمده، نشان می دهد که 2010 نفر در این روستا زندگی می کنند که 1043نفر مرد و 967نفر زن را شامل می شود. نسبت جنسی در این روستا 8/107 است یعنی در مقابل هر 100زن حدود8/107مرد وجود دارد.

بررسی ساختار سنی جمعیت نشان دهنده ی آن است که تعداد جمعیت 20ساله و پایینش 863نفر بوده که 9/42٪از کل جمعیت را در بر می گیرد و افراد کمتر از 40 ساله 1469نفر هستند که08/73٪جمعیت را شامل می شوند.

آمار فعالان اقتصادی در این روستا حکایت از این دارد که از 1628 نفر جمعیت 10 ساله و بالاتر حدود 753 نفر یعنی 46٪ از نظر اقتصادی فعال می باشند. جمعیت غیرفعال اقتصادی آن 139 نفر محصّل و 123 نفر خانه دار تشکیل می‌دهد.46 نفر بیکار در جستجوی کار و 103 نفر شاغل در این روستا وجود دارد.

از میان 103 نفر شاغل در زنوزق، 22 نفر آنها 2 شغل دارند شامل:

* فروشندگانی که به کارهای کشاورزی و کارگری می‌پردازند

* کشاورزانی که به خاطر کوتاه بودن دوره ی کار کشاورزی به کارگری و واسطه گری نیز مشغول هستند

بین 66 تا 68 درصد شاغلین در روستا مشغول به کار هستند، 5/13 درصد در شهر زنوز به کارگری و یا حمل ونقل بار و مسافر می پردازند و 7/6 درصد در شهر مرند حمل و نقل و فروشندگی را پیشه کرده اند.

برپایه نمونه‌برداری که در سال 1385از یکصد خانوار در روستا انجام شد حرکات جمعیتی را اینگونه میتوان تحلیل کرد :

در طی 10 سال گذشته 100 نفر شامل 60 مرد و 40 زن از یکصد خانوار نمونه گیری شده، روستا را ترک کرده اند. این آمار نشان می دهد که 60٪ مهاجران مردان هستند که حدود 59 درصد آنها به دنبال کار از روستا رفته اند و 40 درصد مهاجران زنانی هستند که پس از ازدواج روستا را ترک گفته اند.

عامل اقتصادی است که منشأ اصلی آن بالا بودن میزان رشد جمعیت و مازاد نیروی فعال اقتصادی است مهم ترین دلیل مهاجرت روستاییان از زنوزق است اما فروش زمین روستاییان بر اثر خشکسالی، عدم تناسب جمعیت و منابع ، نیاز به امکانات تحصیلی، سهولت ارتباط با جوامع مهاجرپذیر، فروش اراضی کشاورزی به منظور احداث سد زنوز و افزایش توان مالی کشاورزان نیز بر مهاجرت بی تاثیر نبوده اند. 

روستای زنوزق

امکانات روستای زنوزق

از نظر آموزشی امکانات روستا در سطح تقریبا مناسبی قرار دارد. مدرسه ابتدائی دخترانه و پسرانه همچنین مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه در دوشیفت پذیرای دانش آموزان هستند. دبیرستان دخترانه ی روستا به دلیل کم بودن جمعیت دانش آموزی ندارد همچنین روستا فاقد دبیرستان پسرانه می باشد و دانش آموزان برای تحصیل به دبیرستان شهر زنوز می‌روند. برخی نیز برای تحصیل در مدارس نمونه دولتی با رشته‌های فنی و حرفه‌ای راهی شهر مرند می شوند. هر ساله حدود 15 تا 25 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی نیز  از روستای درق به روستای زنوزق می‌آیند.

سه چشمه در روستا تامین کننده ی آب آشامیدنی آن هستند. آب این چشمه ها به یک منبع زمینی 200 متر مکعبی هدایت و توسط لوله کشی راهی خانه ها می شود و به طور متوسط 4 ساعت در روز قابل دسترسی می باشد. چشمه دائمی کلستیرکه نیز اراضی کشاورزی را سیراب می کند. چند چشمه ی کوچک نیز وجود دارند که آب چند قطعه زمین توسط هر کدام تامین می شود.

دهیارى، شرکت تعاونى، کارگاه، خانه بهداشت، مساجدو چندین واحد تجارى نیز در روستا وجود دارد. تنها حمام عمومی روستا به دلیل بلا استفاده ماندن به متروکه ای فراموش شده می ماند.

این روستا فاقد رستوران است و تنها چند کافه ی محلی در میدان روستا وجود دارد که می توانید از آنها چای تهیه کنید. دور تا دور این میدان مغازه های محلی هستند که می توانند احتیاجات شما را برطرف کنند. آقا رحمان و آقا عنایت در کافه رحمان و کافه حاجی عنایت با روی خوش به استقبال شما خواهند آمد.
مسیر منتهی به روستا آسفالت و مناسب است اما برای تماشای روستا باید ماشین خود را پارک کنید و پیاده به گشت و گذار بپردازید.

روستای زنوزق
photo by Reza Abdorrahimi Zunuz

سخن آخر

از سفر به این روستای منحصر به فرد لذت بردید؟

تا به حال آن را از نزدیک دیده اید؟

چه روستای پلکانی دیگری را می شناسید؟

منتظر نظرات و پیشنهادات شما در کارناوال هستیم…

در مورد دیگر روستاهای پلکانی ایران در کارناوال بخوانید:

ماسوله ؛ ماه کوچک میان طبیعت بهشتی فومن

شیلاندر؛ زنجان ؛ ماسوله ی گمشده

روستای کریک یاسوج ؛ ماسوله ی فراموش شده ی جنوب

روستای سر آقا سید چهارمحال و بختیاری ؛ ماسوله زاگرس

روستای کهتویه ؛ ماسوله هرمزگان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان