مدیر دفتر بهسازی بافت تاریخی گرگان در گفتگو با مهر:

عملیات عمرانی ساماندهی مزار «استاد لطفی» آغاز شد

گرگان- مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان از آغاز عملیات عمرانی ساماندهی مزار استاد لطفی در بافت تاریخی مرکز استان و پایان سه سال فرصت سوزی خبر داد.

عملیات عمرانی ساماندهی مزار «استاد لطفی» آغاز شد

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: اردیبهشت‌ماه سه سال قبل بود که پیکر استاد محمدرضا لطفی، نوازنده‌ پیشکسوت تار، سه‌تار، کمانچه و دف که براثر بیماری سرطان درگذشت، به زادگاهش در گرگان منتقل و سه روز بعد در محله سبزه مشهد در دل بافت تاریخی گرگان تدفین شد.

در مراسم تدفین استاد موسیقی کشور، حسن صادقلو، استاندار گلستان از ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در جوار مقبره لطفی خبر داد و امید می‌رفت باوجود کمبود در فضاهای فرهنگی در گلستان و به‌ویژه مرکز استان این پروژه به‌سرعت اجرایی شود.

هنوز چند روز تا مراسم چهلم استاد زمان باقی بود که عده‌ای از گرگان دوستان در صحن علنی شورای شهر گرگان حاضر و نسبت به بی‌مهری‌های صورت گرفته به مزار استاد اعتراض کردند.

این اعتراض وضعیت ساماندهی مزار استاد لطفی را وارد فاز جدیدی کرد و مسئولان شهری با برگزاری چند جلسه مشترک از اجرای طرح باغ مزار و مجتمع فرهنگی استاد در سبزه مشهد خبر دادند.

در این 36 گذشته ماه اماواگرهای فراوانی مطرح شد اما مهم‌ترین آن‌ها گودبرداری و آغاز ساخت مجتمع تجاری اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان در جوار مزار استاد در پاییز 94 بود که طرح احداث مجتمع فرهنگی استاد لطفی را برای همیشه منتفی کرد و اجرای طرح باغ مزار جایگزین مجتمع فرهنگی استاد شد.

آنچه عملیات عمرانی آن آغازشده کار جامعی نیست اما قرار هم نیست کار به همین‌جا ختم شود چراکه انگیزه انجام این کار در مدیریت شهری وجود داردپس‌ازآن طرح باغ مزار استاد لطفی در محدوده پنج هزار مترمربعی تهیه شد درحالی‌که تنها دو هزار و 500 مترمربع آن در تملک شهرداری بود؛ مردادماه گذشته این طرح در کمیسیون ماده پنج استان مطرح شد اما به دلیل مغایرت و اشکالات قانونی مورد تصویب قرار نگرفت.

درنهایت اوایل مهرماه همان سال شورای اسلامی شهر گرگان پا پیش گذاشت و با تصویب اجرای طرح باغ مزار در صحن علنی شورا به مباحث مطرح‌شده در مورد نداشتن متولی اجرای باغ مزار استاد لطفی پایان داد.

مصوبه‌ای که بارقه امید اجرایی شدن این طرح را در دل دوستداران و مریدان استاد لطفی برای اجرای طرحی درشان استاد و شهروندان برای افزایش سرانه فضای سبز در دل بافت تاریخی زنده می‌کرد.

اما آبان ماه گذشته این امید هم با نامه شهردار گرگان به رئیس شورای شهر مرکز استان، یک‌بار دیگر به ناامیدی مبدل شد و حسین صادقلو به‌صراحت اعلام کرد ساخت باغ مزار بر عهده شهرداری نیست و قولی نداده است.

همه ابعاد اجرا مدنظر قرار گرفت

حالا کمتر از 20 روز تا سومین سالگرد فوت استاد لطفی زمان باقی است و شاهد آغاز عملیات ساماندهی فضای پیرامون مزار استاد لطفی در بخشی از محدوده محله تاریخی سبزه مشهد هستیم.

تلاش چندروزه برای اطلاع از جزییات اجرای این طرح از سوی شهرداری گرگان بی‌پاسخ ماند و مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر به کلیات اجرای این طرح اشاره و اظهار کرد: در سه سال گذشته برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های بسیاری انجام شد تا یک اتفاق که هم در شأن استاد لطفی باشد و هم به رونق بافت تاریخی کمک کند، بیفتد.

حسین کتولی بابیان اینکه همه ابعاد ماجرا در برنامه‌ریزی مدنظر قرار گرفت، افزود: حتی در برنامه‌ریزی‌ها، کمبود فضای سبز بافت تاریخی مدنظر قرارگرفته بود و قرار بود با اجرای طرح باغ مزار، کمبود فضای سبز عمومی این محدوده جبران شود و هم به بهانه استاد برجسته موسیقی ملی و بین‌المللی اتفاق مثبتی در شهر گرگان هم در حوزه فرهنگی و هم گردشگری رقم بخورد.

وی ادامه داد: در همین شرایط (شرایط نا به سامان) مزار استاد لطفی در ایام نوروز 96 میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری بود.

تنها 2200 متر از طرح 5500 متری تملک شد

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان به اجرای طرح باغ مزار استاد هم اشاره کرد و گفت: پنج هزار و 500 مترمربع برای اجرای باغ مزار در نظر گرفته‌شده بود در شرایطی که دو هزار و 500 متر آن نیاز به تملک داشت.

وی اضافه کرد: تعدادی بنای مسکونی در این دو هزار و 500 متر وجود داشت که برای تملک نیازمند بودجه مشخص بود.

وی با این توضیح که در پلاک‌های مسکونی بنای ثبتی وجود نداشت، تصریح کرد: بخشی از مجموعه خانه‌های تاریخی وزیری (خانه پدری علی حسین وزیری از شخصیت‌های برجسته موسیقی کشور) در این محدوده قرار دارد.

کتولی خاطرنشان کرد: بخشی از این مجموعه تاریخی قبلاً توسط شهرداری گرگان تملک شده و تخریب‌شده بود و بخش باقی‌مانده آن‌که ارزش تاریخی هم دارد در ضلع شمالی مزار استاد باقی‌مانده و قرار بود تملک شده و جزء طرح باغ مزار استاد لطفی حفظ شود.

وی با این توضیح که به‌غیراز خانه وزیری مابقی پلاک‌هایی که نیاز به تملک دارند، بافت باارزشی نیستند و در 40 سال گذشته ساخته‌شده‌اند، بیان کرد: ابتدا با این تصور که شهرداری در راستای بودجه مصوب تملک خانه‌های تاریخی می‌تواند این بناها را تملک کرده و به مجموعه باغ مزار اختصاص دهد، طرح در پنج هزار و 500 متر تهیه شد.

کتولی یادآور شد: پس‌ازآنکه شهرداری گرگان برخلاف نظر شورای شهر اعلام کرد، بودجه تملک نداریم و این پروژه اولویت شهرداری نیست و به‌تنهایی هم حاضر به اجرای طرح باغ مزار نیستیم، اجرای باغ مزار به افق بلندمدت در ساماندهی مزار استاد تبدیل شد.

 هدف‌گذاری برای اجرای باغ مزار در دو فاز

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان گفت: اعضای شورای شهر معتقد بودند تملک این محدوده (2500 متری) و اجرای باغ مزار در کنار پروژه‌های سنگینی که شهرداری اجرا می‌کند، چیزی نیست و امکان اجرای آن در بودجه سال 95 پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: از سوی دیگر شهرداری اصرار داشت اجرای طرح در دو هزار و 200 متر تملک شده انجام شود و برای مابقی انواع نهادهای عمومی و حتی خانواده استاد لطفی پای‌کار باشند و مشارکت کنند.

در سه سال گذشته فرصت سوزی شد و عده‌ای اعتقاد به اجرای باغ مزار نداشتند الآن که مدیریت شهری مایل به انجام این کار است، بسیار ارزشمند استکتولی ادامه داد: با این مباحث باید برای اجرای باغ مزار استاد هدف‌گذاری می‌کردیم تا بتوانیم در آینده مشارکت‌ها را جلب کنیم.

وی اضافه کرد: با موافقت شهرداری مرکز استان اجرای طرح در دو فاز مدنظر قرار گرفت و پیمانکار اجرای طرح در محدوده دو هزار و 200 متری که در تملک شهرداری مرکز استان است، آغاز شد.

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان بابیان اینکه از میزان اعتبار تخصیصی این طرح بی‌اطلاع هستم، تصریح کرد: آنچه هم‌اکنون عملیات عمرانی آن از سوی شهرداری گرگان آغازشده شامل دیوارکشی، ورودی، گل‌کاری و باغچه‌کاری و ... است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه عملیات عمرانی آن آغازشده کار جامعی نیست اما قرار هم نیست کار به همین‌جا ختم شود چراکه انگیزه انجام این کار در مدیریت شهری وجود دارد و شهرداری گرگان هم کاری را ابتر باقی نمی‌گذارد.

سه سال فرصت سوزی شد

کتولی بیان کرد: تا قبل از این آنچه انجام‌شده توسط عده‌ای از دوستداران و علاقه‌مندان به استاد و به‌صورت داوطلبانه انجام‌شده کما اینکه عده زیادی دلسرد شدند و عده‌ای هم در سه سال گذشته استوار ماندند تا از هر راهی استفاده کنند تا به‌غیراز قول کاری انجام شود.

وی همچنین اظهار کرد: معتقدم در سه سال گذشته فرصت سوزی شد و عده‌ای اعتقاد به اجرای باغ مزار نداشتند الآن که مدیریت شهری مایل به انجام این کار است، بسیار ارزشمند است و باید قدردان باشیم.

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان متذکر شد: اگر در سه سال گذشته آگاهانه‌تر برخورد شده و اولویت‌ها بهتر شناخته می‌شد، وضعیت مزار استاد لطفی این‌گونه نبود و به سرانجامی رسیده بود.

کتولی در پایان گفت: چاره‌ای جز امید نیست و امیدوارم این کار به ثمر برسد چون عده‌ای به‌طور داوطلبانه ساعت‌ها برای طراحی، پیگیری و انجام و مسائل فنی این طرح وقت گذاشته‌اند و هیچ انگیزه‌ای جز انجام یک کار درست، عام‌المنفعه و در شأن استاد نداشته‌اند و حیف است که دلسرد شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر