رییس بنیاد مسکن در سالگرد زلزله کرمانشاه در پاسخی اعلام کرد

پیمانکاران مناطق زلزله‌زده فرار نکرده‌اند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، با استناد به گزارش‌های ارایه شده توسط رییس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار کرمانشاه، رییس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، رییس بنیاد مسکن و سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، در کرمانشاه اوضاع به خوبی پیش می‌رود و مردم از اقدامات انجام شده راضی هستند. اما در بیرون از نشست خبری گزارش‌های رسانه‌ها و اظهارنظر برخی از مسوولان استانی حکایت دیگری دارد.

«بنیاد مسکن پیمانکارانی را برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه معرفی کرد و ضمانت‌های لازم برای انجام کار از پیمانکاران اخذ نکرد و پروژه‌ها رها شده و مردم سرگردان هستند. باید بنیاد مسکن پاسخگوی وضعیت نامناسب در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده باشد اما متاسفانه بنیاد مسکن حتی اقدام به گفتار درمانی نکرده است.» اینها صحبت‌هایی بود که چند روز پیش به نقل از فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری خانه ملت منتشر شد. تجری گفته بود: «با توجه به اینکه بنیاد مسکن اعتبارات دولتی مربوط به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را اخذ کرده و عمدتا پیمانکاران را به مردم معرفی کرده است بنابراین باید پاسخگو باشد و امور را ساماندهی کند. با توجه به بازدید میدانی که از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در مدت اخیر انجام شد همچنان برخی از زلزله‌زدگان در هوای سرد مجبور به زندگی در چادر و کپر هستند.»

بخشی از «نق‌ونوق‌ها» طبیعی است، بخشی بزرگنمایی

علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست دیروز به حرف‌های تجری و سوالی در مورد فرار پیمانکاران از منطقه به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی پاسخ داد. تابش هم به بازدیدی که از منطقه و اتفاقا به همراه نماینده این شهر داشته است اشاره کرد اما از زاویه دید او این بازدید نشان از این داشته که همه کارها به خوبی در حال انجام است: «آقای تجری همین روز گذشته همراه ما بودند و از شهرها و روستاها دیدن کردیم. ببینید ما اصلا پیمانکاری را به آنجا نمی‌بریم که بخواهد رها کند یا نکند. مردم خودشان در شهر قسمت به قسمت کار را به پیمانکاران می‌سپارند، پی‌ریزی را به یکی می‌دهند و اسکلت ساختمان را به یکی دیگر و سقف و دیوارچینی و ... را هم به پیمانکاران دیگر؛ برای همین هم هست که ساختمان‌ها ارزان درمی‌آید چون توسط پیمانکاران جزء انجام می‌شود. خود مردم با پیمانکاران قرارداد می‌بندند و گزینش می‌کنند. در روستاها هم که کار عملا تمام شده است و اگر پیمانکاران برمی‌گردند به دلیل پایان کار است و فقط می‌گویند که ضرر کرده‌ایم و فکری به حال ضرر ما بکنید.» او ادعای مطرح شده توسط نماینده سرپل‌ذهاب را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «اگر موردی هست باید بفرمایند که پیگیری کنیم.» تابش البته در صحبت‌هایش در این نشست اشاره کرده بود که پیمانکاران یا از سوی بنیاد مسکن معرفی می‌شدند یا انتخاب‌شان به عهده مردم گذاشته می‌شد و البته تاکید کرده بود: «مدیریت هزینه را کلا به اختیار فرد گذاشتیم؛ یعنی پول را به حساب‌های‌شان ریختیم و فرد می‌توانست مرحله به مرحله با دستور ما پول بردارد و هزینه کند.» باید از مردم تشکر کنیم چون بازسازی را خودشان انجام داده‌اند. مسوولان هم انصافا سنگ‌تمام گذاشتند. و بعد از تشکر از مردم و مسوولان گفت: «ما در مورد اعتبارات مشکلی نداریم، استاندار سنگ‌تمام گذاشت، مسوولان و نهادها و نمایندگان مجلس همه کار کردند. اگر نق و نوقی هست و اگر مشکلی هست متوجه ماست، ما بیشتر از این نتوانستیم. اگر نق و نوقی هست بخشی‌اش طبیعی است و بخشی‌اش هم بزرگنمایی برخی از مشکلات است. هزینه‌کرد 3 هزار میلیارد تومانی در یک سرزمین محدود در قالب 100 هزار پروژه کار بسیار سختی است. البته منت سر مردم نمی‌گذاریم، منت هم می‌کشیم و تا بازسازی آخرین واحدها کنار مردم هستیم.»

تابش در مورد وضعیت مستاجران گفت که باید ابتدا به این توجه کرد که در مورد فضاهای فیزیکی چه اقدامی انجام شده است: ‌« به تمام خانه‌های احداث شده یک طبقه اضافه شده است که همه این واحدها می‌توانند تبدیل به خانه‌هایی شوند که مستاجران به آنها نقل مکان می‌کنند و این خانه‌های جدید را اجاره می‌کنند. از 7 هزار و 200 مستاجر 4 هزار و 500 نفر به خانه‌های تعمیر و بازسازی‌شده بازگشته‌اند و اگر مستاجری در کانکس زندگی می‌کند یعنی صاحبخانه‌اش هم در کانکس است، اما در زمانی که ساخت خانه‌ها به پایان برسد، ظرفیتی برای مستأجران اضافه شده است.» او می‌گوید که در طرح‌های بلندمدت‌تر البته در این زمینه فکرهایی هم شده است که در پروسه طولانی‌مدت انجام خواهد شد: «یکی از راهکارها این است که به مستاجران هم وام‌های 50 تا 60 میلیون تومانی بدهیم یا زمین با قیمت مناسب‌تر در اختیارشان بگذاریم.»

خودکشی‌ها در کرمانشاه 5 درصد کاهش داشته است

«تاکنون این زلزله 5 هزار و 435 پس لرزه داشت که برخی از این پس لرزه‌ها خودشان یک زلزله بودند و این پس‌لرزه‌ها کار ما را در بحث بازسازی سخت می‌کرد زیرا مردم اعتماد نمی‌کردند در خانه‌های خود بمانند و ما مجبور بودیم آنها را در سازه‌های دیگری مانند کانکس‌ها مستقر کنیم.» هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه در زمین‌لرزه کرمانشاه 104 هزار واحد مسکونی تخریب شدند و خسارت دیدند اضافه کرد که از این تعداد، 68 هزار واحد تعمیراتی بود که 59 هزار نفر برای دریافت تسهیلات در بانک ثبت‌نام کردند که کارهای‌شان در حال انجام است. به گفته بازوند: ‌«بار مالی این زلزله تا امروز 10 هزار و 855 میلیارد تومان بوده که ممکن است بیشتر هم شود. دولت فقط باید 855 میلیارد تومان بابت امهال وام‌های زیر 50 میلیون به زلزله‌زدگان به بانک‌ها پرداخت کند. در مجموع یک هزار و 552 میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کمک بلاعوض شده و یک هزار و 241 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها خسارت وارد آمد.»

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این نشست خبری پیش از هر چیز اعلام کرد که برای درک درست از وضعیت کرمانشاه باید نظر مردم منطقه را جویا شد: ‌«مردم منطقه از اقدامات انجام شده رضایت دارند اما جو عمومی رسانه‌ها منعکس‌کننده عدم رضایت است.» و پس از گفتن این حرف به سراغ آمار و ارقام مربوط به وزارت بهداشت رفت: ‌«در زمین‌لرزه کرمانشاه، 6 بیمارستان سیار در کمتر از 15 ساعت مستقر شدند و 2 هزار و 893 بستری در بیمارستان‌های استان داشتیم و فقط 428 بیمار را به بیمارستان‌های خارج از استان اعزام کردیم. یک هزار و 980 عمل جراحی در کمتر از سه روز انجام شد. می‌دانید که معمولا خبر پیوند عضو رسانه‌ای می‌شود، ما در جریان زلزله کرمانشاه 100 عمل پیوند عضو موفق داشتیم. 90 میلیارد تومان داروی رایگان غیر از بیمارستان‌ها در میان زلزله‌زدگان توزیع شد. » به گفته حریرچی غربالگری روحی و روانی بر روی 210 هزار نفر از مردم منطقه انجام شده است که 100 هزار نفر از آنها زیرنظر وزارت بهداشت بوده است و 274 روانشناس در قالب 37 تیم مشغول ارایه خدمات درمان سلامت روانی بوده‌اند. حریرچی در پاسخ به سوالی در مورد میزان خودکشی‌های صورت گرفته در کرمانشاه پس از وقوع زلزله گفت: «بر اساس آمار میزان خودکشی در منطقه نسبت به سال 95 حدود 5 درصد کاهش داشته است. تجربه علمی کشورهای توسعه‌یافته هم نشان می‌دهد که پس از حوادث بزرگ، به دلیل مراقبت‌های پزشکی و روانی که به صورت ویژه بر روی مردم انجام می‌شود، میزان خودکشی یا ثابت می‌ماند یا رو به کاهش می‌گذارد. کاهش خودکشی به معنای خوب بودن شرایط روحی مردم نیست اما باید توجه داشت که خودکشی نهایت واکنش به مشکلات است.»

در پایان این نشست اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران از هنرمندان و ورزشکارانی که کمک‌های مردمی جمع‌آوری کرده بودند درخواست کرد شفاف‌سازی کنند و اگر می‌خواهند هزینه‌ای انجام دهند در قالب مراکز عمومی مانند درمانگاه یا ساخت مدارس کار را پیش ببرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان