قیمت جدید پراید، تیبا و ساینا و پژو ۲۰۶ به قیمت های حاشیه بازار نمی رسد

افزایش قیمت‌ خودروها قطعی شده و در این زمینه بحث درخصوص اینکه هر خودرو تا چه اندازه افزایش قیمت‌ خواهد داشت، ادامه دارد

افزایش قیمت‌ خودروها قطعی شده و در این زمینه بحث درخصوص اینکه هر خودرو تا چه اندازه افزایش قیمت‌ خواهد داشت، ادامه دارد. هنوز سازمان حمایت اعلام جدی در خصوص میزان افزایش قیمت‌ها نکرده و هر بار زمان دیگری را برای اعلام قیمت‌های جدید درنظر می‌گیرد.
در آخرین اظهارنظر، معاون سازمان حمایت حقوق مصرف‌کننده هفته آینده را زمان اعلام افزایش قیمت خودروهای زیر 45میلیون‌تومان اعلام کرد. این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس گفته است که افزایش قیمت‌ها به همه خودروها سرایت نمی‌کند.
در ادامه با همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر گفت و گوی فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با روزنامه دنیای خودرو:

نظر شما در خصوص افزایش قیمت خودروها چیست؟
باید بپذیریم که لازم است قیمت خودروهای مدنظر افزایش داشته باشد. تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

چرا کمیسیون صنایع در بحث قیمت‌گذاری دخالت نکرد؟
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند در زمینه قیمت‌گذاری تصمیمی اتخاذ کند و قیمت‌گذاری در اختیار دولت است. در جلسه‌ای که به منظور تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت خودرو برگزار شد، همه پذیرفتند باتوجه‌به تغییرات نرخ ارز و بالارفتن هزینه تمام شده محصولات، شاهد افزایش قیمت توسط خودروسازان باشیم. البته قرار نیست افزایش قیمت خودرو در تمامی کلاس‌ها انجام شود و قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد.

مبنای محاسبه نرخ ارز در تعیین قیمت خودرو چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟
باتوجه‌به شناور بودن نرخ ارز در بازار، تعیین قیمت محصولات دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. کارشناسان تعیین میزان افزایش قیمت خودروها باید مبنای محاسبه نرخ ارز را مشخص کنند، زیرا این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بحث تامین قطعات را چگونه می‌بینید؟
خودروسازان قطعات موردنیاز خود را از پیمانکاران داخلی خریداری می‌کردند، در حالی‌که این پیمانکاران خود واردکننده قطعات بودند. تا زمانی که اقتصاد کشور دولتی است شاهد شرایط فعلی هستیم. اقتصاد باید از دست دولت رها شود، بنگاه‌داری دولتی کنار گذاشته شده و فضای کسب و کار متحول شود.

از مجموع این صحبت ها می توان اینطور نتیجه گیری کرد که قرار است قیمت خودروهایی که سابق بر این با بهای کمتر از 45 میلیون تومان عرضه می شدند طی جلسات آینده و با محاسبه فرمول های قیمت گذاری تعیین شود اما خودروهای گران قیمت تر می توانند براساس پیشنهاد خودروسازان با قیمت حاشیه بازار (5 درصد کمتر از نرخ های فعلی بازار) به فروش برسند.
بنابراین احتمالا طی هفته های آینده شاهد جهش قیمت خودروهای +45 میلیونی (طبق رقم های قدیمی) خواهیم بود و روند عرضه کج دار و مریز خودروهای زیر 45 میلیونی مانند ساینا، تیبا، رانا، پژو 206، پراید و...تا زمان پیدا شدن فرمول های نهایی ادامه خواهد یافت و مشتریان منتظر باید همچنان تحویل خودروهای خود باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان