چندی پیش اتحادیه اروپا قوانینی به نام «مقررات حفاظت از داده های عمومی» یا GDPR و به منظور تحول در نحوه جمع آوری داده های کاربران اروپایی توسط شرکت های فناوری وضع کرد. پس از آن گوگل و فیسبوک مجبور شدند با شکایت 8.8 میلیون دلاری مبنی بر عدم پیروی از این قانون دست و پنجه نرم کنند.
حال پارلمان اروپا در حال وضع کردن باید و نبایدهای جدیدی به نام Copyright Directive در راستای پیاده کردن قانون کپی رایت در اینترنت است. کارشناسان باور دارند که تصویب شدن این قانون اساساً اینترنت را نابود خواهد کرد.
اکنون مذاکرات تصویب این قانون در حال تمام شدن است و به نظر میرسد پروسهی اجرایی شدن آن از سر گرفته شود. به همین دلیل گوگل سعی کرده به روش متفاوتی، به پارلمان اروپا هشدار دهد و تصویری از نتیجه سرچ گوگل منتشر کرده که چیزی در آن وجود ندارد.
تصویر هشدار گوگل در واقع نشان میدهد اگر کاربری کلمهی آخرین خبر را در صفحه سرچ گوگل جستجو کند با نتایجی جز خبرگزاریهای ثروتمند و بزرگ مواجه نخواهد شد.
در قسمتی از قانون تحت بررسی به ناشران این حق داده شده که اگر اسنیپت صفحاتشان در صفحهای نظیر جستجوی گوگل قرار بگیرد، میتوانند از صاحبان سایت دیگر، درخواست کننده که حق لیسانس استفاده از اسنیپت را پرداخت نماید.
بدین ترتیب گوگل دو راه پیش روی خود دارد یا برای استفاده از اخبار پول پرداخت کند یا کلاً نمایش اسنیپت را حذف نماید. به نظر میرسد گوگل راه دوم را انتخاب کند چرا که بر اساس تصویر منتشر شده توسط این شرکت، اگر شخصی آخرین خبر را سرچ کند تنها لینکهایی به سایتهای رسانههای معتبر برایش نمایان خواهد شد.
بدین ترتیب دیگر نه تصویر، نه تیتر یکی و نه خلاصهای از اتفاقات در گوگل جایی نخواهد داشت. اگر هم وجود داشته باشد، ماهیت آزادی اطلاعات از بین میرود و گوگل مجبور میشد گزینه هایی برای نمایش محتوای پولی انتخاب نماید و تنها به آنها هزینه پرداخت کند. بدین ترتیب به نوعی فضای رقابتی در این حوزه از بین میرود.