به گزارش اقتصاد آنلاین؛

عربستان نفت ۸۴دلاری برای تامین بودجه۲۰۱۹ می‌بیند/ افزایش صادرات به رغم کاهش تولید

اقتصاد آنلاین- منصوره محمدی؛ عربستان سعودی در سال گذشته میلادی شکست های بسیاری در عرصه نفت تجربه کرد. سعودی ها به خواسته آمریکا، تولید نفت را افزایش دادند، اما این افزایش تولید به ضرر اقتصاد ملی آنها تمام شد. با افت شدید قیمت نفت در سه ماهه آخر سال 2018، بودجه عربستان که بر پایه قیمت نفت بسته می شود با بحران کسری روبرو شد.

تعجیل عربستان برای تسریع در کاهش تولید نفت

عربستان به عنوان یکی از موافقان اصلی کاهش تولید نفت در نشست ماه دسامبر اوپک، به دنبال تامین مالی خود اعلام کرد کاهش تولید کم سابقه را از ابتدای سال جاری آغاز کرده و با روسیه رایزنی هایی انجام دادند تا بتوانند روس ها را نیز به جمع کشورهای اوپک ملحق کنند تا روند کاهش تولید شتاب گیرد و قیمت جهانی نفت بالا برود.

به گفته منابع خبری عربستانی ها کاهش تولید را َراه کرده اند، اما بهانه تراشی روس ها در کاهش تولید به مذاق سعودی ها خوش نیامد و آنها در اولین روزهای آغاز سراسری کاهش تولید نفت اوپک نارضایتی خود را به مقامات روسی اعلام کردند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در گفتگو با یک رسانه آمریکایی اعلام کرد: "روسها آهسته تر از آنچه من انتظار دارم، تولید را کاهش داده اند."

تعجیل عربستان برای تسریع در کاهش تولید و بالارفتن قیمت نفت یک امر طبیعی است، زیرا بودجه خود را در سال 2019، با رشد 8 درصدی نسبت به سال قبل 350 میلیارد دلار در نظر گرفته است، در حالی که قیمت جهانی نفت افت قابل ملاحظه ای داشته است.

عربستان برای تحقق این میزان بودجه، باید بتواند نفت خود را بشکه ای 84 دلار بفروشد، در حالی که این رقم 30 دلار کمتر از آخرین قیمت سبد نفت اوپک و 27 دلار کمتر از نفت برنت در سال 2018 است.

راهکارهای عربستان برای تقویت بازار فرا نفتی

هرچند عربستان تولید نفت را در سال جاری میلادی و در ماه ژانویه یک میلیون بشکه در روز کاهش داد، اما از طرفی توانست صادرات نفت خود را 3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهد، که این اتفاق باعث رشد 38 درصدی درآمد نسبت به سال گذشته شد. و توانست بخشی از کسری بودجه سال قبل را جبران کند.

درکنار این رشد درآمد نفتی، درآمد غیرنفتی عربستان نیز 287 میلیارد ریال اعلام شد که یک افزایش 12.7 درصدی سالیانه را نشان می دهد. با توجه به اظهارات وزیر امور مالی عربستان مبنی بر یه صفر رساندن کسری مالی این کشور تا سال 2023 ، به نظر  می رسد عربستان جدای از تلاش برای بهبود بازارهای نفت، در بازار غیرنفتی نیز تمرکز جدی دارد تا به این ادعای خود مبنی بر حذف کسری بودجه دست یابد.

عربستان  عرضه اولیه سهام دولتی آرامکو را در سال 2018 انجام داد. با توجه به میزان وام های عربستان در سال 2018 که به 146.5 میلیارد دلار رسید، این کشور در بازار اوراق قرضه عملکرد نامناسبی از خود نشان داد اما این کشور  در سال جدید تلاش می کند،در بخش بازار اوراق قرضه سرمایه گذاری های مرتبط با سوخت داشته باشد.

وزارت مالی عربستان معتقد است، درآمد دولت در سال جاری میلادی 9 درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که 70 درصد درآمد صادراتی این کشور با فروش نفت به دست می آید. هرچند که قیمت نفت در سال 2019، روندی افزایشی به خود گرفت و از وضعیت بحرانی اواخر سال گذشته خارج شد، اما باز هم این قیمت، تامین کننده بودجه عربستان نخواهد بود. باید منتظر ماند و دید آیا عربستان می تواند با وجود کاهش تولید بازهم  صادرات نفت را افزایش دهد و از پس تامین بودجه در این سال برآید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان