نکات حیاتی درباره سرطان ریه که نمی دانستید!

سرطان ریه را در مراحل ابتدایی به سختی می توان تشخیص داد. به همین دلیل آشنایی با نکات حیاتی درباره سرطان ریه که نمی دانستید بسیار سودمند خواهد بود.

نکات حیاتی درباره سرطان ریه که نمی دانستید!

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان بین زنان و مردان است. سرطان ریه بی سرو صدا شروع می شود. معمولا در مراحل اولیه نشانه یا علائم نگران کننده ای ندارد و وقتی که شدت پیدا کرد، فرد ممکن است متوجه آن شود. علائم سرطان ریه را در ادامه این مطلب می توانید بخوانید.

راهنمایی بصری برای سرطان ریه:

تصویر بزرگ

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان بین زنان و مردان است. اما همیشه اینطور نیست. قبل از استفاده از سیگارهای مکانیکی، سرطان ریه نادر بود. امروزه استعمال دخانیات دلیل مرگ 9 از 10 نفر مرگ، ناشی از سرطان ریه است این در حالی است که گازهای رادیواکتیو، آلودگی هوا و موارد دیگر  نقش کمتری در ابتلا به آن را دارند. امروزه داروهای جدید، امیدهای تازه ای برای درمان موارد تشخیص داده شده به ما داده است.

وقتی که سیگار عامل آن باشد:

سیگار با مواد شیمیایی که باعث سرطان می شود، تهیه می شود. همینطور سیستم دفاعی ریه را غیر فعال می کند. راه های هوایی با موهای کوچک که ناژگ نامیده می شود، پوشیده شده است که برای حفاظت از ریه، سموم، باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد. تنباکو سیگار ناژک ها را از انجام این کار باز می دارد و وجود آنها از لحاظ شیمیایی به بروز سرطان کمک می کند.

علائم:

سرطان ریه بی سرو صدا شروع می شود. معمولا در مراحل اولیه نشانه یا علائم نگران کننده ای ندارد و وقتی که شدت پیدا کرد، فرد ممکن است متوجه آن شود. علائم آن به شرح ذیل است:

  • سرفه هایی که تمام نمی شود.
  • درد در قفسه سینه بخصوص زمان نفس عمیق
  • خس خس کردن و تنگی نفس
  • سرفه کردن با خلط های خونی
  • خستگی

می توانید چکاب کنید؟

یک نوع اسکن که سیگنال مارپیچ (Spiral CT) نامیده می شود، ممکن است این نوع سرطان را در بعضی از افراد زودتر تشخیص دهد، اما این اطمینان وجود ندارد که آیا به اندازه ای زود باشد که بتوان جان فرد را نجات داد.

خدمات پیشگیرانه نیروی کار آمریکا پیشنهاد می کند، افراد بین 55 تا 80 سال که مصرف کنندگان زیاد سیگار هستند، سالانه این نوع اسکن را انجام دهند. همچنین افرادی که قبل از 15 سال پیش عادت به سیگار کشیدن داشتند.

تشخیص سرطان ریه

اگر پزشکتان فکر کنند، ممکن است به سرطان ریه مبتلا شده باشید ( برای مثال مدت طولانی است که سرفه یا خس خس کردن) به بیمار اسکن قفسه سینه با اشعه X یا سایر تصاویر می دهد. ممکن است نیاز باشد از خلط سرفه شان، تست گرفته شود. اگر هر یک از این تست ها احتمال دهد فرد مبتلا به سرطان ریه است، احتمالا نمونه برداری نیاز است.

نمونه برداری چیست:

پزشک ممکن است یک نمونه از رشد مشکوک را (معمولا با یک سرنگ) برای تست زیر میکروسکوپ، بردارد. یک پاتولوژیست با مطالعه نمونه، معمولا اگر توموری وجود داشته باشد همچنین نوع آن را می تواند، تشخیص دهد.

دو نوع اصلی:

سلول های ریز سرطانی ریه بسیار مهاجم هستند، به این معنی که می توانند به سرعت به قسمت های دیگر بدن سرایت کنند. این مشکل به شدت به سیگار کشیدن وابسته است و در افراد غیر سیگار ی، نادر می باشد. نوع دیگر، سلول های سرطانی ریه کوچک نیستد. در این حالت آرامتر رشد پیدا می کنند. این نوع رایج تر است. تقریبا 85% از مبتلایان به سرطان ریه، مبتلا به نوع دوم می باشند.

در چه مرحله ای است:

مرحله ابتلا نشان می دهد سرطان در بدن فرد چقدر گسترش یافته است. مراحل ابتلا در سلول های سرطانی کوچک به دو دسته تقسیم می شود. "محدود" به این معنا که سرطان محدود به یکی از شش ها و احتمالا نزدیک به غدد لنفاوی ست و"گسترده" به این معنی که سرطان به شش دیگر و یا فراتر گسترش بافته است.مراحل ابتلا در سلول ها غیر کوچک سرطانی با مرحله 1 تا 4 مشخص می شود. این مراحل مشخص می کند بیماری به چه میزان گسترش یافته است.

درمان در مراحل اولیه:

زمانی که پزشکان متوجه شوند سلول های سرطانی از یکی از شش ها فراتر نرفته است، گاهی اوقات جراحی کمک می کند. جراح ممکن است بخشی از شش که تومور سرطانی دارد یا در صورت الزام، کل شش را بردارد. بعضی از افراد بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی به جا مانده، پرتو درمانی یا شیمی درمانی می شوند. جراحی همیشه برای سلول های سرطانی کوچک کمک نخواهد کرد زیرا این احتمال وجود دارد که قبل از تشخیص گسترش یافته باشد.

اگر گسترش یافته باشد:

زمانی که بیماری برای درمان گسترش زیادی یافته باشد، هنوز درمان ممکن است به فرد برای بیشتر زنده ماندن و همچنین کیفیت زنده ماندن کمک کند. پرتودرمانی و شیمی درمانی می توانند تومور را کوچک کرده و به کنترل علائم آن نظیر استخوان درد و مسدود شدن راه های تنفسی کمک کنند. شیمی درمانی معمولا درمان اصلی برای سلول های سرطانی ریز است.

درمان های جدید:

درمان هدفمند مولوکولی یا Targeted therapy همراه با شیمی درمانی، در صورتی که سایر رویکردها کار نکند، ممکن است به فرد کمک کند. یکی از آنها جلوگیری از رشد عروق خونی جدیدی است که سلول های سرطانی را تامین می کنند. دیگری قطع کردن سیگنال هایی ست که به تکثیر سلول های سرطانی ریه سرعت می بخشند همانطور که در تصویر نشان داده شده است.

ایمونوتراپی یا Immunotherapy بر سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با موارد پیشرفته سرطان ریه سلول های غیر ریز، کار می کند. این درمان برای هرکسی مناسب نیست اما زمانی که انجام شود، نتایج به نظر قوی می رسد. فرد می تواند شیمی درمانی هم بگیرد.

پیوستن به مطالعات:

آزمایش های بالینی به پزشکان جهت پیدا کردن درمان های جدید برای سرطان ریه کمک می کند. از پزشکتان بپرسید این امکان وجود دارد که عضو این پژوهش ها شوید؟ چه کاری باید انجام دهید و چگونه ثبت نام کنید.

ترک کمک می کند:

تشخیص سرطان ریه می تواند یک شک باشد. اگر سیگار می کشید یا قبلا می کشیدید، خیلی دیر نیست که تغییرات سالمی به زندگیتان بدهید. تحقیقات نشان داده است افرادی که بعد از اطلاع از مبتلا شدن به سرطان ریه، سیگار را ترک کرده اند، وضعیتشان بهتر از بیمارانی ست که هنوز سیگار می کشند.

 قرار گرفتن در معرض دود افراد سیکار:

در حالی که سیگار کشیدن مهمترین دلیل ابتلا به سرطان ریه است اما تنها عامل خطرناک نیست. تنفس در معرض دود سیگار سایرین در خانه یا سر کار نیز ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. ازدواج با افراد سیگاری 20 تا 30 درصد احتمال ابتلا به سرطان ریه را نسبت به همسران افراد غیر سیگاری، بالا می برد.

شغل های خطرناک:

بعضی از شغل ها بیشتر احتمال دارد باعث ابتلا افراد به سرطان ریه شود. افرادی که با اورانیوم، آرسنیک یا سایر مواد شیمیایی کار می کنند، باید سعی کنند خود را کمتر در معرض این مواد قرار دهند. آزبست که به طور گسترده در عایق استفاده می شود، یکی از عوامل شناخته شده در ابتلا به سرطان ریه است که امروزه به ندرت استفاده می شود اما کارگرانی که سالیان پیش در معرض آن بوده اند، هنوز ریسک ابتلا به این بیماری را دارند.

گاز رادون:

این گاز طبیعی رادیواکتیو در سطوح بالاتر از حد طبیعی در بخش های خاصی از ایالت متحده پیدا شده است. گاز رادون ممکن است در منازل وجود داشته باشد و احتمال ابتلا به سرطان ریه را به خصوص در مورد افراد سیگاری افزایش می دهد. این گزینه دومین دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه در ایالت متحده است. گاز رادون فاقد بو ست. همچنین نمی توانید آن را ببینید اما با استفاده از دستگاهی ساده می توانید، مقدار آن را در منزلتان اندازه گیری کنید.

آلودگی هوا:

الودگی هوا نسبت به سیگار کشیدن باعث تعداد بسیار کمی از موارد ابتلا به سرطان ریه می شود، اما هنوز باید از آن اجتناب کنید. متخصصین معتقداند آلودگی ماشن ها، کارخانه ها و نیروگاه ها مانند استنشاق دود سیگار دیگران می تواند روی ریه تاثیر بگذارد.

چه چیزهای دیگری ما را در معرض خطر قرار می دهد؟

  • سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان ریه
  • خورد آب های آلوده به آرسنیک بالا

سرطان ریه همچنین ممکن است برای افرادی که هیچ یک از این گزینه ها را ندارند، نیز رخ بدهد همچون افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند و به نظر می رسد برای زنان بیشتر از مردان اتفاق میفتد. یک نوع از این سرطان به نام آدنوکارسینوما  (Adenocarcinoma) بین افراد غیر سیگاری نسبت به سیگاری ها رایج تر است.

پیشگیری:

سرطان ریه دلیل اصلی مرگ و میر به علت سرطان میان زنان و مردان است. اما اگر سیگار نمی کشید و از استنشاق دود سیگار دیگران، اجتناب می کنید، شانس ابتلا به آن تا حد زیادی پایین می آید. اگر سیگار می کشید، هرکاری که می توانید برای ترک آن انجام دهید. معمولا ترک این عادت، تلاش زیادی می خواهد بنابرین تلاشتان را بیشتر کنید. ارزشش را دارد و برای تمام بدنتان سودمند است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان