به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، کوروش نریمانی با اشاره به کاهش اقتباس ادبی در سینمای ایران عنوان کرد: به نظرم یکی از دلایل این اتفاق این است که نویسندگان و در کل همه ما در یک سیستم درستی پرورش نیافتیم، یعنی در واقع از کار تیمی لذت نمیبریم و معمولا در همه امور تمایل بیشتری به سمت اقدامات فردی داریم؛ چون واقعا آماده نشدهایم و خیلی وقتها راضی نیستیم از سلایق و علایق شخصی خودمان کوتاه بیاییم، مگر اینکه لزوما خودمان بخواهیم مسئولیت اصلی را برعهده بگیریم.
وی تاکید کرد: من شخصا پیشنهاد خاصی برای حل این مشکل ندارم اما آنچه دغدغهام است این است که ما باید خودمان را برای کار تیمی آماده کنیم و برای رسیدن به این هدف، شرایط جامعه، دولت، عرف جامعه و سیاست در این ماجرا دخیلاند که باید با همکاری همین ارگانها اتفاقی رخ بدهد.
نریمانی در ادامه دلایل دیگر دوری از اقتباس در فضای سینما را برشمرد و توضیح داد: در حال حاضر فضای سهگانهای در حوزه نشر کتاب، تئاتر و سینمای کشورمان حاکم شده است، یعنی به نوعی چندین نگاه و سلیقه به این عرصهها وارد شده است و خود من بارها با این موضوع مواجه شدهام. در حوزه نشر بعد از انقلاب با شرایطی که پیش آمد، از زندگی آدمها توصیفاتی میشود که خیلی از اتفاقات اجازه تصویری شدن را ندارند. همچنین در عین حال خیلی وقتها روابط و توصیفات اساسی از نظر رماننویس است که نمیشود آن را در تصویر آورد. گذشته از این مباحث، موقعیتهای دراماتیک میماند که میتواند به کمک فیلمنامهنویس بیاید که باز هم ممکن است موقعیتها در رمان به شکلی آزاد مطرح شده باشند اما در تصویر با محدودیت مواجه شوند.
او در جمعبندی این بحث خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل اقبال کم نسبت به اقتباس هم میتواند مسئله اقتصادی باشد که ممکن است هزینه زیادی داشته باشد؛ بنابراین مجموعهای از این اتفاقات است که باعث میشود خیلی اقتباس در سینمای کشورمان رخ ندهد.
نویسنده مجموعههای «پایتخت»، «پادری (دودکش 2)» و... در پایان از نگارش فیلمنامه یک سریال طنز خبر داد و گفت: در حال حاضر مشغول نگارش یک مجموعه طنز که کار شیرینی است هستم، نام فعلی این مجموعه «زوج و فرد» نام دارد.