بررسی نظام پاداش در تیم ملی فوتبال ایران

هر پیروزی تیم بزرگسالان چند میلیارد آب می خورد؟

با پررنگ شدن موضوع پرداخت یا عدم پرداخت پاداش در تیم ملی فوتبال ایران در دوران جام ملت ها، واکنش های اهالی فوتبال به این مساله ادامه دارد و برخی آن را زیاده خواهی تعبیر کرده اند.

به گزارش "ورزش‌سه"، مصطفی هاشمی طبا معاون سابق رییس جمهور و رییس اسبق سازمان تربیت بدنی آخرین چهره ای است که در این باره به اظهارنظر صریح پرداخته و از رژیم مالی حاکم بر تیم ملی در دوران کارلوس کی روش انتقاد کرده است.


سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در دوران حضورش در تیم ملی مصوبه یک پروتکل مالی را از هیات رییسه فدراسیون فوتبال دریافت کرده بود و بازیکنان به نسبت پیروزی در بازی های رسمی، دوستانه، داخل یا خارج از خانه پاداش های مناسبی دریافت می کرده اند. در زمانی که کادرفنی و بازیکنان تیم محدود تر بود، با توجه به درصد پرداختی به اعضای کادر(شامل ماساژورها، تدارکاتی، پزشکان، مسئول رسانه ای، مترجم، بازیکنان، مربیان، اداری و کارلوس کی روش) این مبلغ به 320 هزار دلار برای هر مسابقه رسمی هم می رسید که حتی در دوره دلار 3 هزار تومانی عدد قابل توجهی محسوب می شود.


بنا بر این پروتکل اعضای کادر به نسبت شغل از 30 تا 100 درصد پاداش دریافت می کردند و خود کی روش تنها کسی بوده که 200 درصد(دو برابر) پاداش دریافت می کرده. بازیکنان نیز از فیکس تا ذخیره هریک 100 درصد پاداش دریافت می کردند که در مجموع این جدول شامل 40 پاداش درسته(تعبیر جالبی که در تیم ملی وجود داشته)می شده است. هر پاداش درسته برای پیروزی در بازی های رسمی 8 هزار دلار بوده است. (این مصوبه مربوط به دوران قبل از جام جهانی است و شاید پس از آن دچار تغییر مثبت یا منفی شده باشد). به این اعداد پول توجیبی روزانه ملی پوشان را نیز باید اضافه کرد. این توافق مالی با وجود مشکلات فدراسیون تا به امروز پرداخت شده و تنها دو بازی مقابل عمان و چین که با پیروزی ملی پوشان به پایان رسید، در طلبکاری آنها منظور شده است.


این پاداش ها و اصرار کی روش به پرداخت آن همواره باعث شده بازیکنان نظم و ترتیب بیشتری در تیم ملی حاضر باشند و به اصطلاح سرشان را مقابل توپ بگذارند. البته این اهرمی است که همه تیم های حرفه ای دنیا از آن استفاده می کنند. اگرچه در ایران انتقادهایی به آن مطرح شده و برخی از ناظرین عقیده دارند با توجه به اهمیت پوشیدن پیراهن تیم ملی هیچ پاداشی بالاتر از آن وجود ندارد.


در حال حاضر با توجه به بحران مالی شدید در ایران که اولین آثار آن متوجه فوتبال شده و ظاهرا ادامه نیز خواهد داشت حفظ این رژیم مالی برای فدراسیون فوتبال بسیار دشوار به نظر می رسد. به خصوص که با فاکتور ارسالی از سوی فیفا برای کمپ لوکوموتیو(2.5 میلیون دلار) و همینطور اختصاص بخشی از آن پاداش به بازیکنان تیم ملی و همچنین پاداش صعود به جام جهانی 2018 به سرمربی(800 هزار دلار) و همینطور مخارج سنگین اردوها و بازی های تدارکاتی بعید است که چیزی از مبلغ اهدایی فیفا باقی مانده باشد.


جالب است که بدانید پیش از حضور کی روش در تیم ملی فوتبال ایران، پاداش پیروزی در مسابقات 500 دلار بود که به همراه یک پول توجیبی 500 دلاری به بازیکنان پرداخت می شد. اگر تیم ملی فوتبال ایران به دوران قبل از کی روش باز گردد با توجه به فضای مالی حاکم دراین سالها کار سرمربی بعدی دشوار است. مگر آنکه بازیکنان با عشق بیشتر و با درک ارزش و اهمیت پیراهن تیم ملی به اردوها بیایند. همانطور که شکی نیست همه ملی پوشان فوتبال ایران نگاهی عاشقانه تر به پیراهن سفیدی دارند که تمام هدفشان بر تن کردن آن بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان