برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: علاقهمندان بازیهای ویدئویی کنسول بازی ایکسباکس را بهخوبی میشناسند و خاطرههای خوشی با این کنسول دارند، جالب است بدانید چیزی حدود 17 سال از عرضه نخستین کنسول ایکسباکس میگذرد و این کنسول در طول این سالها فراز و نشیبهای زیادی را شاهد بوده است اما هرگز میدان رقابت را ترک نگفته و مایکروسافت هر چند سال یکبار باعرضه یک کنسول جدید به هوادارانش ثابت کرده که تعهد خاصی به بازیهای ویدئویی دارد.
از آنجایی که کنسولهای بازی در هشتمین نسل خود بهسر میبرند و سلانهسلانه شاهد پایان این نسل هستیم، انتظار داریم مایکروسافت برای نسل بعدی نیز نقشههای زیادی را جهت ایکسباکس داشته باشد. برای اینکه بتوانیم آینده ایکسباکس را متصور شویم ابتدا باید به تاریخچه این کنسول بازی محبوب نگاهی داشته باشیم. با این حساب در ادامه برای شما از تاریخچه ایکسباکس خواهیم گفت و در ادامه سعی بر این داریم تا پیشبینی کنیم مایکرسافت برای کنسول نسل بعدی خود چه تمهیداتی را لحاظ خواهد کرد.
داستان ساخت ایکسباکس
دنیا مایکروسافت را بهعنوان یک شرکت بزرگ نرمافزاری میشناسد و اگرچه این شرکت ید طولایی در ساخت سختافزار نیز دارد، باز هم کسی فکرش را نمیکرد که سراغ ساخت کنسولهای بازی برود. مایکروسافت به سیطره خود در دنیای دیجیتال با قدرت تمام ادامه میداد تا اینکه در سال 1998، کوین باچوس (Kevin Bachus)، سموس بلیکلی (Seamus Blackley) و اوتو برکز (Otto Berkes)، به همراه تد هیس (Ted Hase)، سه نفر از مهندسین تراز اول مایکروسافت، طرح ساخت یک کنسول بازی را به بیل گیتس که در آن زمان سکان مایکروسافت را در اختیار داشت ارائه دادند.
بیل گیتس نیز به این گروه از کارشناسان خود برای ساخت ایکسباکس چراغ سبز نشان داد و پروژه ساخت اولین کنسول بازی مایکروسافت آغاز شد. ایکسباکس که در ابتدا با نام دایرکتز باکس ( DirectX Box) شناخته میشد قرار بود دستگاهی شبیه کامپیوترهای خانگی باشد که از قدرت خوبی برای اجرای بازیهای ویدئویی برخوردار بود. مهندسین مایکروسافت در ابتدا برنامه داشتند تا این دستگاه را با سیستم عامل ویندوز 2000 راهی بازار کنند تا توسعهدهندگان به لطف آشنایی که با این سیستمعامل داشتند بتوانند بازیها را با سرعت و کیفیت بالاتری برای کنسول مایکروسافت عرضه کنند.
اگر خاطرتان باشد در آن زمان کنسول پلیاستیشن 2 نبض بازیهای ویدئویی را در اختیار داشت و مایکروسافت برای رقابت با این کنسول، پردازندهای بسیار قدرتمند را در کنسول خودش در نظر داشت تا این کنسول به خوبی از خجالت پلیاستیشن 2 برآید. مهندسین مایکروسافت 2 سال تمام روی این ایده کار کردند و در نهایت در سال 2000 بیل گیتس در کنفرانس توسعهدهندگان مایکروسافت، کنسول بازی مایکروسافت را که نامش به ایکسباکس تغییر پیدا کرده بود معرفی نمود.
در زمان معرفی، مایکروسافت مدعی شد که این کنسول سختافزار قدرتمندی دارد و به راحتی میتواند بازیهای آنلاین و آفلاین را اجرا کند. از طرف دیگر مایکروسافت با تعبیه کردن حافظه داخلی در ایکسباکس امکان دانلود بازیها را نیز در اختیار گیمرها قرار میداد. در این بین کارشناسان صنعت بازیهای ویدئویی دیدگاه مناسبی در خصوص ایکسباکس نداشتند و مدعی بودند کنسول ایکسباکس درواقع یک کامپیوتر قدرتمند و زیبا است که برای اجرای بازی ساخته شده است.
پس از معرفی ایکسباکس، واحد بازاریابی مایکروسافت تبلیغات گستردهای را برای این کنسول انجام داد و چند ماه بعد نیز در نمایشگاه E3 که یکی از معروفترین رویدادهای دنیای گیم بهحساب میآید اطلاعات بیشتری از ایکسباکس در اختیار اهالی صنعت گیم قرار گرفت. در این مراسم توسعهدهندگان ایکسباکس با شرکت بازیسازی بانجی (Bungie) ارتباط برقرار کردند و مایکروسافت این شرکت را به مبلغ گزاف 30 میلیون دلار خریداریر کرد تا مشغول ساخت بازی Halo: Combat Evolved شود. همپیمان شدن مایکروسافت و بانجی برای ساخت این بازی باعث شد تا ایکسباکس در زمان عرضه، عنوان انحصاری بسیار زیبا و جذابی داشته باشد و همین قضیه جای پای کنسول مایکروسافت را در میان گیمرها محکم کرد. از این قضایا چیزی حدود یک سال گذشت تا اینکه در نهایت بیل گیتس در سال 2001 کنسول ایکسباکس را به همراه دواین جانسون در مراسم CES رونمایی کرد و تاریخ عرضه رسمی این کنسول را با هواداران در میان گذاشت.
روز موعود فرا رسید و ایکسباکس در اختیار گیمرها قرار گرفت
چهاردهم نوامبر سال 2001 بیل گیتس اولین کنسول ایکسباکس را در اختیار مشتریان قرار داد و فروش این کنسول بازی رسما در بازار آغاز شد. این کنسول ظاهری نهچندان زیبا داشت و خیلی هم ارزان نبود اما باز هم توانست بهسرعت جای خودش را در میان گیمرها باز کند و تنها سه هفته پس از فروش اولین دستگاه ایکسباکس شاهد فروش بیشتر از یک میلیون دستگاه از این کنسول بودیم.
همانگونه که اشاره کردیم بازی Halo بهعنوان اولین عنوان انحصاری ایکسباکس بهاندازهای جذاب بود که کمک زیادی به فروش ایکسباکس داشت و فروش این بازی پس از چند ماه از مرز یک میلیون نسخه نیز عبور کرد که چنین آماری برای دنیای بازیهای ویدئویی دو دهه پیش واقعاً رقم چشمگیری بود.
افت و خیزهای فروش اولین کنسول ایکسباکس
ایکسباکس پس از اینکه فروش خیرهکنندهای را در آمریکا تجربه کرد در تاریخ 22 فوریه راهی بازار ژاپن شد و در تاریخ 14 مارس سال 2002 سر کشورهای اروپایی درآورد. اما برخلاف انتظار این کنسول در این بازارها طرفدار زیادی پیدا نکرد و در هفته اول فروش تنها 123 هزار دستگاه از این کنسول در ژاپن فروخته شد. این امر باعث شد تا مایکروسافت متوجه شود که برای موفقیت ایکسباکس در بازارهای جهانی باید تلاش بیشتری بهخرج دهد.
مایکروسافت برای اینکه ایکسباکس نسبت به کنسولهای رقیب برگ برندهای داشته باشد در آوریل سال 2002 قیمت این کنسول را از 299 دلار به 199 دلار کاهش داد، چنین تصمیمی واقعاً ریسک بزرگی برای مایکروسافت بهحساب میآمد چرا که عملاً مایکروسافت با فروش ایکسباکس به قیمت 199 دلار، حاشیه سود چندانی به جیب نمیزد. سیاست کاهش قیمت ایکسباکس نتیجه داد و فروش این کنسول به اندازهای افزایش پیدا کرد که از فروش کنسول نینتندو گیمکیوب (Nintendo GameCube)، نیز در سالهای بعد پیشی گرفت.
سرویس ایکسباکس لایو نقطه قوت این کنسول بود
اگر از گیمرهای قدیمی باشید حتماً بهخاطر دارید کنسولهای دو دهه پیش امکانات چندانی برای بازیهای آنلاین در اختیار گیمرها قرار نمیدادند. اما تنها یک سال از عرضه اولین ایکس باکس نگذشته بود که مایکروسافت سرویس ایکسباکس لایو را عرضه کرد. این سرویس به گیمرها اجازه میداد تا با یکدیگر در فضای آنلاین به رقابت بپردازند. چنین سرویسی باعث میشد تا گیمرها از نقاط مختلف دنیا دوستانی پیدا کنند و تجربههای خود را با هم به اشتراک بگذارند. امکان دانلود محتواهای جدید نیز از دیگر ویژگیهای سرویس ایکسباکس لایو بود که کاربران کنسول ایکسباکس به آن دسترسی داشتند.
چنین ویژگیهایی را در آن زمان هیچ کنسولی در اختیار گیمرها قرار نمیداد و همین امر باعث شد تا ایکسباکس لایو در عرض تنها یک هفته چیزی حدود 150 هزار مشترک را از آن خود کند. این آمار در طول چند سال بعد نیز همچنان رشد صعودی داشت تا موفقیت اولین نسل کنسولهای ایکسباکس تضمین شود.
عزم راسخ مایکروسافت برای ساخت کنسول جدید
افزایش محبوبیت ایکسباکس در میان طرفداران مایکروسافت را بر آن داشت تا در فوریه سال 2003 پروژه ساخت یک کنسول جدید را شروع کند. این کنسول در آن زمان با نام رمز زِنون (Xenon) شناخته میشد.
در سال 2004 فروش ایکسباکس افت پیدا کرد و مایکروسافت یک بار دیگر برای افزایش فروش این کنسول به سیاستهای آنلاین رو آورد و در نوامبر سال 2004 سرویس ایکسباکس لایو آرکِید را پیشروی هواداران گذاشت تا چرخه حیات ایکسباکس بیشتر شود.
انتشار بازی Halo 2
شایعات بهپایان رسیدن عمر اولین کنسول ایکسباکس روزبهروز بالا میگرفت تا اینکه در کمال تعجب مایکروسافت بازی Halo 2 را معرفی کرد و از عزم خود برای ادامه حیات ایکسباکس خبر داد. این بازی در 24 ساعت اولی که عرضه شد چیزی حدود 2.5 میلیون نسخه فروش داشت و در نهایت به فروشی حدود 125 میلیون دلار دست پیدا کرد.
چنین فروشی بازی Halo 2 را به یکی از موفقترین عناوین در دنیای سرگرمی تبدیل کرد و فروش ایکسباکس را که فرآیندی نزولی داشت را یک بار دیگر صعود بخشید.
نفسهای آخر اولین نسل ایکسباکس
مایکروسافت در تاریخ 12 می سال 2005 رسما از کنسول ایکسباکس 360 بهعنوان دومین نسل از کنسولهای بازی خود رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که این کنسول را تا نوامبر راهی بازار کند. کارشناسان مایکروسافت امید زیادی به فروش بسیار خوب ایکسباکس 360 در ابتدای عرضه این محصول داشتند، بهخصوص که در آن زمان پلیاستیشن 3 هنوز عرضه نشده بود و تا ورود کنسول سونی به بازار یک سال زمان باقیمانده بود. نینیتندو نیز قرار بود کنسول wii را راهی بازار کند اما ایکسباکس 360 آماده و حاضر بود تا در این فاصله گوی سبقت را از رقبا برباید.
در همین سال مایکروسافت چراغ خط تولید نسل اول کنسول ایکسباکس را نیز خاموش کرد و این کنسول در نهایت چیزی حدود 24 میلیون دستگاه فروش داشت. چنین آماری برای یک کنسول بازی در دنیای پررقابت کنسولها آمار بسیار خوبی است اما با محاسبات مایکروسافت فاصلههای زیادی دارد چرا که کارشناسان بازاریابی این شرکت به دنبال فروش 50 میلیون دستگاه ایکسباکس بودند.
انصافاً هم باید به مایکروسافت حق داد که از آمار فروش نسل اول ایکسباکس ناراضی باشد چرا که در آن طرف میدان، کنسول پلیاستیشن 2 در سطح جهانی حدود 153 میلیون دستگاه فروش داشت و نینتندو گیمکیوب نیز 21 میلیون دستگاه فروخته شود. انتشار بازی Madden 09 آخرین میخی بود که به تابوت نسل اول کنسول ایکسباکس کوبیده شد و پس از این این بازی دیگر هیچ عنوان دیگری برای ایکسباکس منتشر نشد. در نهایت نیز در آوریل سال 2010 مایکروسافت سرویس ایکسباکس لایو را برای نسل اول کنسولهای خود متوقف کرد و ایکسباکس بهخاطرهها پیوست.
آغاز فروش ایکسباکس 360 و پیامدهای آن
همانگونه که مایکروسافت وعده داده بود، ایکسباکس 360 در تاریخ 22 نوامبر سال 2005 راهی بازار آمریکا شد و چند ماه بعد نیز این کنسول را در بازارهای اروپایی و ژاپنی شاهد بودیم. انصافاً هم باید گفت بخت با مایکروسافت یار بود و ایکسباکس 360 تا انتهای سال 2005 بیشتر از 1.5 میلیون دستگاه فروش را تجربه کرد. اما از قرار معلوم عجلهای که مایکروسافت برای عرضه این کنسول بهخرج داده بود کار دست ایکسباکس 360 داد و این کنسول با مشکلات سختافزاری مهمی روبرو شد.
به احتمال زیاد اگر ایکسباکس 360 داشته باشید حتماً نام خطای سه چراغ قرمز (Red Ring of Death) را شنیدهاید. این خطا یک مشکل سختافزاری جدی بود که کنسول را از کار میانداخت و تعداد زیادی از خریداران مجبور شدند به دلیل این خطا، کنسولهای خود را به مایکروسافت مرجوع کنند. مایکروسافت در مدلهای جدیدتر ایکسباکس 360 این مشکل را برطرف کرد و فروش این محصول بهرغم این مشکلات شاهد افت چندانی نبود و در پایان ژانویه سال 2010 بیشتر از 29 دستگاه ایکسباکس 360 بهفروش رسید.
معرفی لوازم جانبی جذاب برای ایکسباکس 360
مایکروسافت در سال 2009 محصول جانبی جدیدی با نام کینکت (Kinect) را برای ایکسباکس 360 معرفی کرد. این محصول به کنسول متصل میشد و قابلیت تشخیص صدا و ظاهر کاربر را داشت. کینکت بهاندازهای نوآورانه بود که بسیاری بر این باور بودند این محصول انقلابی در بازیهای ویدئویی ایجاد خواهد کرد.
حدود یک سال بعد نیز مایکروسافت کنسول ایکسباکس 360 را با طراحی جدیدی معرفی کرد، در این طراحی جدید با کنسولی باریکتر و جذابتر طرف بودیم که به لحاظ سختافزاری نیز بهینهسازیهای کوچکی در آن اعمال شده بود. این کنسول با نام ایکسباکس 360 اسلیم در ژوئن سال 2010 راهی بازار شد.
آغاز زمزمههای کنسول جدید مایکروسافت
مایکروسافت چهار سال پس از عرضه اولین نسخه ایکسباکس، کنسول ایکسباکس 360 را راهی بازار کرده بود و از آنجایی که حدود 6 سال از عرضه این کنسول میگذشت رفتهرفته زمزمههایی از عزم مایکروسافت برای عرضه یک کنسول جدید به گوش میرسید. این شایعهها به اندازهای بالا گرفت که گفته میشود مایکروسافت کنسول بعدی خود را با نام ایکسباکس 720 معرفی خواهد کرد.
اما به رغم اینکه سختافزار ایکسباکس 360 قدیمی نشان میداد و توان اجرای بازیهای روز را با بالاترین گرافیک نداشت، باز هم این کنسول همچنان به فروش خود ادامه داد و در سپتامبر سال 2012 مایکروسافت رسما اعلام کرد که تا آن زمان چیزی حدود 70 میلیون دستگاه ایکسباکس 360 بهفروش رسانده است.
جالب است بدانید چنین آمار فروشی حکایت از پیشی گرفتن ایکسباکس 360 از پلیاستیشن 3 داشت و این کنسول چیزی حدود 5 میلیون دستگاه بیشتر فروخته بود. در همین بین مایکروسافت سرویس ایکسباکس موزیک و ایکسباکس ویدئو را نیز معرفی کرد. این سرویسهای جدید روشهای جدید و تعاملی جالبی را در اختیار کاربران قرار میداد تا از طریق کنسول ایکسباکس 360 و رایانههایی که به ویندوز مجهز هستند به موسیقی و فیلمهایی این کامپیوترها دسترسی داشته باشند.
معرفی سومین نسل از کنسولهای مایکروسافت
در ماه می سال 2013 مایکروسافت از سومین نسل از کنسولهای خود پرده برداشت و دان ماتریک (Don Mattrick)، کنسول ایکسباکس وان را رونمایی کرد. در کنار کنسول ایکسباکس وان، مایکروسافت نسخهای جدیدتر از کینکت را نیز معرفی نمود. روی کاغذ این کنسول توانایی رقابت با پلیاستیشن 4 را داشت اما شایعاتی مطرح شده بود که از نیاز دائم ایکسباکس وان به اتصال اینترنت و محدودیتهای دیگری خبر میداد. کنسول ایکسباکس وان در مراسم E3 حضور پیدا کرد و مایکروسافت در این مراسم از قیمت 500 دلاری این کنسول خبر داد. تنها چند ساعت از اعلام قیمت ایکسباکس وان نگذشته بود که سونی مدعی شد کنسول پلیاستیشن 4 این شرکت تنها 400 دلار قیمت خواهد داشت و برای اجرای بازیها نیز نیازی به اتصال دائم اینترنت ندارد.
مایکروسافت برای مقابله با سیاستهای سونی اعلام کرد که اتصال دائم به اینترنت را در کنسول ایکسباکس وان حذف خواهد کرد. مدتی بعد نیز وان ماتریک، رئیس واحد ایکسباکس از سمت خود غزل شد و فیل اسپسنر (Phil Spencer)، سکان ایکسباکس را در دست گرفت.
ایکسباکس وان نتوانست موفقیت ایکسباکس 360 را تکرار کند
ایکسباکس وان در فروش یارای رقابت با پلیاستیشن 4 را نداشت و از آنجایی که مایکروسافت عناوین انحصاری درست و درمانی را برای ایکسباکس وان در نظر نگرفته بود این کنسول از همان ابتدای فروش تاکنون از کمبود بازیهای انحصاری رنج میبرد.
مایکروسافت برای جبران این نقص از پلتفرم ویندوز کمک گرفت و امکان بازی میان گیمرهای ایکسباکس وان و ویندوز را میسر کرد. از طرف دیگر سرویس ایکسباکس گیم پَس (Xbox Game Pass) را معرفی نمود، این سرویس به گیمرها اجازه میدهد تا به تعداد زیادی از بازیهای قدیمی ایکسباکس دسترسی داشته باشند، از طرف دیگر گیمرهایی که سرویس ایکسباکس گیم پَس را خریداری کرده باشند در اولین روزی که یک بازی جدید منتشر میشود نیز به این بازی دسترسی خواهند داشت.
طبق انتظاری که در صنعت بازیهای ویدئویی داریم، پس از گذشت مدعی از عرضه ایکسباکس وان، مدلی جدیدتر از این کنسول با نام ایکسباکس وان اس معرفی شد. قابلیت پشتیبانی از فناوری تصویری HDR، نمایش فیلمهای بلوری را میتوان از ویژگیهای جدید ایکسباکس وان اس دانست. در نهایت نیز مایکروسافت کنسول ایکسباکس وان ایکس را معرفی کرد که هنوز هم بهلحاظ سختافزار بهعنوان قویترین کنسول دنیا شناخته میشود و به راحتی بازیها را در رزولوشن 4K اجرا میکند.
در این کنسول از فناوری خنککنندگی ویژهای نیز کمک گرفته شده است تا بهرغم سختافزار قویتر، ایکسباکس وان ایکس ابعادی کوچکتر از ایکسباکس وان اس داشته باشد.
آیندهای روشن برای ایکسباکس
در اینکه ایکسباکس وان فروش خوبی را تجربه نکرد شکی نداریم و با توجه به اینکه به پایان این نسل از کنسولها نیز نزدیک میشویم، بعید میدانیم آمار فروش ایکسباکس وان بهتر از چیزی که هست شود، اما مطمئن هستیم مایکروسافت دست روی دست نمیگذارد و برنامههای زیادی برای آینده ایکسباکس در آستین دارد.
فیل اسپنسر، مدیر واحد ایکسباکس در مراسم E3 سال 2018 تاید کرد که کارشناسان این شرکت سخت در تلاشاند تا نسل بعدی ایکسباکس را راهی بازار کنند. جالب اینجاست که احتمال میرود مایکروسافت سنت شکنی کند و به جای معرفی یک کنسول، در زمان عرضه چندین مدل کنسول راهی بازار نماید. اینگونه که پیداست کنسول بعدی مایکروسافت در حال حاضر با نام رمز اسکارلت شناخته میشود و طراحی آن شباهتهای زیادی به نسل فعلی ایکسباکسها دارد. از قرار معلوم در این کنسول سیستم خاصی برای استریم کردن بازیها نیز تعبیه شده است.
به لحاظ قیمت نیز پیشبینی میشود که کنسول بعدی مایکروسافت قیمت مناسبتری داشته باشد و این شرکت یک پلتفرم ویژه با نام GameCore را برای گیمرها در نظر خواهد گرفت تا دسترسی آنها به بازیها میان نسل بعدی ایکسباکس و کامپیوترهای ویندوزی راحتتر شود. این کنسول امکان بازیکردن تمامی عناوینی که برای کنسولهای نسلهای قبل ساختهشدهاند را نیز میسر میکند و با توجه به شایعاتی که به گوش میرسد به احتمال زیاد در سال 2020 راهی بازار خواهد شد.
در این زمینه به پروژه ایکسکلاد (xCloud) مایکروسافت نیز باید اشاره کنیم، این پروژه به گیمرها اجازه میدهد تا بازیهای ایکسباکس را در دستگاههای مختلفی مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها تجربه کنند.
همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم ایکسباکس وان کنسول بسیار خوبی بود و هنوز هم هست اما این کنسول از زمان عرضه تاکنون از داشتن عناوین انحصاری و باکیفیت رنج میبرد، از طرف دیگر پلیاستیشن 4 عناوین انحصاری بسیار بزرگی دارد که بسیاری از گیمرهای ایکسباکس آرزوی این بازیها را دارند. مایکروسافت برای اینکه کنسول نسل بعدی این شرکت با کمبود عناوین انحصاری روبرو نشود در یک استراتژی جدید چندین شرکت بزرگ سازنده بازی را خریداری کرده است و مطمئن هستیم این شرکتها هماکنون که این مقاله را مینویسیم سخت در تلاشاند تا عناوین انحصاری و جذابی را برای کنسول بعدی مایکروسافت آمده کنند تا این کنسول در زمان عرضه بهلحاظ بازیهای انحصاری نیز حرفهای بیشتری در برابر رقبا داشته باشد.
در پایان پیشنهاد میکنیم اگر شما هم از طرفداران ایکسباکس هستید و خاطرات خوبی با کنسولهای بازی مایکروسافت دارید یا اطلاعات جدیدی از برنامههای بعدی مایکروسافت میدانید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان این موارد قرار دهید.
منبع: digitaltrends