این داستاننویس در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات در سال 97 اظهار کرد: من همه کتابهای منتشرشده را نخواندهام، شاید فقط مقدار قلیلی از آنها را خوانده باشم. اما آنطور که از اخبار مربوط به کتاب مطرح بود و برمیآمد، کتابهایی هستند که اسمشان را عامهپسند یا مردمی میگذاریم. این کتابها با اینکه گران بودند اما به وفور فروش رفتند و به چاپهای متعدد رسیدند.
او افزود: بنابراین فکر میکنم اگر کتاب جذابیت داشته باشد و مخاطب را به خودش جذب کند نه اینکه اصلا قیمت تاثیر نداشته باشد، اما تاثیری را که در کتابهای نخبهگرا دارد ندارد. در حوزه کتاب نخبهگراست که دچار این مسئله هستیم و قیمت کتاب اهمیت بیشتری پیدا میکند.
اکبریانی در توضیح بیشتر درباره کتابهای نخبهگرا گفت: کتابهایی هستند که قشر فرهیخته آنها را میخواند و در واقع مخاطب خاصی دارند و کتابهایی نیستند که نظر خواننده را جلب کنند. برای همین فروششان کم میشود. یعنی ما باید بین این دو نوع کتاب یعنی عامهپسند و نخبهگرا تفاوت قائل شویم. کتابهای نخبهگرا نتوانستند مخاطب را به خود جذب کنند و فروش بالایی داشته باشند.
نویسنده رمان «عصبکشی» آسیبهای متوجه ادبیات در سال گذشته را قیمت کاغذ دانست و گفت که قیمت کاغذ خیلی از ناشران را دچار مشکل و اقتصاد نشر را با بحران مواجه کرده است.
او سپس فروش بالای کتابهای عامهپسند را نکته مثبتی دانست و اظهار کرد: ما جامعه را خیلی ایدهآل نگاه میکنیم و مطلق به سراغ آن میرویم. من فکر میکنم که همه باید در جامعه عمیق بیندیشند و همه عمیق فکر کنند و احساسات عمیقی داشته باشند؛ در حالی که واقعیت اینطور نیست و کتابهای عامهپسند بیشتر از کتابهای نخبهپسند به فروش میرسند. در ایران هم طبیعتا همینطور است. گرچه بعضی از همین افراد که کتابهای عامهپسند را میخوانند، سمت کتابهای عمیقتر هم میروند. البته تعداد زیادیشان هم نمیآیند و در همان کتابها باقی میمانند.
اکبریانی در انتها گفت: من فکر میکنم مشکلات ما از آنجا ناشی میشود که به شکل آرمانگرایانه به جامعه نگاه میکنیم و جامعه را آنطور که هست نمیبینیم. برای همین میگوییم که کتابهای عامهپسند ضربه میزنند. اصلا اینطور نیست. کتاب «صد سال تنهایی» کتابی است که شاید قشر عامه نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند ولی در همه دنیا به زبانهای مختلف ترجمه شده و فروش خوبی هم داشته است. میخواهم بگویم کتاب در حوزه نخبهگرایی هم اگر خوب باشد بازار خودش را دارد، هرچند نه به اندازه کتابهای عامهپسندها.