برخی خودروسازان پایانِ کار خودروهای سدان را در آیندهی نسبتا نزدیک پیشبینی نموده و آتیه بازار را در انواع مدلهای شاسیبلند جستجو میکنند.
اما شاید اگر نگاهی به کیا سراتو بیاندازند، ایراد کارشان را دریابند؛ بهتر است به جای اینگونه پیشگوییهای بدبینانه، خودرویی به خوبی سراتو تولید نمایند تا مشتریان بیشتری را به سوی محصولات سدان خود جلب کنند؛ چراکه سراتو عنوان پرفروشترین محصول کیا در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
ظاهر مدل کاملا جدیدِ سراتو 2019 از روی مدل پرچمدار کیا استینگر الگوبرداری شده و یک گیربکس سی وی تی کاملا جدید در این خودرو به کار گرفته شده است.
از منظر تکنولوژی، سراتو به عنوان یک خودروی اقتصادی هیچ چیز کم ندارد و در واقع با وجود این همه امکانات، اطلاق واژهی «اقتصادی» به سراتو را نمیتوان چندان جایز دانست.
قیمت کیا سراتو: 8 از 10
بهای نسخه پایه کیا سراتو 2019 (تریم FE) از 17,690دلار شروع میشود که دومین خودرو در میان ارزانترین محصولات کامپکت به حساب میآید.
تریمهای LXS و S به ترتیب ارزشی معادل 19,090و 20,190 دلار را دارا هستند. نسخه EX مورد بررسی در این مقاله نیز ضمن برخورداری از پارهای آپشنهای اضافهتر، به عنوان گرانترین نسخه حال حاضر سراتو از بهایی در حدود 23هزار و 300 دلار برخوردار گردیده است.
طراحی: 7 از 10
طراحی بیرونی سراتو 2019 به ویژه در قسمت اطراف جلوپنجره از مدل اسپرت استینگر الگوبرداری شده است که نسبت به نسخه قبلی بسیار مهیجتر و مدرنتر جلوه مینماید.
طراحان کیا شمایل نسبتا ساده مدل قبلی را با نوعی ظاهر تهاجمیتر و با جزئیات بیشتر جایگزین نمودهاند؛ این سبک طراحی پیشرفت قابل توجهی را برای چهره کیا سراتو به ارمغان آورده است.
راحتی: 7 از 10
با وجود اقتصادی بودن این خودرو، سطح رفاه و نوع طراحی داخلی سراتو هیجان برانگیز و تأثیرگذار است.
سبک طراحی داشبورد و نمایشگر ایستادهی سیستم اطلاعات سرگرمی، تاحدودی کابین محصولات آئودی را یادآور میشود.
میزان راحتی کابین کیا سراتو نیز به طور کلی در سطح مطلوبی قرار دارد. صندلیها بسیار راحت بوده و فضای سر و پاها نیز به ویژه در ردیف عقب، متناسب با ابعاد بدن سرنشینان بزرگسال طراحی شده است.
گنجایش صندوق عقب کیا سراتو معادله 433 لیتر است که نسبت به بسیاری از خودروهای بزرگتر، ظرفیت بیشتری را در دل خود جای داده است.در واقع حجم صندوق سراتو 2019 با مدل کیا K900 برابری میکند.
حتی صندلیهای عقب قابل تا شدن بوده و فضای بیشتری برای جای دادن اسباب و وسایل را در اختیار شما قرار میدهد.
همچنین میزان صدای ورودی به کابین، لرزش و به طور کلی احساس هرگونه ناملایمتی در کابین سراتو 2019، نسبت به سایر خودروهای این کلاس در کمترین حد قرار دارد. صدای موتور و نویز تایرها نیز به ندرت شنیده میشود.
تکنولوژی نسل جدید کیا سراتو: 8 از 10
کارایی و وضوح سیستم اطلاعات سرگرمی با بهره گیری از صفحه نمایشگر 8 اینچی، کاملا مناسب و قابل قبول است.
سامانه رهیاب به صورت آپشن در این خودرو حضور داشته، اپل کارپلی و اندروید اتو نیز به طور استاندارد در سراتو یافت میشوند.
نسخه EX به طور استاندارد دارای تجهیزات فناورانهای نظیر: درب صندوق هوشمند، دو پورت شارژ usb، کلید مجاورت، استارت دکمهای، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، برخوردار است.
همچنین سامانه رهیاب، پد شارژ وایرلس، سیستم صوتی ارتقا یافته Harmon/Kardon، چراغ های LED اتومات، نور بالای خودکار، سانروف برقی، کروز کنترل تطبیقپذیر و سنسورهای عقب به صورت آپشنال قابل سفارش هستند.
پرفورمنس و هندلینگ: 4 از 10
باید بدانید که سراتو بیشتر برای راحتی طراحی شده تا قابلیتهای عملکردی؛ پیشرانه 2 لیتری 147 اسب بخاری با 179 نیوتن متر گشتاور تولیدی، چندان مهیج به نظر نمیرسد.
البته این پیشرانه بیشتر از حد کفایت قدرت داشته و اصلا ضعیف عمل نمیکند. این پیشرانه با چرخه اتکینسون کار میکند و طبق ادعای کیا از مصرف سوخت کمتری برخوردار است.
جعبه دنده CVT این خودرو در داخل کمپانی کیا طراحی و توسعه یافته و عملکرد آن فرقی با گیربکس های متعارف غیر سی وی تی ندارد. در واقع این گیربکس، به طور کلی معایب گیربکس های CVT کنونی را از خود بروز نمیدهد.
ایمنی: 8 از 10
کیا سراتو از تجهیزات ایمنی فراوانی بهره میبرد. تجهیزاتی نظیر: هشدار برخورد از جلو، هشدار انحراف از مسیر ،ترمز خودکار اضطراری، نگهدارنده بین خطوط، پایش هوشیاری راننده، مانیتورینگ نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر و تشخیص عابر پیاده در این خودرو خودنمایی میکنند.
لازم است بدانید حتی برخی خودروها با چهار برابر قیمت سراتو 2019 نیز از این همه تجهیزات ایمنی برخوردار نیستند.
مصرف سوخت: 6 از 10
میزان مصرف سوخت سراتو EX معادل 7.8 (شهر)، 5.9 (جاده) و 6.9 لیتر در هر 100کیلومتر به طور ترکیبی برآورد میشود.
امتیاز نهایی این خود را برابر 6.8 از 10