برترینها - مهناز براتی، روزنامه نگار: روابط عمومی سازمان صدا و سیما به طور رسمی اعلام کرد که «بنیامین بهادری»، اجرای برنامهای به نام "ماه ماه" را در شبکه 3 سیما و بعد از افطار، برعهده خواهد داشت. "ماه ماه" جایگزین برنامه "ماه عسل" شده است. برنامهای که در همین شبکه و مطابق با همین جدول زمانی در ماه مبارک رمضان، 12 سال به روی آنتن میرفت و مجری آن "احسان علیخانی" بود.
احسان علیخانی با مجریگری در برنامه "عصر جدید" در صدد آن برآمده که عصری جدید را در کارنامه کاری خود آغاز کند. از این رو بسیاری نگرانی آن را داشتند که در شرایطی که برنامه "ماه عسل" معلق ماندهاست؛ تکلیف مخاطبین پیش از افطار چه خواهد بود. تا اینکه در اخبار شنیده شد که برنامه "ماه ماه" جایگزین برنامه "ماه عسل" خواهد شد. با توجه به اینکه مهمان شب اول این برنامه احسان علیخانی و مهمان شب دوم محمدرضا گلزار است؛ محتوای برنامه هنوز قابل پیشبینی نیست. آیا این برنامه تنها میزبان سلبریتیها، بازیگران و در یک کلام مشهورین است؟ یا مانند برنامه ماه عسل میزبانان خود را از بطن جامعه میجوید؟
عملکرد شبکه 3 صدا و سیما در ماههای اخیر با جنجالها و حواشی فراوانی همراه بوده است. پس از انتخاب محمدرضا گلزار به عنوان مجری برتر این شبکه و اظهارات عادل فردوسیپور مبنی بر اختلال در سیستم رایگیری جشنواره جام جم، عملکرد مدیر این شبکه، نظرها را به سوی خود جلب کرد و با انتقادات فراوانی همراه شد.
تیر آخر را اما، آذریجهرمی بر پیکر این شبکه وارد نمود. اظهارات وزیر جوان ارتباطات خبر از وقوع تقلب در رایگیری این جشنواره را میداد. بالا گرفتن آتش اختلافات میان او و علی فروغی، مدیر شبکه 3 به تعطیلی برنامه 90، علیرغم علاقه و استقبال تماشاگران این برنامه انجامید.
به نظر میرسد که مدیر شبکه 3 با تعبیه برنامههای متعدد به تکاپو افتاده است که خلل ایجاد شده در محبوبیت این شبکه را جبران کند. اما برنامهای، چون "برنده باش" نیز توفیق چندانی به همراه نداشت و با ورود مقام معظم رهبری، پخش این برنامه، فیصله یافت. قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتی اعلام کرد: "طی دستوالعملی، مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه را موظف کردم شخصا بر روند مسابقات غیرمشروع بختآزمایی در تلویزیون و غیر آن نظارت کنند و جلوی این پدیده سوء را بگیرند. عدم رعایت دستورالعمل برای اپراتورها عواقب جدی در پی خواهد داشت. "
رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با هزاران نفر از کارگران با تأکید بر اینکه نباید فرهنگ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را در مردم ترویج کنیم، فرمودند: «باید فرهنگ کار، تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روشهایی شبیه بختآزمایی را ترویج نکنیم که دستگاههای مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.»
آذری جهرمی پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در توئیت دیگری نوشت: «رهبری اتمام حجت فرمودند. از این پس، با جدیت بیشتری بختآزماییها، تخلفهای ارزشافزوده و دستکاری رای مردم را پیگیری خواهیم کرد. گفته بودیم که از حقالناس کوتاه نمیآییم.»
خواست و سلیقه مردم در تصمیمگیریهای مدیران صدا و سیما چقدر موثر است؟ برنامه 90 با تمام محبوبیتی که به همراه داشت، حذف شد و انتقاد و درخواستها و اعتراضات چهرههای سیاسی و فرهنگی نیز در بازگشت این برنامه بر روی آنتن، موثر نبود.
مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی روز سهشنبه -17 اردیبهشت- در تذکری شفاهی، مستقیما به نادیده گرفته شدن سلایق مردم اشاره کرد و گفت: «بعضی از همکاران گفتهاند که افکار عمومی صدای ربنای شجریان را دوست دارند، اما آن را عمداً پخش نمیکنند یا عادل فردوسیپور را دوست دارند، اما شورای نظارت مخالفت میکنند.»
شبکه 3 سیما نه تنها پاسخگوی انتظارات مردم نیست و در برابر خواست آنها تمکین نمیکند؛ بلکه در راه جلب اعتماد و توجه عموم، قدم در بیراهه گذاشته است. انتخاب مجریان از میان سلبریتیها و بازیگران شاخص و با مشخصات فیزیکی جذاب راهکار موثری برای نیل به اهداف مورد نظر این شبکه نیست. بازیگر خوشسیمایی که مجریگری برنامه "برنده باش" را بر عهده داشت، نه تنها با فقدان تجربه عملی در امر مجریگری به صحنه آمد، بلکه طنز ضعیف او و ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با تماشاچیان و شرکتکنندهها، خلائی در برنامه ایجاد کرده بود که به ناچار باید با جملات تکخطی و کلیشهای جبران میشد؛ غافل از اینکه گوش مردم مدتهاست که به لطف فضای مجازی از این سخنان پر شدهاست و بدهکار این ابتکارات بیمای نیست.
بیمایگی فکری مجری این برنامه در لحظهای که یکی از تماشاچیان با جنسیتی کردن فضای مسابقه سعی در برتریطلبی داشت بیش از پیش نمایان شد؛ مجری برنامه با تایید او و سخنانش و دست و هورای تماشاچیان، بر سخنان سخیف جنسیتزده این شرکتکننده صحه گذاشت.
صدا و سیما، شبکهای ملی است و از قضا برنامههایی از این دست مخاطبان فراوان دارد؛ لذا تواناییهای یک مجری در حضور هزاران و شاید میلیونها مخاطب خرد و کلان و بزرگ و کوچک، اهمیتی دوچندان مییابد. القای تفکر صحیح و اصلاح روند نادرست فکری در جامعه و تغییر زاویه دید عموم، در همین موقعیتهای به ظاهر کماهمیت شکل میگیرد. بر هم زدن تفکرات قالبی و تضعیف کلیشههای غالب، با بکارگیری افراد توانمند ممکن خواهد شد.
رسانه ما به عنوان یک رسانه ملی موظف است برای عموم مردم، موقعیتهای برابر ایجاد کند تا افراد بتوانند با تکیه بر تواناییهای خود و در یک محیط رقابتی سالم، در موقعیتی منصوب شوند و ایفای نقش کنند. انتخاب مجری از میان سلبریتیها و با ملاکهای صرف ظاهری، فضای محدود مشارکتی را محدودتر میکند و استعداد هزاران جوان مشتاق را منکوب میسازد.
تدارک برنامه "ماه ماه" برای ماه رمضان فیالنفسه امری مطلوب است؛ اما باید دید که محتوای آن رو به کدام سو دارد. آیا این برنامه توانایی آن را خواهد داشت که با تکیه به درونمایهاش مخاطب جذب کند یا با استمداد از راهکارهایی، چون انتخاب مجری از میان افراد مشهور، صرفا به صرافت پر کردن جای خالی "ماه عسل" افتاده است؟