برندگان جشنواره کن ۲۰۱۹ : نخل طلا نصیب فیلم Parasite از کره‌ی جنوبی شد

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن به کار خود پایان داد. کوئنتین تارانتینو ، پدرو آلمودوار دست خالی ماندند. جوایز اصلی به اروپایی‌ها و آسیایی‌ها اهدا شد.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن به کار خود پایان داد. کوئنتین تارانتینو ، پدرو آلمودوار دست خالی ماندند. جوایز اصلی به اروپایی‌ها و آسیایی‌ها اهدا شد.

همان طور که در روزهای آخر با توجه به آرای منتقدان می‌شد حدس زد، نخل طلا به فیلم کره‌ای «انگل» رسید تا برای دومین سال متوالی این کارگردانان شرق آسیایی باشند که نخل طلای بهترین فیلم را از آنِ خود می‌کنند. سال گذشته این جایزه به Shoplifters کوری‌یدا اهدا شده بود.
جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران به «آتلانتیک»ِ متی دیوپ و جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران همزمان به دو فیلم «بینوایان» لج لی و «باکورائو» مندونسا اهدا شد. بهترین کارگردانی به برادران داردن رسید و فیلمنامه را سلین سیاما برای فیلم تحسین شده‌اش – «پرتره‌ی بانویی در آتش»– گرفت و در نهایت جایزه بهترین بازیگر مرد به باندراس برای «درد و افتخار» و بهترین بازیگر زن به امیلی بیچم برای «جو کوچولو» اهدا شد.

Parasite

بونگ جون هو ، فیلم ساز کره‌ای که در ایران با فیلم «مادر» محصول 2009 و «خاطرات قتل» طرفدران زیادی دارد، برای اولین بار توانست سینمای کره‌جنوبی را صاحب نخل طلای کن کند. هو که در سال 2017 با فیلم کمتر ستایش شده «اوکجا» در فستیوال کن 2017 برای اولین بار حضور داشت، امسال در یک دوره از این فستیوال که کارگردان‌های بسیار آشنا و مهمی در آن برای دریافت نخل طلا رقابت می‌کردند توانست توجه بسیاری را برای دومین سال پی‌در‌پی به سینمای آسیا معطوف نماید، سال گذشته در کن 2018 نیز فیلم «دله‌دزد‌ها» محصول ژاپن جایزه اصلی را از آن خود کرده بود.

Young Ahmed

در بخش بهترین کارگردانی اما نخل طلا به اوروپایی‌ها رسید، سوگولی‌های کن این بار هم دست خالی نماندند.
پیر داردن و ژان لوک داردن برادران سینماگر بلژیکی که از سال 1979 فعالیت‌های سینمایی‌شان را آغاز کردند. و در طی 40 سال کار سینمایی، آنها فیلم‌نامه‌نویسی؛ کارگردانی و تهیه‌کنندگی آثارشان را شخصا به عهده داشته‌اند و امروز میتوان گفت که پر‌افتخار‌ترین سینماگران از حیث دریافت جوایز گوناگون فستیوال کن بوده‌اند.
فیلم «قول» نام برادران داردن را به عنوان فیلم‌سازانی جوان و صاحب سبک سر زبان‌ها انداخت. ضمن اینکه اولین حضور موفقیت آمیز داردن‌ها در فستیوال فیلم کن با همین فیلم بود. در سال 1999 داردن‌ها با فیلم «رزتا» برنده نخل طلا شدند و حقیقتا به تثبیت رسیدند.

Portrait of a Lady on Fire

و از این به بعد به یکی از کارگردانان ثابت این فستیوال تبدیل شدند. و در مجموع تا سال 2019 این دو در 8 دوره از این فستیوال شرکت کردند. برای دومین بار داردن‌ها در سال 2005،دومین نخل طلای کن را برای فیلم «بچه» به دست آوردند.
شش سال بعد آنها با فیلم «سکوت لورنا» برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه در کن شصت‌یکم در سال 2008 شد. سه سال بعد اما این برادر بلژیکی با فیلم «پسری با دوچرخه» در کن شصت و چهارم در سال 2011 حضور یافتند و جایزه اصلی منتقدان را دریافت کردند. در حضور فستیوال کن شصت‌هفتم هم داردن ها با فیلم تحسین شده‌ی «دو روز و یک شب» در بخش مسابقه کن حضور داشتند.

Pain and Glory

فهرست کامل جوایز به شرح زیر است:

نخل طلای بهترین فیلم:

«انگل» ساخته بونگ جون-هو از کره جنوبی

جایزه بهترین کارگردانی:

برادران داردن برای فیلم «احمد جوان»

جایزه بهترین فیلمنامه:

«تصویر یک زن در آتش»

جایزه نخل طلای فیلم کوتاه:

«فاصله بین ما و آسمان»

Little Joe

جایزه بهترین بازیگر زن:

امیلی بیچم در فیلم «جو کوچک» ساخته جسیکا هاسنر

بهترین بازیگر مرد:

آنتونیو باندراس در فیلم «درد و افتخار» ساخته پدرو آلمودوار

جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول:

«مادران ما» ساخته سزار دیاز

It Must Be Heaven

تقدیرنامه هیات داوران:

«باید بهشت باشد» ساخته الیا سلیمان

جایزه داوران به طور مشترک:

«بینوایان» ساخته لاج لی از فرانسه
«بکورائو» از برزیل

جایزه بزرگ هیات داوران:

«آتلانتیک» ساخته متی دیوپ

جدول نهایی امتیازات منتقدین برای فیلمهای بخش مسابقه فستیوال کن
فیلم “بونگ جون هو” (برنده نخل طلا) بالاترین و فیلم جنجالی “عبداللطیف کشیش” پایین ترین میانگین امتیازات را کسب کردند


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان