بارندگی‌ها حریف خشکسالی یزد نشد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از ابتدای مهرماه سال 97 (ابتدای سال آبی) تا روز 19 خردادماه امسال، میانگین بارندگی‌های استان یزد بیش از 128 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد و بلندمدت 37 درصد رشد داشته است.

از نظر جایگاه کم بارش ترین استان‌ها نیز یزد بعد از سیستان و بلوچستان (با 122 میلیمتر بارش) در رده دوم قرار گرفته و این یعنی همچنان مرکز و جنوب شرق ایران همچنان تشنه‌تر از سایر نقاط کشور است.

از سوی دیگر نباید تبخیر بالا در استان یزد را فراموش کرد به طوری که در حال حاضر تبخیر سالانه در این استان با توجه به درجه حرارت بالای هوا از سطح خاک و گیاه در حدود 3 هزار و 400 میلیمتر بوده که عدد بسیار بالایی است.

اما نکته اینجاست که عده‌ای تصور می‌کنند بارندگی‌های امسال شاید جبران حدود 2 دهه خشکسالی را در استان یزد کرده باشد ولی این تصور، اشتباه است.

تقویت سفره‌های زیرزمینی در آینده؛ اکنون صرفه جویی ضروری است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد معتقد است بارش‌های بهاری، کم آبی در استان را جبران نمی‌کند؛ شهروندان در مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند.

DNtHlwcSfZGz

محمد مهدی جوادیان زاده اظهار داشت: اگر چه بارندگی‌های مناسبی از اوایل سالجاری تاکنون به وقوع پیوسته، اما نباید این گونه تصور شود که استان از تنش آبی عبور کرده؛ شهروندان مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت جدی خانواده‌های یزدی در مصرف آب افزود: هم اکنون میزان برداشت آب از منابع استان یک میلیارد مترمکعب و ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی 200 میلیون متر مکعب کمتر از خروجی یا برداشت آن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه اگر راندمان آب در حوزه کشاورزی 25 درصد افزایش یابد، کمبودها جبران خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال 1390 ماهانه به طور متوسط مصرف خانگی آب در شهر یزد، 20 مترمکعب بود که این عدد به 14.5 متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به بارندگی یک ماهه امسال در برخی شهرستان‌های استان یزد گفت: این بارش‌ها می‌تواند در آینده با تقویت سفره‌های زیرزمینی، وضعیت قنات‌های استان را تقویت کند در این صورت شهروندان در مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند.

ریخت و پاش به بهانه رشد بارندگی، ممنوع

رئیس اداره منابع آب شهرستان یزد و اشکذر هم با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر بهانه‌ای برای عدم صرفه‌جویی نیست گفت: در سال گذشته تعرض به خط انتقال آب و وابستگی یزد به این آب، شرایط سختی را برای استان فراهم کرد که منجر به اجرای طرح خاموشی چاه‌ها به مدت 50 روز در شهرستان یزد و همچنین کشف و انسداد 67 حلقه چاه غیرمجاز شد.

محمد حسین باقری افزود: اجرای این طرح باعث صرفه‌جویی در مصرف 9 میلیون متر مکعب آب شد بنابر این مردم و مسئولان نباید بارندگی‌های اخیر را دلیلی برای عدم صرفه‌جویی در زمینه آب بدانند.

مشکل کم آبی و آبرسانی سیار در 330 روستای استان

شرایط کم آبی در روستاها و مناطق روستایی بسیار سخت‌تر از مناطق شهری است به گونه‌ای که با وجود مطلوب بودن بارندگی‌های امسال، حتی یک روز هم انتقال آب سیار و با تانکر به روستاها قطع نشده است.

در حال حاضر منابع آبی روستاهای استان یزد شامل 378 چشمه، چاه و قنات است که 280 هزار نفر از جمعیت روستاهای استان باید از این منابع استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یزد با بیان اینکه مشکل بی‌آبی با وجود بارندگی‌های بهاره در بسیاری از روستاهای استان بر قوت خود باقی است، گفت: در زمستان سال قبل و بهار امسال شاهد بارش‌های خوبی و وضعیت بسیاری از روستاها بهتر شد.

محمد فاتحی با بیان اینکه در حال حاضر 70 روستای استان از آب انتقالی بهره‌مند هستند، افزود: روستاهای استان اغلب از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌کنند و اگر بارش‌ها کافی نباشد، مردم با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

pHppsQkckm6j

وی یادآور شد: در زمان حاضر 330 روستای استان یزد آبرسانی سیار می‌شوند و حجم آبرسانی انجام شده به آنها در سال گذشته 250 هزار مترمکعب بوده است.

مدیرعامل آبفار یزد با تأکید بر لزوم تداوم صرفه جویی در مناطق روستایی استان گفت: استاندارد سرانه مصرف آب در روستاها 150 لیتر در روز است در حالی که هم اکنون این میزان، 180 لیتر در روز گزارش می‌شود.

این وضعیت در حالی است که در نیمه زمستان سال گذشته، آبرسانی به برخی روستاهای استان بخاطر بارش‌ها مناسب قطع شده بود ولی با شروع گرما بار دیگر آبرسانی سیار در روستاها به 330 پارچه روستا رسید.

بیشتر روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شود در شهرستان تفت به عنوان یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای استان قرار دارد به گونه‌ای که روزانه معادل 800 تا 1000 مترمکعب آبرسانی سیار به 230 روستای تفت انجام می‌شود.

آب 192 روستای شهرستان تفت توسط 119 حلقه چاه با آبدهی بین 0.2 لیتر در ثانیه تا 15 لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.

رئیس آبفار تفت در این خصوص گفت: آبرسانی سیار با انتقال آب به داخل مخازن و تانکر انجام و مابقی آبرسانی هم با 137 مخزن آب، 384 کیلومتر خطوط انتقالی و هزار و 400 کیلومتر شبکه توزیع انجام می‌شود.

رضا مظفری افزود: قیمت تمام شده هر مترمکعب آبرسانی سیار در سال گذشته بین 10 تا 15 هزار تومان بوده و آبرسانی در شبکه لوله کشی، هزینه‌ای معادل 2 هزار و 500 تومان در هر مترمکعب دارد که به ازای هر مترمکعب تنها 250 تومان از مشترک دریافت می‌شود.

همه این موارد حکایت از آن دارد که خشکسالی‌های متوالی همچنان پابرجاست و بارندگی‌های امسال با وجود بی سابقه بودن، حریف خشکسالی‌ها نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان