ماهان شبکه ایرانیان

خودزنی به سبک برخی روغن سازان ایرانی!

بررسی های میدانی بازار روانکارها خبر از عرضه قطر شکنی روغن پایه با هدف افزایش قیمت می دهد. در حال حاضر روغن پایه به میزان یک ششم نیاز واقعی کشور عرضه میشود و همین موضوع سبب افزایش قیمت این کالا شده است

بررسی های میدانی بازار روانکارها خبر از عرضه قطر شکنی روغن پایه با هدف افزایش قیمت می دهد. در حال حاضر روغن پایه به میزان یک ششم نیاز واقعی کشور عرضه میشود و همین موضوع سبب افزایش قیمت این کالا شده است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، با توجه به اینکه روغن پایه در بورس به فروش می رسد بررسی قیمت ها بورس نشان می دهد که قیمت هر لیتر روغن پایه از 6700 تومان به 6900 تومان رسیده که همین موضوع حکایت از حضور دلال ها دارد. دلال هایی که ارزان می خرند و گران می‌فروشند. در حال حاضر هزینه تمام شده هر لیتر روغن پایه گروه یک ایرانی برای شرکتهای خریدار 8 هزار تومان است.
نحوه کار دلال ها به این صورت است که حجم بالایی از محصول را به صورت یکجا و با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت پیشنهادی شرکت های فروشنده خریداری کرده و در نهایت روغن را با قیمت بالاتر به خریدار نهایی می فروشند و در این بین سود خوبی به جیب می زنند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حالی هر لیتر روغن پایه گروه یک ایرانی نزدیک به لیتری 8300 تومان برای تولید کننده روغن موتور تمام می شود که کارخانه‌داران می توانند روغن پایه گروه دو را از قرار هر لیتر 9000 تومان از ترکمنستان خریداری کنند. این یک هشدار جدی برای شرکت‌های پالایشگاهی تولیدکننده روغن پایه است که بدانند بازار دیگر کشش افزایش قیمت را نداشته و اگر روغن موتور پایه همچنان قطره چکانی عرضه شده و افزایش قیمت داشته باشد خریداران ترجیح می دهند برای تامین نیاز خود دست به واردات بزنند. واردات روغن ای که کیفیت آن به مراتب نسبت به روغن ایرانی بالاتر بوده و در حقیقت پالایشگاه های ایرانی با ادامه روند فعلی دچار خودزنی می شوند.
تولید کنندگان بزرگ روغن پایه باید بدانند که آمارها حکایت از واردات روغن پایه گروه 2 و 3 از ترکمنستان به میزان 4 کشتی 3500 تومانی در ماه های قبل از تحریم دارد.
نکته قابل توجه دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم خام فروشی روغن پایه گروه یک ایرانی در بازارهای خارجی است. تعدادی از پالایشگاه ها ارزان فروشی روغن پایه را تا جایی پیش بردن که شرکت های خصوصی تولید کننده روغن موتور ناچار به خرید و واردات روغن پایه ایرانی از امارات شده اند و ارز بیشتری را به نسبت ارز حاصل از صادرات،‌ صرف واردات محصول تولید شده در کشورمان کرده‌اند! این در حالی است که همین پالایشگاه ها می توانستند روغن پایه را به روغن موتور تبدیل کرده و با قیمتی به مراتب بالاتر در بازارهای خارجی به فروش برساند.
ادامه روند فعلی سبب خواهد شد که سرمایه در گردش صنعت روانکارها به جیب دلال های خارجی رود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان