سخنگوی دستگاه قضا تایید کرد

بازداشت معاون سابق قوه قضائیه

دنیای اقتصاد : سخنگوی قوه‌قضائیه که دیروز ششمین نشست خبری خود با خبرنگاران را برگزار کرد، رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی را اولویت مهم در دستور کار قوه‌قضائیه عنوان کرد و گفت که این قوه در دوره تحول، برخورد قاطع، سریع و جدی با پرونده‌های اقتصادی خواهد داشت

او در پاسخ به سوالی درباره دستگیری یکی از معاونان سابق رئیس قوه‌قضائیه و در اختیار قرار گرفتن وجوهی از حساب‌های قوه در دست این فرد، به ابراز گلایه از برخی نمایندگان مجلس پرداخت. اسماعیلی با بیان اینکه از هر دو نماینده مجلسی که در این مود اظهارنظر کردند، گله دارم زیرا قرار نیست کسی سخنگوی قوه‌قضائیه باشد و اخبار قوه‌قضائیه را سخنگوی دستگاه قضایی اعلام می‌کند، توضیح داد: فردی که قبلا در حوزه ریاست در یکی از معاونت‌ها فعالیت داشته، تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده است، این فرد و برخی افراد دیگر بازداشت شدند و خبر صحت دارد.  

به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه، این پرونده ناظر به ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ برخی در دستگاه قضایی است که البته پرونده تازه تشکیل شده و تحقیقات آن درحال انجام است. اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس قوه‌قضائیه دستور بازداشت را صادر کرده است، افزود: رئیس قوه‌قضائیه و بنده به‌عنوان رئیس کل، هیچ‌گاه دستور بازداشت کسی را صادر نمی‌کنیم و حتی باید بگویم صالح به صدور چنین[ دستور] بازداشتی نیستیم و این اقدام از اختصاصات مقامات دادسرا است.

سه روز پیش «ایرنا» به نقل از حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس از بازداشت اکبر طبری معاون اجرایی حوزه ریاست رئیس پیشین قوه‌قضائیه خبر داده بود و البته از بیان علت بازداشت خودداری کرد. اکبر طبری در زمان ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه‌قضائیه را بر عهده داشت. پیش از نوروزی نیز، علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس نهم، طبری را عنصر فاسدی در قوه‌قضائیه خوانده و ادعا کرده بود که دو رئیس قوه را بیچاره کرده است. البته دفتر آیت‌الله آملی‌لاریجانی با انتشار بیانیه‌ای حضور اکبر طبری در مجمع تشخیص به همراه آیت‌الله آملی‌لاریجانی را کذب محض خواند. سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یکی از منسوبان خانوادگی رئیس سابق دستگاه قضا، این خبر را تکذیب کرد.

محکومیت برادران ریخته‌گران

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین درباره احکام جدید در فاصله دو نشست سخنگویی گفت: ٥٨ نفر در دادگاه‌های ویژه ما محکومیت دریافت کرده‌اند یا محکومیت آنها قطعی شده است. در این راستا شهروز ریخته‌گران به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به ٧ سال حبس، فیروز ریخته‌گران با همین اتهام به ١٥ سال حبس، بهروز ریخته‌گران نیز به ١٥ سال حبس و رد مال به مبلغ ٨ هزار و ٥٩٦ میلیارد و ٨٥٢ میلیون و ٥٢٦ هزار و ٦٦٠ ریال و فراز ریخته‌گران به ٧ سال حبس محکوم شده‌اند. به گفته اسماعیلی، متهم دیگر محمدرضا توسلی معاون منطقه آزاد به جرم معاونت در اخلال و دریافت رشوه به 10 سال حبس، سه سال انفصال و رد مال به مبلغ 12 هزار دلار آمریکا محکومیت یافته است. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: سالار بایرامی بازنشسته بانک سپه به 10 سال حبس به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی محکوم شده است. در پرونده ریخته‌گران مجموعا 41 متهم وجود داشت که دو نفر تبرئه و بالغ بر 30 نفر محکوم شدند و برای چند نفر نیز پرونده همچنان باز است و این جدا از پرونده بانک سرمایه است. اسماعیلی افزود: رای دادگاه برای‌ هادی رضوی نیز صادر شده و درحال تایپ است و با تایپ و ثبت دادنامه محکومیت وی اعلام می‌شود. او تاکید کرد که جلسه رسیدگی به پرونده پتروشیمی با 11 متهم از کارکنان استان لرستان نیز آغاز شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین از صدور حکم پرونده شاندیز خبر داد.

اتهام جاسوسی عیسی شریفی صحت ندارد

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در ادامه این نشست، از صدور کیفرخواست برای عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران خبر داد و گفت: هم خبر اعدام و هم خبر جاسوسی دروغ است و در پرونده چنین اتهاماتی وجود ندارد. پرونده در حوزه جرائم مالی است و در دادسرای نظامی رسیدگی و منجر به صدور کیفرخواست شده و در نوبت دادگاه است. برای اینکه ایشان نظامی بود و مامور به شهرداری بود و سازمان قضایی نیروهای مسلح وظیفه رسیدگی به جرائم این حوزه را عهده‌دار است و کاملا قانونی است. وی اضافه کرد: پرونده 13 متهم دارد و متهمان اصلی آن کماکان در بازداشت هستند.

انتقاد از دخالت صداوسیما در پرونده نجفی

او در پاسخ به سوال دیگری درباره مداخله برخی دستگاه‌ها در پرونده نجفی که از سوی رئیس دادگاه اعلام شد، گفت: دادگاه نگفت کسی مانع شده است بلکه گفت مداخلاتی انجام شده که نباید انجام می‌شد مانند کسی که رفت آنجا و سلاح در دست گرفت. وی ادامه داد: رئیس دادگاه نیز بدون ذکر اسم به این موضوع اشاره داشت؛ پلیس و بخش‌های خبری صداوسیما مداخلاتی کردند که منطبق بر ضوابط قانونی نبود.

فعالان محیط‌زیست تفهیم اتهام شدند

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده فعالان محیط‌زیست گفت: در مورد این پرونده مراجع ذی‌صلاح در حوزه‌های امنیتی اظهارنظر کارشناسی انجام دادند و با وصول نظرات تخصصی کار دادگاه روی روال قرار گرفت؛ در این هفته هم در دو نوبت صبح و عصر رسیدگی آغاز شده است و متهمان تفهیم اتهام شدند و روند رسیدگی ادامه دارد. او تاکید کرد: موضع دستگاه قضایی در مورد جرائم محیط زیستی کاملا جدی است و اقدام عملی هم انجام شده است همچنین دستور تشکیل شعب تخصصی به همه واحدهای قضایی صادر شده و در آن فهرست بخشی از شعب تخصصی شامل حوزه محیط زیست، مسایل اقتصادی و پولی و بانکی آمده است. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در ادامه، بازداشت فریبا عادل‌خواه را تایید کرد و گفت که با ادامه تحقیقات، اطلاع‌رسانی شفاف‌تری انجام می‌شود.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره محسن افشانی گفت: این فرد به‌دلیل پرونده دیگری که از قبل دارد، دوران تحمل حبس را می‌گذراند. اسماعیلی همچنین درباره بازداشت تعدادی از کارمندان سازمان غذا و دارو گفت: در ارتباط با موضوع دارو پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و یکی از شرکت‌هایی که در کار تولید و واردات دارو فعالیت می‌کرده و ارزهای قابل‌توجهی از سیستم بانکی اخذ کرده و تعهدات ارزی خود را انجام نداده است؛ به لحاظ انجام ندادن تعهدات و گران‌نمایی داروهای وارداتی با صدور فاکتورهای متعدد، تحت تعقیب قرار گرفته است. در این رابطه سه نفر از حوزه مربوطه در سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه تحت تعقیب قرار گرفتند. او افزود: این پرونده متهم خارجی ندارد ولی یکی از متهمان دوتابعیتی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان