خبرگزاری ایرنا: اعضای دولت انگلیس عصر شنبه برای دومین بار در 24 ساعت گذشته، در پی توقیف یک فروند نفتکش این کشور در منطقه خلیج فارس تشکیل جلسه داده و تمایل انگلیس را برای کاهش تنشها با ایران مورد تاکید قرار دادند.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد نفتکش این کشور در دریای عمان توقیف شده و این اقدام مخالف قوانین بین المللی دریانوردی است.
وی همچنین افزود که درباره چگونگی حفظ امنیت دریانوردی بین المللی در تنگه هرمز رایزنی و قرار شد روز دوشنبه درباره آخرین تحولات این حادثه در پارلمان صحبت کند.
در نتیجه نشستی که اعضای دولت انگلیس بامداد امروز در همین رابطه برگزار کردند، به کشتیهای انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.
وزیر امور خارجه انگلیس ساعاتی پیش در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن ابراز ناخرسندی از اقدام ایران، خواستار اقدام عملی تهران برای کاهش تنشها شد.
با این حال محمد جواد ظریف گفت: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.
روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان کشتی انگلیس به نام استِنا ایمپرو (stena impero) را به دلیل حادثهآفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیتیاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.
«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز با صدور بیانیهای خواستار خویشتنداری ایران و انگلیس شد و افزود: در شرایطی که اوضاع منطقه تشدید شده، این تحولات خطر بیشتر شدن تنشها را افزایش داده و اقدامات جاری برای حل تنشهای فعلی را زیر سوال میبرد.
مالک کشتی انگلیسی خواستار ملاقات با خدمه شد
شرکت "استنا بالک" مالک کشتی توقیف شده انگلیس در منطقه خلیج فارس اعلام کرد که در حال تنظیم درخواست رسمی برای ملاقات با خدمه کشتی است.
این شرکت در اصل سوئدی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: شرکت های بیمه ما در منطقه [خلیج فارس] با رئیس امور دریانوردی بندرعباس در تماس بوده و گزارش کرده اند که وضعیت سلامتی خدمه کشتی استنا ایمپرو خوب است.
بیمه کنندگان استنا بالک به نقل از رئیس امور دریانوردی بندرعباس همچنین اعلام کرده اند که هنوز دستورالعملی درباره آینده کشتی توقیف شده انگلیس دریافت نشده است.
روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان کشتی انگلیس به نام استِنا ایمپرو (stena impero) را به دلیل حادثهآفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیتیاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس امروز در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن ابراز ناخرسندی از اقدام ایران، خواستار اقدام عملی برای کاهش تنش ها شد.
وی با بیان اینکه امنیت کشتیرانی انگلیس بایستی محافظت شود مدعی شد: اگر خواهان حل اوضاع هستیم باید اقدام عملی صورت دهیم.
با این حال محمد جواد ظریف گفته است: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.
جرمی هانت: کار ما قانونی بود، اما اقدام ایران غیرقانونی!
جرمی هانت مدعی شد اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران قانونی بود، اما اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی غیرقانونی!
باشگاه خبرنگاران جوان: جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد: «من امروز عصر گفتگویی نسبتا طولانی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران داشتم. باتوجه به گفتگویی که با وی داشتیم و با در نظر گرفتن اظهاراتی که مقامات ایرانی مطرح کرده اند، برداشت ما این است که ایران در اقدامی تلافی جویانه پس از توقیف نفتکش در جبل الطارق دست به این اقدام زده است».
وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: کشتی حامل محموله نفتی ایران به صورت قانونی در آبهای جبل الطارق توقیف شد، زیرا این نفتکش برخلاف تحریمهای اعمال شده اتحادیه اروپا علیه سوریه حامل نفت بود. به همین علت مسئولان جبل الطارق با رعایت کامل روند لازم و با رعایت کامل قوانین اقدام کردند. اما نفتکش استنا ایمپرو (نفتکش انگلیسی) در «آبهای عمان!» توقیف شده است که این اقدام، نقض آشکار قوانین بین المللی است. این نفتکش در ادامه مجبور شد به آبهای ایران برود. این کار کاملا غیرقابل قبول است. این وضع سبب شده است پرسشهای بسیار جدی درباره امنیت شناورهای انگلیسی و همچنین شناورهای بین المللی در تنگه هرمز مطرح شود. ما امروز بعدازظهر گفتگوی بسیار طولانی داشتیم و اینکه چگونه میتوان امنیت شناورهای انگلیسی و بین المللی را تضمین کرد. قرار است روز دوشنبه در پارلمان یعنی مجلس عوام سخنانی مطرح کنم درباره اینکه ما میخواهیم چه اقدامات بیشتری صورت بدهیم. ما روز گذشته سطح هشدار را برای شناورهایمان به سطح سه افزایش داده ایم. این تصمیم پس از تصمیم وزیر حمل و نقل (انگلیس) اتخاذ شده است. به هرحال، ما در ادامه مسیر اقدامات بیشتری صورت خواهیم داد و این تصمیمات را اطلاع خواهیم داد. اما اولویت مطرح همچنان این است که بتوان راهی پیدا کرد تا از تنشها کاسته شود. به همین علت است که من با وزیر امورخارجه ایران گفتگو کردم. به همین علت است که روند قانونی در جبل الطارق همچنان ادامه دارد. اما لازم است ببینیم که در ایران نیز روند قانونی رخ بدهد.
وزیر خارجه انگلیس در حالی چنین ادعاهایی را مطرح میکند که ایران بارها اعلام کرده است، کشتی توقیفشده حامل نفت ایران به سمت سوریه نمیرفت. از سوی دیگر توقیف نفتکش انگلیسی در آبهای ایران صورت گرفته است.
هانت همچنین مدعی شد: «من به شدت نگران امنیت و جان خدمه این نفتکش هستم. مسئله ما به راهبرد اعمال فشار حداکثری آمریکا مربوط نمیشود. آنها (آمریکا) درخصوص رسیدگی به مسئله ایران، رویکردی متفاوت با ما و فرانسه و آلمان دارند. ما همچنان از توافقنامه هستهای ایران حمایت میکنیم. مسئله ما، امنیت و ایمنی شناورهای انگلیسی و بین المللی در یکی از مهمترین آبراههای جهان است. به همین علت است که ما از ایران میخواهیم از این اقدام غیرقانونی دست بکشد. ما به دنبال یافتن راههایی هستیم که از تنشها بکاهیم. در عین حال به صراحت بسیار اعلام کرده ایم که اقدامات لازم را برای تامین امنیت شناورهای انگلیسی و شناورهای بین المللی صورت میدهیم».