ماهان شبکه ایرانیان

مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب مطرح کرد؛

نتوانسته ایم با نمایشگاه برای فروش کتاب فرهنگ سازی کنیم

یحیی دهقانی گفت: نمایشگاه باید بتواند فرهنگ سازی کند تا فروش کتاب در طول یک سال در کتابفروشی های کشور را تضمین کند اما متاسفانه طی این سی سال نتوانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم.

نتوانسته ایم با نمایشگاه برای فروش کتاب فرهنگ سازی کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع مرور سی سال تحولات نمایشگاه کتاب با حضور مصطفی جمشیدی داستان نویس، حسن قهرمان زاده ناشر و ارتباط تلفنی با یحیی دهقانی مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه جمشیدی با تاکید بر اینکه بررسی نمایشگاه کتاب بدون عنصر اقتصادی امکان پذیر نیست، گفت: مولفه اقتصاد، تهیه کاغذ و افزایش تعداد ناشران به دلیل نوپا بودن صنعت نشر مسائلی است که نمی توان در تحلیل نمایشگاه از ذهن دور کرد. از سوی دیگر در 5 سال گذشته بحث در خصوص محل برگزاری نمایشگاه بیشتر از نحوه برگزاری آن است.

وی افزود: ناشران برای حفظ پروانه خود و برطرف کرن نیازهای مالی که با آن مواجه بودن اقدام به چاپ کتاب های بی کیفیت کردند و همین موضوع کتاب سازی را در جامعه گسترش داد.

این نویسنده ادامه داد: نمایشگاه کتاب باید نقطه اوج فعالیت هایی باشد که در یک گردهمایی محدود به نقطه طلایی منجر شود. من به عنوان یک نویسنده معتقدم نمایشگاه کتاب مسیر درستی را طی نکرده است.

جمشیدی تاثیر نمایشگاه کتاب را در فعالیت نویسندگی خود بسیار اندک دانست و گفت: در نمایشگاهی که عمده توجه ها به خرید و فروش معطوف شده است، جشن امضا و رونمایی از کتاب اهمیت چندانی پیدا نمی کند.

در ادامه این برنامه قهرمان زاده با بیان اینکه نمایشگاه از نگاه نویسنده، ناشر و مخاطبان متفاوت است، گفت: نویسندگان دوست دارند در نمایشگاه حضور داشته باشند و با مخاطبان خود به صورت رو در رو ارتباط برقرار کنند و چون این امکان برای همه نویسندگان برقرار نمی شود، نارضایتی ایجاد می شود. برای رونق نمایشگاه کتاب باید اولویت را برای مراجعه کنندگان در نظر بگیریم و نظر آنها را مدنظر قرار دهیم.

این ناشر با بیان اینکه نمایشگاه سال گذشته با نمایشگاه امسال از لحاظ فروش ریالی و مراجعه کنندگان متفاوت بود ، گفت: سال گذشته تبلیغات محیطی شهرداری 99 درصد شهر را پوشش داده بود و این موضوع و دسترسی های بهتر سال گذشته سبب حضور بیشتر مردم در نمایشگاه شد و از نظر مالی نیز در سطح بالاتری از امسال قرار داشت.

در بخش دیگر این برنامه، دهقانی در تماس تلفنی گفت: سال های زیادی است که گفته می شود نمایشگاه کتاب یک فروشگاه بزرگ است. از این رو همواره مسئولان در صدد پیدا کردن راهی بودند تا نمایشگاه از این حالت خارج شود. نمایشگاه باید بتواند فرهنگ سازی کند تا فروش کتاب در طول یک سال در کتابفروشی های کشور را تضمین کند اما متاسفانه طی این سی سال نتوانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم.

مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه در ادامه به نشست هایی که در نمایشگاه برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: در 2 سال اخیر محوریت این نشست ها مسائل مربوط به نشر بوده است. در حالی که سال پیش از آن مسائل اجتماعی، سیاسی در نشست ها مطرح می شد  و کمتر به مسائل فرهنگی پرداخته می شد.

دهقانی در پایان گفت: در نمایشگاه امسال کارگاه هایی ایجاد شده است که در آن نشر خارج از کشور بررسی می شود و ناشران با وضعیت فروش و نشر کتاب در دنیا آشنا می شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان