کلاهبرداری از طریق ارسال لینک‌های حاوی بدافزار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود. از طرفی یکی از شگردهای کلاهبرداران سایبری برای در طعمه قرار دادن مردم این است که با سوءاستفاده از احساسات شهروندان به ارسال لینک‌های حاوی بدافزار و سرقت اطلاعات شهروندان اقدام می‌کنند.

در این باره امیر صفری فروشانی - کارشناس نرم‌افزارهای امنیتی حوزه فناوری اطلاعات با بیان این‌که فیشینگ یک تهدید سایبری محسوب می‌شود، گفت: اگر بخواهیم در برابر تهدیدات سایبری ایمن باشیم، باید موارد امنیتی را رعایت کنیم. یکی از موارد امنیتی این است که هوشیار باشیم، هر ایمیلی را باز نکرده و روی هر لینکی کلیک نکنیم، آدرس سایت‌ها را دقیق چک کنیم که همان آدرس مورد نظر باشد، زمانی که یک سایت ما را به مرحله پرداخت هدایت می‌کند، دقت کنیم که مثل همان نوشته شده باشد.

وی ادامه داد: بقیه موارد امنیتی هم این‌طور است که لازم است سیستم عامل و مرورگرمان را همیشه به‌روز کنیم، آنتی‌ویروس اصلی و معتبر داشته باشیم که ویژگی‌های امنیت اینترنتی داشته باشد، از جمله ویژگی حفاظت در برابر وب‌سایت‌ها و لینک‌های آلوده. مرورگرها معمولاً از طرف آنتی‌ویروس افزوده می‌شود و آن‌ها بخش زیادی از فیشینگ را تشخیص می‌دهند. هم‌چنین اگر لینک پرداخت از طریق ایمیل ارسال شد، نباید از طریق آن به اینترنت بانک و ایمیل خود وارد شویم.

در این راستا پلیس فتا نیز هشدار داده کلاهبرداران در ایام و مناسبت‌های مختلف مانند ماه محرم، با سوءاستفاده از احساسات و عواطف شهروندان تحت عناوین مختلف مانند جمع‌آوری نذورات و کمک به نیازمندان و یا با عنوان موضوعات مذهبی و دانلود رایگان جدیدترین آلبوم مداحان و نوحه سرایان معروف و موارد این چنینی، به ارسال لینک‌ها حاوی بدافزار و کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌کنند.

در مواقعی سودجویان به کاربر پیشنهاد می‌دهند برای بهره‌مند شدن از خدمات سایت معرفی‌شده، مبلغ ناچیزی را از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی که معمولاً جعلی است، واریز کنند؛ در این صورت کاربران،  با واردن کردن اطلاعات مهم کارت و حساب بانکی خود در صفحاتی که شبیه صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌هاست، زمینه‌ساز سوءاستفاده از حساب‌های بانکی خود می‌شوند.

کاربران باید توجه کنند که امنیت در فضای مجازی نسبی است. بنابراین عدم اعتماد و اطمینان به غریبه‌های آنلاین، عدم به اشتراک‌گذاری محتوای شخصی در شبکه‌های اجتماعی، دانلود نکردن فایل‌ها از سایت‌های نامعتبر و غیرمطمئن، به‌روزرسانی آنتی‌ویروس، دقت در وارد کردن نشانی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی بانک‌ها و توجه به پروتکل امن HTTPS و عدم توجه به ایمیل یا لینک‌های ناشناس از بروز و ظهور چنین کلاهبرداری‌هایی پیشگیری کرده و ضریب امنیت را در فضای مجازی افزایش می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان