به گزارش مشرق، اهوازیها در خیابان و مردم شهرهای دیگر در شبکههای مجازی، سه اعلان محرمی را به هم نشان میدهند؛ سه اعلان با موضوع «چهره عزاداران حسین(ع) آشناست» که کاری است از موسسهای با نام آب و آینه. در هر کدام از این سه اعلان، شاهد دو عکس از دو فضای متفاوت هستیم که مرز بین دو عکس مانع امتداد هر تصویر در تصویر دیگر نمیشود. این ایده را پیشتر در تصویرسازیهای اگور گالن، هنرمند استانبولی دیدهایم که تصاویری از ترکیب عکسهای جنگ و صلح خلق میکند و عمدتا دردها و رنجهای پناهجویان سوری را نمایش میدهد. گر چه هنرمندان آب و آینه برای خلق اعلانهای شهری محرم از شیوهای نه چندان تازه استفاده کردهاند، اما کارشان از تازگیهایی برخوردار است که بتوان سراغشان رفت و درباره اهداف و برنامههایشان پرسوجو کرد. اسماعیل معنوی در گفتوگو با جامجم درباره شکلگیری، اهداف و برنامههای موسسه آب و آینه حرف زده و تاکید کرده خروجی این موسسه خصوصی از بسیاری دستگاههای فرهنگی کشور بیشتر و موثرتر بوده است.
بیشتر بخوانید:
از این گروه چه کارهایی دیدهایم؟
مجموعه فرهنگی آب و آینه در زمینه تولیدات چندرسانهای فعالیت میکند؛ نماآهنگ، تصاویر گرافیکی و آثار مستند؛ یکی از معروفترین کارهای این موسسه نماآهنگ الاحرار است به خوانندگی نزار قطری که بارها و بارها از تلویزیون پخش شده و همین طور نماآهنگ خوشا به حالت ای روستایی که حتی هنوز هم گاهی از شبکههایی مثل پویا به نمایش در میآید.
این تعداد سالهایی است که موسسه آب و آینه به مدیریت اسماعیل معنوی آغاز به کار کرده است.
این تعداد آثاری است که در این موسسه ساخته شده است.
اسماعیل معنوی میگوید: گر چه ما یک گروه استانی هستیم که در شهر اهواز فعالیت میکنیم، اما آثارمان بازتاب ملی و حتی بینالمللی داشته است. شبکه بینالمللی المیادین نه تنها نماآهنگ الاحرار را پخش کرده، بلکه گزارشی از پشت صحنه آن نیز نمایش داده است. به گفته معنوی از سال گذشته این موسسه از ظرفیت فضاهای شهری نیز بهره میگیرد و در قالب پوسترها و اعلانهای شعری به مسائل روز جامعه و مناسبتها میپردازد. مجموعه پوسترهای عید همدلی که به مناسبت عید فطر در شهر اهواز و در رسانهها بازتاب پیدا کرد از جمله کارهای این موسسه فرهنگی است.
اعلانهای محرم چطور شکل گرفتند؟
جوانهای آب و آینه با همکاری شهرداری اهواز، بر آن شدند که برای ماه محرم چند اعلان شهری طراحی کنند. معنوی تعریف میکند: در هر پروژهای تلاش داریم که نیاز یا مسألهای از مسائل جامعه را پاسخ بدهیم. درباره ماه محرم در جلسه ایدهپردازی به این نتیجه رسیدیم که به یک شبهه مهم پاسخ بدهیم. برخی از جریانهای انحرافی همواره میپرسند چرا هزینههای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع)، صرف رسیدگی به فقرا و کمک به نیازمندان نمیشود. تصمیم گرفتیم با زبان هنر به این شبهه پاسخ بدهیم و به این منظور پروژه اعلانهای شهری محرم با شعار «چهره عزاداران حسین(ع) آشناست» تعریف شد و به انجام رسید.
سه اعلان به این منظور ارائه شده و این تصاویر گرافیکی از بامداد دو روز پیش بازتاب گستردهای در شبکههای اجتماعی داشته است؛ بازتابی که مدیرعامل آب و آینه با توجه به انتشار محدود و نبود تبلیغات، انتظارش را نداشت.
هزینهها چطور تامین میشود؟
تصور اینکه یک موسسه خصوصی دست به تولید فرهنگی بزند و اجازه بدهد که از تولیداتش به صورت رایگان استفاده کند، این سؤال را در پی دارد که هزینهها چطور تامین میشوند؟
مدیرعامل آب و آینه توضیح میدهد که برخی از تولیداتشان سفارشی هستند مثل همین اعلانهای محرمی که شهرداری اهواز هزینههای آن را پرداخت کرده است. اما گاهی لازم است آنها بسیار چابک و چالاک ظاهر شوند و در واکنش به مسائل روز نمیتوانند معطل تامین اعتبار بمانند. بنابراین دست به تولید میزنند و بعد سراغ دستگاههای فرهنگی میروند و از آنها درخواست میکنند که در تامین هزینهها سهیم شوند. معنوی میگوید: نماآهنگ الاحرار برای اربعین شهدای حادثه تروریستی اهواز ساخته شد و اگر قرار بود دیرتر تولید شود دیگر ارزشی نداشت. بنابراین نمیشد معطل دستگاههای فرهنگی و تامین اعتبار از سوی آنها ماند. بنابراین دست به کار شدیم، اثر را تولید کردیم و بعد سراغ دستگاههای دولتی رفتیم که در تامین هزینهها ما را یاری کنند.
به گفته معنوی، گاهی تامین اعتبار به این شیوه به نتیجه میرسد و گاهی هم نه اما نمیتوان درباره مسائل روز و مهم معطل ماند و دست روی دست گذاشت. او تاکید میکند: حادثه تروریستی اهواز 9 صبح رخ داد و ما 12 ساعت بعد مجموعه پوسترهای مرتبط به آن را منتشر کردیم.مدیرعامل آب و آینه معتقد است: اقتصاد فرهنگی، نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. اگر قرار باشد برای پروژههای فرهنگی از دستگاههای حکومتی کمک بگیریم باید منتظر دستورالعمل و تامین اعتبار بمانیم که همیشه وقتی حاصل میشود که دیگر دیر شده است. خروجی یک موسسه خصوصی با کمتر از ده نفر کارمند، طی دو سال خیلی بیشتر از عملکرد بسیاری از دستگاههای فرهنگی در همین مدت بوده است. برخی از دستگاههای فرهنگی ما تبدیل به مجموعههای حقوق دهنده شدهاند و بس.
معنوی برای اثبات گفتههایش به نماآهنگی اشاره میکند که کودکان بختیاری سرود میخوانند و بهرغم سادگی نماآهنگ بیش از سه میلیون بار در فضای مجازی دیده شده و واکنش شبکههای تجزیهطلب را در پی داشته است. به گفته او نماآهنگهای العرب الاهواز و الاحرار هم واکنشها و تهدیدهای گروههای تجزیهطلب را در پی داشته است.
کپی آزاد است
مدیرعامل آب و آینه میگوید: ما یک مجموعه واکنشگرا هستیم با ساختاری کوچک و چابک که در صورت نیاز از همکاری دایره وسیع هنرمندان سراسر کشور بهره میگیرد. در پروژه محرم جمع کوچکی ما را همراهی کردهاند، اما در پروژههای بزرگتر از هنرمندان بیشتری کمک میگیریم مثل پروژه غدیر که از همکاری خانم رضوان طالبزاده از هنرمندان ساکن تهران بهره بردیم.
به گفته او مدیر بخش گرافیک این موسسه، محمد فرشادیان است و در پروژه محرم این هنرمندان حضور داشتهاند: محمد پلوزاده و محمدامین جوانمردزاده به عنوان طراح گرافیک، زهرا دباغ زاده و سجاد شکوهمند به عنوان عکاس. همچنین علی گلشاهی مدیر تولید و محمد پلوزاده طراح کانسپت این مجموعه بودهاند و اسماعیل معنوی هم شعار آن را انتخاب کرده است.
این گروه نتیجه کارش را در طبق اخلاص گذاشته و اجازه داده که مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور از این طرحها با آرم و نشان خودشان بهره بگیرند. معنوی میگوید که برای آنها بیان حرف و پیامشان مهمتر از هر چیز دیگری است.