وبلاگ مشرق

جوانی که در مقابل آیت‌الله مکارم خنجر کشید!/ سهم آستان قدس از کیک اقتصاد ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی در یکی از خاطرات خود پیرامون سفر پیاده به کربلا؛ خاطره‌ای جالب را از خنجر کشیدن یک جوان شیعه عراقی در مقابل خود نقل می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

شهدا هم "پلی‌استیشن" بازی می‌کردند آقایان!

علیرضا بهشتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک مصاحبه که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، اظهار کرده است: «نسل جدید ما توسط نهادهای رسمی به رسمیت شناخته نمی‌شود. من اگر صدا و سیما را نگاه می‌کنم و می‌بینم نمی‌توانم هیچ ارتباطی با آن برقرار کنم، آن را کلاً حذف می‌کنم. گاهی رادیو را درهنگام رانندگی گوش می‌دهم و احساس می‌کنم کسانی که با هم صحبت می‌کنند، دور هم نشسته‌اند و فکر می‌کنند باید با هم گپ بزنند و البته شاید هم می‌دانند که شنونده چندانی ندارند؛ به همین دلیل تم برنامه‌ها غالباً دورهمی است. رادیوی ما در حد ایستگاه FM محلی خیلی از کشورها هم عمل نمی‌کند. تلویزیون هم همین‌طور است.»[1]

در همین حال، سهیلا جلودارزاده، از مقامات سابق دولت روحانی و نماینده فعلی مجلس نیز در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است: گفتمان نسل جوان با گفتمان موجود در کشور زاویه دارد![2]

*علت این اصرار بر ایجاد دوقطبی و نفرت میان جوانان و حاکمیت کشور چیست؟!

آقای بهشتی و خانم جلودارزاده که از قضا هیچیک جوان نیستند و گفتمان جوانانه‌ای هم ندارند چرا به خود اجازه می‌دهند سخنانی ‌من‌درآوردی را بگویند که هیچ نشانه‌ای دالّ بر صحت آنها وجود ندارد؟

و جالب آنکه شاهد صدها دلیل و علامت بر نقض آنها هستیم...

از نظر این دو نفر آیا حضور چند میلیونی زائران عمدتاً جوان در راهپیمایی اربعین، پدیده شهدای جوان مدافع حرم، جوانان حاضر در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان و هزاران فعال جوان در هنر و سینما نشانه انزجار جوانان از نظام اسلامی است؟

از طرف دیگر؛ صاحبنظران و مشاهیر اصلاح‌طلب یکبار برای همیشه باید بدانند که علاقه به موسیقی، طرفداری از یک خواننده، دیدن سریال‌های خارجی و مقولاتی از این دست هرگز به معنی تنافر از نظام نیست.

و هستند راهپیمایان اربعینی که شنوای موسیقی هستند، شهدای مدافع حرمی که پلی‌استیشن بازی می‌کردند و صدها ورزشکار حرفه‌ای که طرفدار رهبری و انقلاب و مردم هستند.

اصلاح‌طلبان باید با این حقیقت کنار بیایند که طرفداری و همسو بودن با نظام و انقلاب لزوما به برخی رفتارهای خاص و مناسک دینی مربوط نیست همانطور که گوش دادن موسیقی یا علاقه به سینما ناقض آن نیست. به سخن دیگر اینکه اگر کسی قوانین کشور را نیز رعایت می‌کند و در انتخابات حضور دارد یعنی هواخواه نظام اسلامی است.

گفتنیست، علیرضا بهشتی 57 ساله و خانم جلودارزاده 61 ساله هستند...

***

سهم آستان قدس از کیک اقتصاد ایران

مهدی برادران، قائم مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در واکنش به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان از جمله بهزاد نبوی مبنی بر اینکه سهم اصلی اقتصاد کشور در اختیار نهادهای انتصابی مثل آستان قدس است نه در اختیار دولت![3] گفته است:

«سهم سازمان اقتصاد رضوی اصلاً –حتی- درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود. شما اگر صد شرکت برتر کشور را مشاهده کنید متوجه خواهید شد شرکت‌های تابعه آستان اصلاً در این فهرست قرار ندارند. و در صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و ... اصلاً نامی از آستان قدس وجود ندارد.»

به گزارش الف، او می‌افزاید: مجموعه سازمان اقتصادی رضوی اولین سازمانی بوده که در قالب سایتhttps://shafaf.reo.ir  اطلاعات و مشخصات سازمان های تابعه را بارگذاری و شفاف اعلام کرده است. حتی عملکرد سال های گذشته، سود و زیان، کلیه اسامی سازمان ها هیات مدیره ها در قالب بحث شفافیت در این سایت وجود دارد. تاکید ما همیشه بر این بوده از آنجا که مردم به آستان قدس رضوی اعتماد کامل دارند سازمان نیز برای پاسداری از این اعتماد باید تمام اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.

برادران تصریح می‌کند:‌  تمام دارایی‌هایی سازمان اقتصاد رضوی یک صدم حتی هلدینگ خلیج فارس هم نمی‌شود که سهام آن بخشی مربوط به دولت و برخی دیگر از طریق سهم عدالت به مردم واگذار شده است.[4]

*غیر از برادران، پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز چندی قبل تأکید کرد: ما جای دولت را نمی‌گیریم، در این باره غلو شده است. همه بنیاد را روی ترازو بگذاریم نسبت به دولت یک درصد هم نیست.[5]

کارشناسان معتقدند حجم دارایی تمام نهادهای خارج از دولت در ایران کمتر از یک دهم ثروت جمع شده در قوه مجریه است.

پر واضح است که بهانه‌هایی مثل "دولت پنهان" و یا بی‌اختیاری و کم‌ثروتی دولت از آن رو صورت می‌گیرد که مقصّرین وضع موجود کشور، از موضع عذرخواهی و پذیرش مسئولیت بگریزند و اقدام به "مقصر تراشی" کنند.

***

جوانی که در مقابل آیت‌الله مکارم خنجر کشید!

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید که در دوران طلبگی خود در نجف اشرف ساکن بوده و دو بار توفیق پیاده روی از نجف تا کربلا را داشته است در بخشی از خاطرات خود در این باره می‌گوید: وقتی در نجف بودیم و درس می خواندیم، طلاب در ایّام خاصی، اربعین یا غیر اربعین، پیاده به کربلا می رفتند که در این میان علما، و مراجع هم بودند. بنده نیز دو بار موفق شدم در پیاده روی از نجف تا کربلا شرکت کنم، اما در آن روزگار، دسته های کوچکی پیاده روی می کردند.

او می‌افزاید: در اطراف شط، قبایل شیعه هستند. و خیلی علاقه به زوّار دارند. رئیس قبیله یک مُضیفی دارد، یعنی یک میهمان خانه ای دارد، یکی از شرایط رئیس قبیله، داشتن آن مُضیف است. شب ها ما می رفتیم در مضیف آنها و خیلی هم خوشحال می شدند که پذیرایی از زوّار امام حسین(ع) کنند، تمام قبایل وسط راه، شیعه بودند.یک خانمی بود و وسط راه دوغ آورده بود که به زوّار بدهد. من یادم هست که این چادرش را گرفته بود روی این دوغ، که آفتاب بهش نخورد، گرم نشود. اینقدر دقت داشت که در پذیرایی از زوّار، بهترین راه را [به کار ببندد].

آیت‌الله مکارم در نقل بخش دیگری از خاطرات خود در همین رابطه ادامه می‌دهد: در یکی از سفرها ما ظهر اطراق کردیم و استراحت، و دیگر بعد از ظهر باید راه می رفتیم.
شروع کردیم به راه رفتن، چندتا از جوان های عرب، مال یکی از مُضیف ها، آمدند به ما پیشنهاد کردند که امشب را اینجا باشید. گفتیم ما تازه راه افتادیم، تا شب خیلی وقت است، ما باید برویم. یکیشان گفت علاج ندارد. از او اصرار و از ما انکار، یک وقت دیدیم خنجر کشید که باید پیش ما بمانید! یعنی اینقدر علاقه به زوّار داشتند.
من گفتم ما قول می دهیم که از طرف شما هم زیارت می‌کنیم، بنابراین اجازۀ مرخصی ما را بدهید. دیگر هر طوری بود راضی‌شان کردیم و اجازۀ مرخصی را گرفتیم و حرکت کردیم.[6]

*خصلت میهمان‌نوازی شیعیان کشور عراق که با آمیختگی با محبت سالار شهیدان(ع) عمقی بی‌پایان یافته است؛ یکی از پایه‌های اصلی شکل‌گیری مراسم بی‌بدیل "پیاده‌روی اربعین" است.

خصلتی که به نظر می‌رسد محترم داشتن آن و توجه به پیوست‌های میهنی و مذهبی آن در کشور عراق و عدم تلاش برای دولتی‌سازی آن، ضرورتیست که البته هر سال بهتر از گذشته از سوی زوّار و جوانان ایرانی حاضر در مراسم اربعین رعایت می‌شود.

عمق این مسئله را می‌توان در اهمیت دیدار رهبر معظم انقلاب با موکب‌داران عراقی نیز به نظاره نشست.

 همچنین برای سلامتی هرچه بیشتر و طول حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، دست دعا برمی‌داریم...

***

1_ www.irna.ir/news/83526082/

2_ https://etemadonline.com/content/353691

3_ mshrgh.ir/995265

4_ https://www.alef.ir/news/3980728063.html

5_ mshrgh.ir/995265

6_ rasanews.ir/002cTB

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان