وبلاگ مشرق

"پدران اغتشاشات آبان" در فکر آینده/ ربیعی: نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار کرد!

"مهدی کروبی"، از فتنه‌گران محصور، دستور داد که یکی از نمایندگان فعلی مجلس، در دور جدید انتخابات نیز کاندیدا شود...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ربیعی با اشاره به اغتشاشات آبان:

نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار کرد

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران نوشته است: خیلی صریح باید گفت که پس از آبان دیگر نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار و تکرار کرد باید با الهام از الگوی مجلس نخست و با نگاه به ایران قرن نوین 1400، تکاملی نوین در شیوه اجرایی کردن اصل انقلابی «ملت-دولت آن هم به رأی ملت» به‌عمل آورد و دوباره همان ایران شد که نسل جدید رؤیای جهانی شدن آن را در سرمی پروراند.

او در این یادداشت همچنین می‌گوید: باید مصیبت قربانیان و بازماندگان و داغداران را به رسمیت شناخت وغم آنها را یک غم همگانی و ملی دانست.
بی‌سبب نیست که رهبری بخشی از قربانیان را شهید دانستند و بخشی دیگر را که از سر هیجانات جوانی در یک آشوب جمعی ذوب شده بودند مخاطب خود قرار دادند و برضرورت دلجویی ملی تأکید کردند. رسانه‌های مروج جنگ و تحریم می‌خواهند آن خون‌ها را خرج عبور از اصل انتخابات و جریانی در داخل آن خون‌ها را خرج کسب قدرت کنند. باید از این روایت خونین عبور کرد که زخمی تازه می‌زند بر زخم‌های در حال بهبودی![1]

*اینکه موضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان از تریبون رسمی دولت بیان شود جای تعجب ندارد. خاصّه اینکه رئیس‌جمهور روحانی و تمام برنامه‌های دولت او با اصلاح‌طلبان یکی هستند و این طبیعیست که مواضع این دو یکی باشد.

اما این اشکال و ایراد وجود دارد که چرا حتی دولت نیز در قبال شورای نگهبان و "نظارت استصوابی" ژست منتقد به خود گرفته است و اینطور وانمود می‌کند که انگار آقای روحانی در انتخاباتی دیگر و با سازوکاری غیر از سازوکار فعلی بر سریر قدرت نشسته است!

این در حالی است که دولت به لحاظ شئون حکومتی بایستی نماد عقلانیت و البته احترام به مظاهر قانون اساسی کشور باشد اما شاهدیم که این شأن به برخی گلایه‌های عجیب آلوده شده است.

صد البته انتخابات آتی نیز همچون تمام انتخابات‌های دیگر در نظام جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته بصورتی کاملا عقلانی و قانونی برگزار خواهد شد و آقای ربیعی هم خواهد دید که یک آشوب با اتاق کنترل از راه دور، تأثیری بر روندهای عقلانی نظام اسلامی نخواهد داشت.

البته باید دانست که برخی فرماندهان فتنه اقتصادی برای انتخابات آینده دندان تیز کرده‌اند و قصد دارند از آن با عنوان بهانه‌ای برای آشوب استفاده کنند...

علیرضا علوی‌تبار از فعالان چپ، چند هفته قبل از اغتشاشات آبانماه طی اظهاراتی خواستار برگزاری تظاهرات خیابانی با استفاده از فرصت انتخابات شده بود.[2]

مصطفی تاجزاده هم نفر دیگریست که سال گذشته در یک میزگرد با حجاریان و علوی‌تبار اظهار کرده بود که اگر شورای نگهبان قصد داشته باشد بر سیاق سابق خود حرکت کند، ما با مردم تحریم کننده انتخابات هماهنگ خواهیم شد![3]

***

"پدران اغتشاشات آبان" در فکر آینده

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از تئوریسین‌های جریان اصلاحات به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا بازنشر داد در اشاره به اغتشاشات اخیر گفته است: به‌نظر می‌رسد که جریان اصلاح‌طلبی آینده به‌طور فزاینده‌ای به‌سمت و سویی می‌رود که جامعه را به بلوغی برساند که به تعبیر «امانوئل کانت» از صغارت خودخواسته خارج شود و به شعوری برسد که بتواند خود به‌جای خود، به‌زبان خود و برای خود سخن بگوید، خود بتواند خود را نمایندگی کند و احتیاج نداشته باشد که همواره از سوی دیگران نمایندگی شود. حتی می‌بینیم که برخی اعتراضات  جامعه، مانند دی ماه نیز احتیاج به رهبری و ساماندهی ندارد، احتیاج ندارد که حزبی، گروهی، فرمانده‌ای، رهبری یا جایی باشد که ایدئولوژی تزریق کند و بگوید امروز چه اکتی انجام دهید، بلکه در مقابل می‌بینیم که  خودجوش در جامعه حرکت می‌کند، یک نوع خود اکسپرسیونیستی در جامعه فعالیت می‌کند، خودی که چرخه رهبری و پیروی درون آن بسته می‌شود، خود، رهبر خود و خود، ایدئولوگ خود است، خودش خودش را هدایت می‌کند که در شرایط کنونی چه اکتی باید انجام داد.

او همچنین در ادامه می‌گوید: خاصیت این جنبش‌ها این است که می‌توانند به تعبیر «ارنستو لاکلاو» یک زنجیره تفاوت‌ها ایجاد کنند، زنجیره همگونی میان نیروها و افراد متفاوت، با انگیزه‌ها و انگیخته‌های متفاوت ایجاد کنند. می‌تواند انگیزه و انگیخته شما صرفاً اقتصادی باشد، اما در جمعی که در خیابان حرکت کرده است، حضور داشته باشید. یا می‌تواند انگیزه شما کاملاً جنسیتی باشد، اما در این جمع حضور داشته باشید. وقتی جمعی ایجاد می‌شود، در آن انسان‌هایی باانگیزه‌ها و انگیخته‌های متفاوت به هم گره می‌خورند و همه این جمعی که لزوماً و ضرورتاً انگیزه اقتصادی ندارند، به‌عنوان نیرویی محسوب می‌شوند که این شعار را فریاد زده و این نیاز را تقاضا می‌کنند و دولت را با این خواسته مواجه می‌کنند. دولت برای اینکه بماند، لاجرم باید بگوید که من صدای شما را شنیدم و در دستور کار اقتصادی خود تغییری ایجاد می‌کنم. مگر امروز در عراق این اتفاق نیفتاده است؟ مگر امروز در لبنان اتفاق نیفتاده است؟

تاجیک در این مصاحبه همچنین مدعی وجود شکاف در ایران شده و تأکید کرده است: این شکاف در آینده این جامعه را بسیار اذیت خواهد کرد.[4]

*اظهارات تاجیک در صورت تحلیلی خود بیانگر طرح راهبردی فرماندهان فتنه اقتصادی برای کنترل از راه دور اغتشاشات است.

مقوله‌ای که مشرق پیش از این در گزارش‌های مختلفی به آن پرداخت و تأکید کرد که به همین دلیل بایستی ناصیه اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 را در ستاد اصلاحات جستجو کرد نه در جای دیگر.[5][6]

صحبت‌های تاجیک درباره "خوداتکا شدن اعتراضات" صحبت‌هایی در صورت درست و در معنا غلط هستند که صد البته بایستی مورد توجه کسانی باشند که در قبال اغتشاشات دیماه 96 مفتون چند موضع‌گیری اصلاح‌طلبان شدند و سپس عنوان کردند که این اغتشاشات سر نداشت و فاقد فرمانده بود!

عرض اصلی بر سر این است که باید دید خمیرمایه فکر و احساس را چه کسی به مردم می‌دهد و در ادامه چه کسی به معترضین آدرس خیابان را می‌دهد و حتی از این می‌گوید که در صورت حضور در خیابان؛ نقاط حساس نظام را اشغال کنید!

مثلا آیا شخص آقای تاجیک نبود که در مقطعی تأکید کرد زمین نظام جمهوری اسلامی آفت زده، در مقطعی دیگر از این گفت که جمهوری اسلامی مثل کشتی تایتانیک اسیر گرداب شده و روزی دیگر هم اظهار کرد که دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینیم؟!

بله! این اتفاق تلخ در سایه سکوت برخی خواص کشور رخ داده است و فرماندهان فتنه اقتصادی طی 10 سال گذشته دائماً خطاب به مردم از وجود ناامیدی و شکاف در جامعه ایرانی سخن گفته‌اند، کراراً آدرس خیابان را به مردم داده‌اند و صراحتاً نوشتند که نقاط حساس کشور باید در صورت حضور مردم در خیابان اشغال شود.[7](و شگفتا که اکنون نیز شاهدیم که از خوداتکا شدن اعتراضات سخن می‌گویند!)

اما متأسفانه این واگن‌های بهم‌پیوسته بصورت یک قطار دیده نشد و شاهد دو پیش‌لرزه قبل از وقوع رخداد اصلی یعنی «فتنه اقتصادی» بودیم.

دقت شود که راه نخست و نوشداروی اصلی برای برخورد با این تحرک ضد امنیتی که به زعم ما برآمده از یک مجموعه مطالعات ساختاری در باب جامعه، جنگ روانی، اقتصاد و ضد اغتشاش است؛ نه برخورد امنیتی که ورود خواص است.

یعنی اگر خواص کشور با ورود به این مسئله پادتن تک به تک شبهات القا شده توسط اصلاح‌طلبان را ترشّح کنند و مثلا به افکار عمومی بگویند که چرا علیرغم ادعای تاجیک، جامعه ایرانی دچار شکاف نیست! خطر فتنه اقتصادی از دامن مردم و کشور زدوده خواهد شد.

اما در غیر اینصورت؛ برخورد امنیتی نیز عقیم خواهد ماند و رخدادهای فتنه‌بار به مثابه موج‌های دریا می‌روند و برمی‌گردند...

گفتنیست، قبل از تاجیک و مدتی پیش از وقوع اغتشاشات آبانماه، سعید حجاریان نیز در یک تحلیل تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان بایستی در قبال حوادث سر خود را پایین بگیرند. او در ادامه همین تحلیل پیشنهاد کرده بود که روحانی استعفا کند و در اسفندماه امسال، 2 انتخابات برگزار شود تا مجلس و دولت همسو باشند![8]

جالب است که پس از اغتشاشات اخیر، یکی از مقامات سپاه در تحلیلی اعلام کرد که قصد دشمن از ایجاد اغتشاشات اخیر، به استعفا کشاندن روحانی و اسقاط دولت بوده است...

***

دستور مهم کروبی برای انتخابات مجلس یازدهم!

الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و از نمایندگان اصلاح‌طلب تهران در مجلس ضمن ثبت نام در انتخابات به اعتمادآنلاین گفته است: عملکرد مجلس دهم نسبت به هفتم و هشتم و نهم بهتر بود.

او می‌افزاید: به دستور کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی برای انتخابات مجلس یازدهم آمدم.

حضرتی در پایان گفت: نامه استعفا را در دست دارم اما حضورم یک تصمیم تشکیلاتی است.[9]

*آقای حضرتی گویا هنوز معنای تصمیم تشکیلاتی را نمی‌داند و متوجه نیست که تصمیم تشکیلاتی در یک حزب سیاسی با رعایت فرایندی حزبی، در جریان اطلاع تمام اعضای شورای مرکزی حزب و با طی شدن فرایندهای رسمی اداری در دفتر حزب صورت می‌گیرد و سپس به مردم اعلام می‌شود. نه با پیغام و پسغامی که هیچکس خبر ندارد و با اعلام در ستاد انتخابات.

همین بلبشوی ساده صریحا نشان می‌دهد که بنیاد آنچه که حضرتی بعنوان یک تشکل مدعی آن است تا چه اندازه بر آب قرار دارد؟!

گفتنیست، حضرتی که از نمایندگان مستعفی مجلس ششم است؛ زمانی در نطق‌های خود در مجلس دهم؛ رفع حصر را مطالبه اصلی مردم می‌نامید و زمانی مسائل اقتصادی را!

این کمدی دروغ و تناقض به یک برگه مهم در پرونده عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تبدیل شده است.[10]

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7222/1/528781/0

2_ mshrgh.ir/1000000

3_ mshrgh.ir/938200

4_ https://etemadonline.com/content/367388

5_ mshrgh.ir/950647

6_ mshrgh.ir/1012096

7_ mshrgh.ir/1011192

8_ mshrgh.ir/958039

9_ https://etemadonline.com/content/367541

10_ mshrgh.ir/887618

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان