قیمت کامپوزیت ونیر

قیمت کامپوزیت ونیر چقدر است؟ شاید یکی از مهمترین عواملی که مراجعین در انتخاب دندانپزشک زیبایی برای انجام کامپوزیت ونیر درنظر می گیرند، قیمت کامپوزیت باشد. معمولا درمان اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر شامل ٨-١٠ واحد (یعنی تعداد دندان) در هر فک می شود و تفاوت قیمت هر واحد در قیمت نهایی می تواند خیلی موثر باشد.

قیمت کامپوزیت ونیر

قیمت کامپوزیت ونیر چقدر است؟ شاید یکی از مهمترین عواملی که مراجعین در انتخاب دندانپزشک زیبایی برای انجام کامپوزیت ونیر درنظر می گیرند، قیمت کامپوزیت باشد. معمولا درمان اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر شامل ٨-١٠ واحد (یعنی تعداد دندان) در هر فک می شود و تفاوت قیمت هر واحد در قیمت نهایی می تواند خیلی موثر باشد.

معمولا مراجعین با دسترسی بیشتر به شبکه های اجتماعی، امکان مقایسه بیشتر قیمت کامپوزیت ونیر در مطب ها و کلینیک های مختلف را دارند و این سوال پیش می آید که چرا اینقدر قیمت ها در هر مطبی متفاوت است؟! چرا در بعضی مراکز قیمتها خیلی کم و در بعضی دیگر خیلی بالا هستند؟

در این نوشتار سعی می کنم دلایل اینهمه تفاوت را برای شما توضیح دهم.

خب اول از همه بیاید در مورد یک مسئله واضح که اغلب آن را نادیده می گیرند، صحبت کنیم: خدمات دندانپزشکی، همانطور که از اسمش پیداست یک کار خدماتی است و نه فروش کالا!
در فروش کالا قیمت مواد اولیه تولیدکننده محصول و تمام هزینه های تولید محاسبه می شود، بعد درصدی برای سود در نظر گرفته می شود که به قیمت نهایی کالا می رسیم. واسطه ها و فروشگاهها، قیمت خرید محصول را درنظر می گیرند و هزینه حمل و نقل و نگهداری را با درصدی سود به آن اضافه می‌کنند.


اما محاسبه قیمت یک کار خدماتی، فقط به مواد استفاده شده بستگی ندارد! هرچند کیفیت مواد خریداری شده و قیمت آنها هم بسیار مهم است. اما اصل کار خدماتی، زمان و انرژی است که برای انجام آن صرف می شود.


پس این که تصور کنیم قیمت کامپوزیت بیشتر که از مراجعه کننده دریافت می شود، فقط بخاطر قیمت بالاتر ماده کامپوزیت خریداری شده است، سخت در اشتباه هستیم!


هرچند خیلی از مراکز تلاش می کنند ازین سیاست برای تنوع در قیمت گذاری استفاده کنند؛ مثلا کامپوزیت ژاپنی اینقدر، قیمت کامپوزیت ونیر آلمانی اینقدر، سوییسی و آمریکایی آنقدر! این سیستم قیمت گذاری بیشتر جنبه بازاریابی دارد تا واقعیت!


مهمترین قسمت درمان زیبایی با کامپوزیت دندان، زمان صرف شده و کار دست دندانپزشک است. همیشه کار دست، قیمتی تر و ارزشمندتر است، چون با صرف وقت، انرژی و هنر انجام می شود.


درمان ونیر کامپوزیت کاری وقتگیر و دقیق است و اصلاح لبخند یک فک با کامپوزیت دندان ساعتها زمان می برد! از طرفی درمان زیبایی با کامپوزیت دندان یک درمان انتخابی است و نه ضروری! پس قیمت آن مثل بسیاری از کارهای زیبایی بیشتر است.

درحالی که کارهای درمانی مانند ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته، درمان ریشه، ترمیم (پرکردن دندان) و جرمگیری درمانهای ضروری هستند. در کشورهایی که از سیستم بیمه برای درمانهای دندانپزشکی استفاده می کنند، معمولا درمانهای زیبایی شامل بیمه نمی شود و فقط کارهای درمانی و پیشگیری ضروری توسط بیمه ها ساپورت می شوند. (١)

در تمام دنیا قیمت کامپوزیت ونیر با توجه به جایی که درمان انجام می شود و تعداد دندان هایی که کار می شود، متفاوت است. به طور متوسط قیمت کامپوزیت ونیر هر دندان (هرواحد) از ٢٥٠ تا ١٥٠٠ دلار متغیر است. با قیمت دلار متغیر روز خودتان محاسبه کنید! اگر دلار را ١٢٠٠٠ تومان در نظر بگیریم، قیمت کامپوزیت ونیر هر دندان حدود ٣ ملیون تومان تا ١٨ ملیون تومان در سایر کشورهاست (١)
قیمت کامپوزیت ونیر معمولا در مقایسه با لمینیت های سرامیک خیلی کمتر است (حدود ١/٢ تا ١/٥ قیمت لمینیت سرامیک) (٢)

 

برای درک بهتر شما می توانید یک تابلوی نقاشی یا یک مجسمه را در نظر بگیرید. قیمت تابلوی نقاشی بیشتر ازین که به قیمت کاغذ و رنگ به کار رفته بستگی داشته باشد، به ارزش هنری اثر و نام نقاش آن بستگی دارد! قیمت یک مجسمه که فله ای تولید شده باشد، با قیمت مجسمه ای که توسط یک هنرمند معروف ساخته شده و ساعتهای زیادی زمان صرف آن شده است، بسیار متفاوت است.


یا بیایید با یک کار خدماتی رایج مثل رنگ کردن موها در آرایشگاهها مقایسه کنیم! یک آرایشگر معروف هرچند ادعا می کند که از بهترین و گران ترین برندهای مواد برای دکلره و رنگ مو استفاده می کند، اما قیمت کار با اعتبار و شهرت و کار خوب او افزایش شدیدی دارد تا با برند مواد مورد استفاده!


نمیخواهیم منکر استفاده از مواد با کیفیت از برندهای خوب شویم، اما بهترین برند کامپوزیت در دستان یک دندانپزشک کم تجربه، غیرماهر و یا بی دقت، نمی تواند کار زیبا و با کیفیت بالایی تحویل شما دهد! پس طبیعی و منطقی است که یک دندانپزشک ماهر که سالها تجربه انجام درمانهای زیبایی دارد، تخصص و سواد بالایی دارد و ساعتها برای کار زمان صرف می کند، قیمت کامپوزیت ونیر بیشتری را درخواست کند.


نکته مهم برای احترام به حق مراجع، اعلام دقیق قیمت ها قبل از انجام کار است. سیاست مطب در ارزیابی قیمت کامپوزیت هرچه باشد و با هر دلیلی باشد، باید حتما در جلسه مشاوره به مراجعه کننده به صورت دقیق اعلام شود. در این حالت مراجع می تواند با آگاهی از قیمت و بودجه ای که توان پرداخت دارد، ضمن مقایسه با سایر مراکز، برای انتخاب ما برای انجام کارش تصمیم گیری کند.


نکته مهم دیگر این است که قیمت کامپوزیت ونیر باید با توجه به عرف منطقه و سایر مطبها مشخص شوند. مثلا من با وجودی که کار با کیفیت و زیبایی ارائه می دهم و بهترین برندها را هم در شرایط کنونی کشور با سختی تهیه می کنم، باز هم نمی توانم قیمت کامپوزیت ونیر را واحدی ١٠ ملیون تومان تعیین کنم! چون از عرف سایر مطبها خیلی بیشتر است و پذیرش آن توسط مراجعین بسیار دشوار خواهد بود. اما لزومی ندارد برای رقابت با کلینیک هایی که اصل سیاست آنها روی تبلیغات زیاد و قیمتهای پایین است، قیمتکامپوزیت ونیر را از حد کار خودم کمتر تعیین کنم و به دقت و کیفیت کارم لطمه بزنم. بهتر است تعادل را رعایت کنیم.

این مطلب نوشت دکتر سوده جباری است و هرگونه نشر آن با ذکر منبع بلامانع می باشد. برای هرگونه نظر و پیشنهاد می توانید به صفحه شخصی دکتر سوده جباری مراجعه کنید.

به زودی منتظر مطلب جدیدی با عنوان انواع قیمت گذاری در کامپوزیت دندان در وب سایت دکتر سوده جباری باشید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان