جوان مبارز ایرانی، از دفاع مقدس مقدس تا دفاع از حرم

جوانی، مثل همین فصل، بهار زندگی است. بهاری که در آن روح حیات و سر زندگی در عمق وجود فرد، ریشه های جنبش و تکاپو را به حرکت در آورده و کاری می کند که رخوت و سستی جایش را به هدف و تلاش برای تحقق آن بدهد

جوان مبارز ایرانی، از دفاع مقدس مقدس تا دفاع از حرم

جوانی، مثل همین فصل، بهار زندگی است. بهاری که در آن روح حیات و سر زندگی در عمق وجود فرد، ریشه های جنبش و تکاپو را به حرکت در آورده و کاری می کند که رخوت و سستی جایش را به هدف و تلاش برای تحقق آن بدهد. شعبان، ماه عجیبی است و انگار همانقدر که ماه پیامبر خدا (ص) هست؛ ماه خاندان پیامبر خدانیز هست. ماه حسین و یاران کربلایی اش. و امروز، روزی است که یکی از جوانان دلاور عرصه کربلا، به دنیا آمده و این روز را به یمن قدوم حضرت علی اکبر (ع) روز جوان، نام گذاری کردند. بدون شک، نقش جوانان در پایداری و یا بهبود وضعیت جامعه انکار ناپذیر است. در کشور ما، ایران که انقلاب اسلامی جایش را به نظام طاغوتی داده است، اهمیت نگرش های اجتماعی جوانان و سوق دادن آنها به سمت و سوی صحیح، نقش پر رنگ تری را ایفا می کند. ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان، بهانه ای شد تا برای لختی تآمل و تفکر درباره ویژگی های یک جوان مومن و انقلابی. داشتن روحیه با نشاط و امیدوار را هم از دیگر ویژگی های جوان است. در مقابل مسئولان موظف به ایجاد بستر و امکانات برای شکوفایی استعدادهای این قشر از جامعه است.

جوان مومن هم برای دنیا برنامه دارد هم برای آخرت

اولین و مهم ترین ویژگی جوان مؤمن و انقلابی این است که دل بستگی، پا بستگی و پای بندی زیادی به الزامات ایمانی خود دارد. مؤمن، کسی است که جهان زیست متفاوتی نسبت به سایر افراد جامعه دارد و طرح ها و برنامه ریزی هایش فقط معطوف به 60 تا 70 سال آینده و زندگی دنیایی نیست. جوان مومن این باور را به طور عمیق در اندیشه ها و نگرش هایش دارد که دنیا مزرعه آخرت است و با این اندیشه، برای زندگی برنامه ریزی می کند.

جوان مومن، در چهارچوب تعبد و تشرع زندگی می کند

جوان مومن، رویکرد خاصی را در زندگی دنبال می کند و بر یک نظام ارزشی عملکردی پای بند است که نام آن تعبد و تشرع است. این پای بندی او را به شریعت الهی نزدیک تر می کند. لذا از جوان مومن انقلابی، باید توقع پای بندی به احکام الهی، دین داری، الگو برداری از سیره و اخلاق نبوی و رفتار پاک دستانه و پاک دامنی داشت.

جوان مومن، مبارزه با فساد را فراموش نمی کند

بعد انقلابی یک جوان مومن به ویژگی آرمان گرایی، ظلم ستیزی، مصلح بودن و طرفداری از صلح و آرامش و اهل خیر و خوبی بودن برای خود و دیگران مربوط می شود. جوانی که نظام ارزشی که از آن تبعیت می کند، فقط به رفتار درونی اش و وظایف فردی معطوف نشده است و نگاه ویژه ای به وظایف اجتماعی خود دارد یک جوان مومن و انقلابی است. این جوان از فساد، ظلم، تبعیض و زیاده خواهی تبری می جوید و برای ازبین بردن این خصایص منفی و منفور، هم پای آرمان هایش می جنگد.

بیزاری جوان مومن انقلابی از رفاه زدگی و رفاه طلبی

جوان مومن انقلابی از رفاه طلبی و هر چه که جامعه را دچار عقب گرد، واماندگی می کند و جلوی پیشرفت آن را می گیرد، بیزار است و برای از بین بردن آن، از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کند. یکی از مهم ترین ویژگی های جوانان به خصوص جوانان مومن انقلابی، آرمانگرا بودن است. همان طور که سن این قشر از جامعه، اقتضا می کند، از منظر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری هم این خصیصه و ویژگی تاکید شده است که باید جوان به دنبال تحقق آرمان های متعالی و اهداف والای دینی و اسلامی باشد.

جوان مومن انقلابی، هرگز مایوس و عبوس نیست

در کنار ویژگی های اجتماعی نباید از ویژگی های فردی و معنوی یک جوان مومن غافل شد. پر تلاش بودن، شادی و نشاط از جنبه های مهمی است که باید در نظر داشت. یک جوان مومن انقلابی به هیچ وجه، مایوس و عبوس نیست و چهره گرفته و ناراحت ندارد. او کسی است که یا راه را پیدا می کند و یا راهی را می سازد تا پشت بن بست مشکلات، درجا نزند و نجات پیدا کند. به همین خاطر، او هیچ وقت ناراحت و نا امید نیست.

جوان با تاسی از اولیا و پیشوایان دینی، حتی وقتی در مقابل خطر بزرگی به نام مرگ و احتمال از دنیا رفتن، از خود ترس و ناراحتی بروز نمی دهد و در این راه الگوی بزرگی چون حضرت علی اکبر (ع) را سرمشق راهش قرار می دهد. کم و بیش قصه رسیدن کاروان امام حسین (ع) را شنیده ایم. زمانی که امام حسین (ع) به این سرزمین وارد می شوند آیه استرجاع ( انا لله و انا الیه راجعون ) را سر می دهند. حضرت علی اکبر (ع) از ایشان، علت قرائت این آیه را می پرسند و این جواب را از سید الشهدا می شنوند که هاتفی ندا داده است که این قافله، فرجامی جز مرگ ندارد. این جوان دلاور دوباره از پدر می پرسد که آیا ما بر حق هستیم و امام حسین (ع) پاسخ مثبت می دهد. سخن حضرت علی اکبر (ع) در انتهای این روایت، خود بزرگترین درس برای جوانان است که چون ما برحق هستیم از مرگ هیچ باکی نیست. مرگ، موضوع مهمی در این راه نیست.

مرگ اگر مرد است گو نزد من آی/ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

من از او جانی ستانم جاودان/ او ز من دلقی ستاند رنگ رنگ

جوان مبارز ایرانی، دیروز در دفاع مقدس مقدس و امروز در دفاع از حرم

جوانان ایرانی در 8 سال دفاع مقدس و پس از آن هم در دفاع از حرم، نشان دادند که از الگوی کامل خود یعنی حضرت علی اکبر (ع) تبعیت کرده و بدون هیچ هراسی از مرگ، جان خود را در راه اسلام و انقلاب فدا کردند. این یک ویژگی فوق العاده و منحصر به فرد است که یک جوان مومن انقلابی می تواند از خود بروز دهد. همان طور که در اخبار جهان بارها و بارها گفته شده است، بسیاری از کشور ها به دلیل کاهش جمعیت جوان و نداشتن این نیروی فوق العاده، ابراز نگرانی کرده و حتی مهاجر پذیر می شوند. خوشبختانه ایران، جز جوان ترین کشورهای جهان محسوب می شود و بر اساس آمار، میزان جمعیت جوان کشور از 14 تا 30 سال، رقمی نزدیک به 36 میلیون است که این آمار هم امیدوار کننده است و هم جای خوشحالی و خوش بینی برای آینده درخشان کشور دارد.

جوانان ایرانی در 8 سال دفاع مقدس و پس از آن هم در دفاع از حرم، نشان دادند که از الگوی کامل خود یعنی حضرت علی اکبر (ع) تبعیت کرده و بدون هیچ هراسی از مرگ، جان خود را در راه اسلام و انقلاب فدا کردند. این یک ویژگی فوق العاده و منحصر به فرد است که یک جوان مومن انقلابی می تواند از خود بروز دهد.

این موضوع نشان می دهد که ما یک کشور مقاوم و محکم در مقابل تهدیدات خارجی داریم و جوانان نیز می توانند با حفظ روحیه با نشاط و امیدوار و البته پر هیجان به بالندگی کشور کمک کنند. مهم ترین ویژگی که مقام معظم رهبری برای توصیف جوانان جهادی به کار بردند، «مومن انقلابی» است. جوانانی که با همه کاستی ها و گلایه ها و انتقادات از مسئولان اجرایی کشور، به انقلاب اسلامی وفادار هستند و رسالت خود را گذراندن نظام از مشکلات ریز و درشت روزمره ای می دانند که در عین کوچکی می تواند به اعتماد عمومی مردم به نظام ضربه بزند.

الگودهی به اقشارمختلف مردم یکی از نتایج فعالیت این جوانان گمنام است. جوانانی که توانسته اند فارغ از سلیقه های سیاسی متنوع و شاید سبک زندگی متفاوت، با هدف خدمت رسانی به محرومین جامعه در کنار یکدیگر زندگی جدید را رقم بزنند. گروه های جهادی هم با تمرکز بر اهداف فراجناحی توانایی گردآوردن جوانان با سلایق مختلف را دارد که می تواند بار روانی دوقطبی های کاذب جاری در جامعه را کاهش دهد. از سوی دیگر تمرین تحمل شرایط سخت باعث می شود تا هرساله تعداد زیادی از جوانان با موضوع محرومیت آشنا شوند.

رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب و البته در سخنرانی نوروزی خود، نسبت به جوانان و اهمیت دادن به این نسل موثر و آینده دار تاکید کردند و از مسئولان نیز خواستند تا شرایط را برای رشد و بالندگی جوانان فراهم کنند. به این ترتیب، اگر جوانان قدر ظرفیت ها و پتانسیل های خود را بدانند و جامعه نیز نسبت به بروز و ظهور استعداد ها و ایجاد فرصت و اشتغال برای جوانان، اقبال نشان دهد، کشور در مقابل مشکلات مصون و بیمه می شود اما اگر این اتفاق نیفتد و نسل جوان، روز به روز کم و کم تر شود، یاس جای امید را می گیرد و دیگر نمی توان انتظار داشت که راه پیشرفت برای جامعه هموار باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان