اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت تنش‌های میان چین و آمریکا/ تاثیر نشست خبری ترامپ بر بازارهای سهام و قیمت طلا

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ این بار تنش‌‌های موجود میان دو کشور چندان به روابط تجاری طرفین مرتبط نیست بلکه موضوع سیاست‌های حقوق بشری در چین است که این کشور علیه هنگ کنگ به کار گرفته است. به غیر از مساله هنگ کنگ رفتار چین با مسلمانان این کشور از دیگر مسائلی است که موجب ابراز نگرانی برخی از سران کشورهای جهان در روابط چین با اقلیتی از شهروندان این کشور شده است.

در رابطه با هنگ کنگ، از سرگیری دوباره اعتراضات فصل جدیدی را از تجمعات خیابانی معترضان آغاز کرده است. دولت چین بر همین اساس قانون امنیت ملی هنگ کنگ را به تصویب رساند. این قانون با هدف تغییر قانون اساسی سرزمین‌هاست و دولت هنگ کنگ را موظف می‌کند که اقدامات و تصمیمات جدید اتخاذ شده از سوی دولت چین را اعمال کند.

ایالات متحده اما در قبال تصمیمات اعلام شده واکنش فوری و قاطعی از خود نشان داد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته در این باره گفت که دیگر هنگ کنگ را نمی‌توان به عنوان یک ایالت مستقل از چین شناسایی کرد. در حال حاضر تصویب و تدوین قانونی که سال گذشته و با گواهی سالانه وزیر امور خارجه چین به رسمیت شناخته شد از سرزمین اصلی چین می‌خواهد که استقلال هنگ کنگ را به رسمیت بشناسد. در این قانون همچنین آمده است که چین باید در برخوردهای خود با شهروندان هنگ کنگ آنها را ذیحق بداند.

نگرانی‌های کنونی ناشی از بی اطلاعی از این است که آیا دولت فعلی تلاشی برای حفظ لغو کامل امتیازات اقتصادی و قانونی ویژه‌ای که به هنگ کنگ اعطا شده خواهد کرد یا نه؟ این اقدام می‌تواند پیامدهای شدید و چشمگیری داشته که اقتصاد هنگ کنگ را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

در صورتی که دولت اصلی چین موفق به اعمال نظر خود در منطقه هنگ کنگ شود، بدون تردید دیگر هنگ کنگ به عنوان یک منطقه معاف از تعرفه‌های ایالات متحده شناسایی نخواهد شد. این جریان می‌تواند روابط هنگ کنگ با ایالات متحده را به سال 1992 و سیاست‌های ان زمان بازگرداند. در حال حاضر ارز آزاد هنگ کنگ دلار آمریکاست که تسلط دولت مرکزی چین بر هنگ کنگ بدون تردید منجر به لغو این سیاست خواهد شد. پیامدهای مالی چنین اقدامی می‌تواند موجب ایجاد اخلال در سیستم بانکی هنگ کنگ شده و حرکت گسترده سرمایه به خارج از منطقه را به دنبال داشته باشد.

این نگرانی‌های فزاینده در مورد چین سرمایه گذاران منطقه را بار دیگر به سمت دارایی‌های امن یعنی طلا سوق داده است. روز گذشته قیمت طلا با سود متوسطی به پیش رفت و قیمت گذاری نقطه به نقطه در معاملات آتی با حساسیت بیشتری دنبال شد. تا ساعت 4 بعد از ظهر روز گذشته معاملات آتی طلا قابل تحویل در ماه ژوئن با افزایش 6.30 دلاری (0.37 درصدی) به 1717 دلار در هر اونس رسید.

قیمت نقره هم به تبعیت از جریان پیش آمده افزایش یافت و در فعال‌ترین قرارداد ماه ژوییه قیمت این فلز گرانبها با افزایش 0.14 دلاری (معادل 0.78 درصدی) در سطح 17.895 دلار در هر اونس ایستاد. پلاتین و پالادیوم هم در معاملات روز گذشته با افت قیمت به فروش رسیدند که بیشترین میزان افت در پالادیوم مشاهده شد. معاملات آتی پالادیوم روز گذشته در سطح 1904 دلاری و پس از سقوط 72.60 دلار (کاهش 3.67 درصدی قیمت) بسته شد.

علاوه بر موضع گیری روز گذشته پمپئو قرار است امروز دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در مورد روابط ایالات متحده و چین صحبت کند. انتظار می‌رود که در این نشست خبری ترامپ لایحه‌ای امضا کند که در مورد نحوه رفتار دولت چین با شهروندان مسلمان این کشور به تصویب رسیده است. این اقدامات منجر به کاهش شاخص‌های سهامی ایالات متحده در روز گذشته شد که صبح خود را افزایشی آغاز کرده بودند.

در پایان گفتنی است که برگزاری این نشست خبری می‌تواند بر قیمت طلا تاثیرگذار باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان