در نشست خبری مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران مطرح شد؛

اعلام آمادگی برای بررسی علت فوت قاضی منصوری

فروزش گفت: تا این لحظه استعلامی از مراجع قضایی برای بررسی پرونده قاضی منصوری نشده است، اما ما آمادگی داریم که این پرونده را بررسی کنیم.

اعلام آمادگی برای بررسی علت فوت قاضی منصوری

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: رویکرد پزشکی قانونی استان تهران بر پایه دسترسی سریع و ارتقای سطح کارشناسی است.

فروزش تصریح کرد: توان خود را با استفاده از ظرفیت مربوطه به کار گرفتیم، حدود 20 درصد خدمات سازمان پزشکی قانونی کشور را اداره کل استان تهران انجام می‌دهد. سال گذشته پرونده‌های مربوط به حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما و کنارک در اداره کل پزشکی قانون استان تهران بررسی شد.

کاهش رسیدگی به معاینات سرپایی و متوفی در کمترین زمان ممکن

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از اقدامات مهمی که در سال جاری برنامه ریزی شده است، کاهش رسیدگی به معاینات سرپایی و متوفی در کمترین زمان ممکن و رسیدگی به پرونده‌های موجود است.

وی افزود: با همت سازمان پزشکی قانونی با توجه به فرسودگی و غیراستاندارد بودن واحد‌های شرق و شمال تهران، قرار است بازسازی صورت گیرد.

فروزش بیان کرد: در سال 98 کل معاینات بالینی که در اداره پزشکی قانونی استان تهران انجام شد، 237 هزار و 437 پرونده بود که نسبت به سال گذشته، 0.2 درصد کاهش داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: از کل معایناتی که در سال 98 انجام شد، نزاع بیشترین حجم را به خود اختصاص داده بود که 99 هزار و 907 پرونده نزاع مورد بررسی قرار گرفته است و نسبت به سال گذشته 1.4 درصد کاهش آمار را شاهد هستیم.

آمار سقط جنین در سال گذشته 2 درصد کاهش داشت

وی ادامه داد: در سال 98، یک هزار و 870 پرونده سقط جنین بررسی شده است که نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش آمار را ثبت کردیم. همچنین در حوزه روانپزشکی تعداد پرونده‌های بررسی شده 12 هزار و 436 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 16.8 درصد افزایش داشته است.

فروزش بیان کرد: در حوزه متوفیات، کل معاینات در سال 98 انجام شده است، 12 هزار و 829 نفر تعیین علت فوت شدند که در این بخش نسبت به سال گذشته 5.7 درصد رشد آمار داشتیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: متوفیات مربوط به حوادث رانندگی یک هزار و 241 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 5.9 درصد کاهش آمار را ثبت کردیم.

کاهش 19 درصدی تعداد متوفیات گازگرفتگی در سال  98

وی اضافه کرد: در سال 98 متوفیات مربوط به گازگرفتگی 136 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش 19 درصدی آمار را داشتیم. همچنین آمار مربوط به متوفیات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر یک هزار و 144 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 27.1 درصد افزایش داشتیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه در حوزه کمیسیون‌های تخصصی اداره کل استان تهران، در سال 98 تعداد پرونده‌های بررسی شده در این کمیسیون 7 هزار و 235 مورد بوده است، گفت: تعداد پرونده‌های بررسی شده نسبت به سال گذشته کاهش 6.1 درصدی داشته است، در این کمیسیون 3 حوزه قصور پزشکی، روانپزشکی و پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد که پرونده‌های مربوط به قصور پزشکی 4 هزار و 663 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 4.5 درصد کاهش آمار داشتیم، در پرونده پزشکی قانونی، تعداد پرونده‌ها یک هزار و 890 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 18.6 درصد کاهش آمار داشتیم و در حوزه روانپزشکی، در سال 98 تعداد پرونده‌ها 792 مورد بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 9.2 درصدی را ثبت کردیم.

«دندانپزشکی» و «زنان و زایمان» در صدر بیشترین شکایات قصور پزشکی

فروزش با اشاره به اینکه در حوزه قصور پزشکی بیشتر پرونده‌ها مربوط به جراحی‌های زنان و زایمان است، در سال 98، 893 مورد شکایت مربوط به جراحی زنان و زایمان داشتیم که از این پرونده 304 مورد پرونده منجر به صدور احراز قصور شده و در 589 مورد عدم احراز قصور ثبت شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه رشته دومی که بیشترین شکایت را داشته دندانپزشکی است، ادامه داد: در سال 98، 732 مورد پرونده در این حوزه داشتیم که 270 پرونده عدم قصور پزشکی آن احراز شده است و رشته سومی که بیشترین شکایت را داشته، جراحی عمومی بوده است که 651 مورد شکایت داشتیم و 300 مورد قصور پزشکی به اثبات رسیده و 351 پرونده تبرئه شدند، همچنین جراحی پلاستیک، رشته چهارمی است که شکایت داشتیم و 516 مورد پرونده شکایت شده و 287 مورد محکوم شدند و 229 پرونده تبرئه شدند.

آمادگی پزشکی قانونی برای بررسی پرونده قاضی منصوری

فروزش درخصوص پرونده قاضی منصوری گفت: سازمان پزشکی قانونی تا زمانی که استعلام از مراجع قضایی دریافت نکند، اقدامی انجام نمی‌دهد که تا این لحظه استعلامی از مراجع قضایی برای بررسی پرونده قاضی منصوری نشده است، اما ما این آمادگی را در هر ساعت از شبانه روز داریم که این پرونده و پرونده‌های دیگر را بررسی کنیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران درباره عملکرد این اداره کل در سال جاری، گفت: کل معاینات سرپایی انجام شده در سه ماه نخست سال جاری 48 هزار و 526 پرونده بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.2 درصد کاهش داشت، در زمینه مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در بهار 99، 6 هزار و 392 پرونده بررسی شده که در مدت مشابه 9 هزار و 432 مورد یعنی 32 مورد کاهش داشت.


بیشتر بخوانید


تشکیل بیش از 22 هزار پرونده نزاع در سه ماه نخست سال جاری

وی افزود: در سه ماه نخست سال جاری، 22 هزار و 527 پرونده درباره نزاع داشتیم که این تعداد در سال گذشته، 25 هزار و 745 مورد بود، یعنی 12.5 درصد کاهش داشت، در حوزه روانپزشکی در بهار سال 99، 2 هزار و 726 مورد پرونده بررسی شد.

فروزش تصریح کرد: در بهار 99، کل معاینات اجساد در حوزه پزشکی-آزمایشگاهی مجموعه کهریزک 2 هزار و 750 پرونده بود، همچنین 181 نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در بهار 99 در استان تهران جان باختند که در مقایسه با سال قبل با آمار 123 مورد حدود 47 درصد افزایش یافته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه سم‌شناسی 6 هزار و 206 پرونده مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: در بحث پرونده‌های همسر آزاری باید بررسی‌ها توسط مرجع قضایی در این زمینه به اثبات برسد و در وهله نخست با ادعای این موضوع به ما مراجعه می‌کنند، در سال 98، 17 هزار و 804 مورد پرونده و در سال 97، 16 هزار و 420 مورد ادعا در این زمینه به ثبت رسید، یعنی حدوداً 8.5 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از این تعداد یک هزار و 121 مورد مرد بودند، گفت: در بحث کودک‌ آزاری نیز 527 پرونده در سال 98 به ثبت رسید.

ثبت 253 مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل متانول در بهار 99

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در بهار 99، 253 مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل متانول به ثبت رسید، گفت: این آمار در مدت مشابه سال قبل 21 مورد بود.

وی بیان کرد: در سه ماه ابتدایی سال 99، تعداد پرونده‌های همسر آزاری 4 هزار و 190 و در سه ماهه نخست سال 98، 4 هزار و 609 مورد بود.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: در سال 98، 118 مورد پرونده (85 مورد زن و 3 مورد مرد) اختلال هویت جنسی داشتیم که در سال 97، 101 مورد بود، از این تعداد، 85 مورد زن و 33 مورد مرد بود.

فروزش درباره رسیدگی به پرونده‌های ناشی از مرگ بر اثر بیماری کرونا گفت: ما به عنوان یک مرجع کارشناسی در قوه قضاییه، با مواردی مواجه هستیم که در تعیین علت مرگ آن‌ها شک وجود دارد یعنی علت مرگ مشخص نیست، مرگ مشکوک به مرگی گفته می‌شود که درباره آن شکایتی وجود دارد، فوت به دنبال کرونا به پزشکی قانونی ارجاع نمی‌شود، زیرا مرگ طبیعی اطلاق می‌شود.

وی گفت: 242 مورد پرونده درباره تصادفات ساختگی در سال 98 تشکیل شده که نسبت به سال 97 کاهش 4.7 درصدی داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان