المالکی: آمریکا به ما برای مقابله با داعش سلاح نداد

تهران- ایرنا- «نوری المالکی» نخست‌ وزیر پیشین عراق روز پنجشنبه در گفت ‌وگو با شبکه تلویزیونی آفاق عراق درباره سقوط شهر موصل به دست داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی گفت که آمریکا به دولت وقت عراق، سلاح برای مقابله با این گروه تروریستی نداد.

المالکی: آمریکا به ما برای مقابله با داعش سلاح نداد

به گزارش آفاق، المالکی گفت: واشنگتن به هیأت عراقی اعلام کرده بود؛ تا زمانی که المالکی در قدرت باشد برای مقابله با داعش به بغداد سلاح نمی‌دهد؛ این در حالی است که ایران و روسیه برای پشتیبانی از ارتش عراق و الحشد الشعبی، درهای انبارهای اسلحه ارتش خود را به روی بغداد باز کرده بودند.

وی افزود: همزمان با بحران سوریه، میدان‌های تحصن در عراق به پادگان‌هایی تا دندان مسلح تبدیل شد و پس از نزدیک شدن دمشق به سقوط، گروه‌های تروریستی برای سرنگونی حکومت در بغداد، وارد عراق شدند.

نخست‌ وزیر پیشین عراق اضافه کرد: سقوط موصل با ایجاد توطئه در داخل ارتش عراق برای عقب‌نشینی نیروهای آن و سرنگونی هر نیرویی که تلاش کند مقابل گروه‌های تروریستی بایستد، انجام گرفت.

المالکی گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواستند که ما در میدان پیروز شویم و ما حتی یک کلمه از آن‌ها نشنیدیم که داعش و کشورهایی را که در کنار تروریسم ایستاده بودند یا تحصن‌هایی که جاده بین‌المللی را برای یک سال تمام بسته بودند، محکوم کنند.

وی اضافه کرد: آمریکا پس از تصمیم دولت برای اخراج کلیه نیروهای آمریکایی از کشور، برای مجازات او از هرج و مرج تروریستی در عراق استقبال کرد.

رئیس ائتلاف دوله القانون عراق افزود: من یک سال پیش از ورود داعش، درباره طوفان سیاه طائفه‌گری و نیز شکاف در ارتش عراق هشدار داده بودم.

المالکی تصریح کرد: من عشایر اصیل خودمان در استان الانبار را به حمایت و ایستادن در کنار داعش متهم نمی‌کنم بلکه برخی در جاده بین المللی برای استقبال از داعشی‌ها حضور یافتند.

او گفت: شهید ابومهدی المهندس در بازگشایی مسیر به سمت شهر سامرا و جلوگیری از سیطره تروریست‌ها بر این شهر نقش داشت و این مأموریت بسیار دشوار بود.

وی افزود: نظر مرجعیت این بود که نیاز به بسیج است؛ لذا فتوا صادر شد و هزاران نفر برای مقابله با پیشروی داعش بپا خاستند. بعد از صدور فتوای مرجعیت، دشمن یک وجب پیشروی نمی کرد تا اینکه پیروز شدیم.

گروه تروریستی داعش سال 2014 میلادی وصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق را به تصرف خود در آورد. این شهر با مقابله نیروهای عراقی و الحشدالشعبی پس از 4 سال از اشغال تروریست‌ها آزاد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان