اولویت سیستم اقتصادی بهره‌مندی از فرصت‌ها برای بهبود معیشت مردم باشد

سنندج‌ - ‌ایرنا - استاد دانشگاه کردستان با بیان اینکه هر چیزی که ما را نکشد ما را قوی تر خواهد کرد، گفت:‌ مهم این است که از مشکلات ناشی از شیوع کرونا درس بگیریم و فرصت‌های موجود برای اصلاح و بهبود معیشت و زندگی مردم به عنوان اولین و اصلی ترین اولویت سیستم اقتصادی را سرلوحه کار قرار دهیم.

اولویت سیستم اقتصادی بهره‌مندی از فرصت‌ها برای بهبود معیشت مردم باشد

محمود حاجی رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کرونا با همه ابعاد تلخ و سیاه آن، به هر حال یک پدیده طبیعی است و همه مردم جهان و ایران بالاخره یاد خواهند گرفت که با آن کنار بیایند و زندگی خود را ادامه دهند و حتی ممکن است این تجربه تلخ به بازنگری در بعضی آموزه‌های اقتصادی منجر شود که به کنترل بیشتر زیاده روی‌های بهره برداری و دست اندازی به طبیعت و محیط زیست کمک کند.

وی یادآور شد: اقتصاد جهانی در دهه‌های اخیر بخش زیادی از رشد و شکوفایی خود را مدیون جهانی سازی تجارت و توسعه بخش‌های توریسم و خدمات وابسته به آن بوده که همه‌گیری کرونا، همه این مؤلفه های رشد و توسعه را به شدت تحت تاثیر قرار داد و به نظر نمی‌رسد به آسانی و در کوتاه مدت آثار مخرب این ضربه رفع و یا حتی تعدیل شود.

حاجی رحیمی اضافه کرد: این بحران موجب بازنگری در بسیاری از مؤلفه‌های بینادی اقتصاد جهانی از جمله جهانی سازی اقتصاد و تجارت بخصوص نقش جهانی اقتصاد چین در اقتصاد جهانی خواهد شد که می تواند آثار ماندگار و پایدار داشته باشد بنابراین جهان پسا کرونا با ماقبل آن تا حدود زیادی متفاوت است.

این استاد دانشگاه افزود: در مورد ایران، علاوه بر آثار اقتصادی مخرب در بخش‌های خدمات و گردشگری، تهدید جدی‌تر همه‌گیری ویروس کرونا، تشدید آثار مخرب تحریم‌های ظالمانه اقتصادی آمریکاست که در صورت سهل انگاری و تداوم ممکن است به ناآرامی‌های اجتماعی و فروپاشی اقتصادی منجر شود که آثار جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اقتصاد کشور مبتلا به بیماری هلندی است که برای مهار تورم‌های بالاتر از منبع سهل والوصول ارز حاصل از فروش نفت یا گاز طبیعی استفاده می‌کند.

حاجی رحیمی گفت: به این ترتیب اقتصاد کشور در طول زمان بیشتر و بیشتر به واردات وابسته می‌شود و توان رقابت تولیدات داخلی جایگزین واردات شده و همچنین محصولات صادراتی به مرور کمتر می‌شود به نحوی که در طولانی مدت تبدیل به اقتصادی خموده، غیرمولد و وابسته به واردات خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان اضافه کرد: مهمترین مساله اقتصاد ایران طی 6 دهه گذشته که صادرات نفت و مشتقات آن منبع اصلی تامین سرمایه‌های عمرانی و ارز لازم برای واردات کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بوده است مشکل بیماری هلندی اقتصاد است.

وی یادآور شد: منظور از بیماری هلندی اقتصاد، مشکلی است که در نتیجه تثبیت مصنوعی نرخ ارز به منظور تثبیت نرخ تورم داخلی با استفاده از ارز حاصل از صادرات یک ماده خام نظیر نفت یا گاز طبیعی ایجاد می‌شود.

حاجی رحیمی با بیان اینکه چنین اقتصاد بیماری به صورت طبیعی، در مقابل ضربه مضاعف مشکلات دیگر مانند همه‌گیری ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتری دارد، تاکید کرد: اقتصاد ایران، علاوه بر مشکل مذمن بیماری هلندی، با مشکلاتی نظیر جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه هم مواجه بوده که آسیب‌پذیری را تشدید می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: اقتصاد ایران به تمام معنا یک اقتصاد مبتلا به بیماری خاص به حساب می‌آید و آثار همه گیری ویروس کرونا، در صورت کم دقتی و سهل انگاری مدیران و برنامه ریزان، می‌تواند آن را زمین گیر کند.

وی یادآور شد: استان کردستان هم یکی از ضعیف ترین حلقه‌های این زنجیر است و حتی بیشتر از بسیاری مناطق و استان‌های دیگر می‌تواند تحت تاثیر این بلای جهانی قرار گیرد.

حاجی رحیمی اظهار داشت: با توجه به اینکه همه دنیا از کرونا تاثیر گرفته‌اند نمی‌توان تغییرات اقتصادی ایجاد شده در استان کردستان یا کشور ایران را ماهیتا متفاوت و متمایز از تغییرات اقتصادی ایجاد شده در سطح جهانی در نظر گرفت و تنها تفاوت در میزان ضعف و آسیب پذیری استان کردستان یا ایران در مقابل مشکلات و معضلات ایجاد شده در نتیجه این همه گیری جهانی است.

حاجی رحیمی افزود: اتکا به فروش نفت و گاز برای تامین ارز وابستگی به واردات را افزایش داده و این مشکل آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از کرونا را تشدید کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان