وبلاگ مشرق

هرکس بیاید، مسکن را ۵۰۰ درصد گران نمی‌کند آقای پزشکیان! / تودهنی اردبیلی‌ها به مدعیان بی‌اعتمادی مردم

یک فعال اصلاح‌طلب به تازگی در اظهاراتی خواستار به رسمیت شناخته شدن "تندروی سیاسی" در جامعه شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تودهنی اردبیلی‌ها به مدعیان بی‌اعتمادی مردم

صفر توحیدی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل از افزایش 64 درصدی مساعدت و کمک‌های خیرین به ایتام این استان در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در سه ماه اول امسال حامیان طرح "اکرام ایتام" و "محسنین" در استان اردبیل بیش از 35 میلیارد ریال به صورت نقدی و غیرنقدی به ایتام تحت تکفل و فرزندان معنوی خود کمک کردند.

توحیدی با بیان اینکه ایتام و فرزندان مشمول طرح محسنین بیش از سایر مددجویان نیازمند رسیدگی هستند، گفت: حامیان در این مدت بیش از 26 میلیارد ریال به صورت نقدی به حساب ایتام و فرزندان خانوارهای تحت حمایت واریز کرده‌اند. [1]

*این خبر خوب در حالی است که عده‌ای به بهانه گرانی‌های اخیر و مشکلاتی که اقتصاد کشورمان بواسطه دولت اصلاح‌طلبان به آن مبتلا است؛ دست به سیاه‌نمایی‌های گسترده‌ای از فضای عمومی کشور زده‌اند و مدعی "ناامیدی" و "بی‌اعتمادی مردم به سیستم" شده‌اند!

در این باره حتی کسانی مدعی شده‌اند که شرایط زندگی در ایران مثل زیمباوه و یا در سطح آفریقاست.

آدم‌های یاد شده اما در تقّلایی وسیع؛ این قبیل خبرهای امید بخش مثل افزایش مساعدت‌های مردمی به نهادهای امین نظام را نیز پرده پوشی می‌کنند تا افکار عمومی آنها را نبینند و نشنوند.

خبرهایی که اتفاقا دلیلی واضح از اعتماد مردم به سیستم حکومتی و وسعت بخشندگی مردم در عین تنگناهای اقتصادی موجود است.

کما اینکه در این زمینه خبرهای متعدد دیگری هم از افزایش پرداختی‌های مردم به سیستم‌های امین نظام برای کمک به محرومین وجود دارد. [2]

***

"تندروی و کندروی‌ها را به رسمیت بشناسیم..."

انتقام سمپات‌های نهضت آزادی از امام(ره)!

محمد سلامتی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل تشکل منحلّه سازمان مجاهدین به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است: گاهی ممکن است یک تندروی در مقطعی از زمان، کارساز و مفید باشد. در مقطعی هم ممکن است محافظه کاری و نگران آینده بودن مفید واقع شود. این مدیریت یک جریان سیاسی است که وظیفه دارد معدلی از آنها بگیرد و در مقاطع مختلف تصمیم درست را اتخاذ کند. برای نمونه، قبل از انقلاب نهضت آزادی فعال بود. این حزب به روندی اعتدالی و حرکت تدریجی برای اصلاح امور اعتقاد داشت. ولی امام نظر دیگری داشت. برخی فعالان سیاسی آن دوره دیدگاه های امام را تندروی تلقی می کردند. برای نمونه، وقتی که نخست وزیر از سوی شاه عوض شد، اعضای نهضت آزادی گفتند تا همین جا بس است. ولی امام نظر دیگری داشت و با اینکه برخی نظر ایشان را تندروی تلقی می کردند، ولی همین تندروی یا هرچه نامش را بگذاریم، در آن مقطع «انقلابی» به وجود آورد! نمی‌خواهم بگویم هر تندروی که امروز وجود دارد مفید است.  اما مهم این است که رویکردهای این چنینی در هر جناحی هدایت شود.

او می‌افزاید:‌ معتقدم که باید تندروی‌ها و کندروی‌ها را در هر جناحی به رسمیت شناخت و از آنها بهره برد. همین تندروی‌ها و محافظه کاری‌ها است که تحرک یک جناح یا حزب را تضمین می کند. در سطح کل جامعه نیز همین است. در کشور ما عده ای قلیل تندرو وجود دارد و عده‌ای نیز محافظه کار هستند. و قشر وسیعی از مردم نیز معتدل هستند. مدیریت جامعه است که باید در مقاطع مختلف بهره لازم را از هرکدام این گروه‌ها در ارتباط با مسائل داخلی و همچنین مسائل خارجی ببرد. [3]

*ضمن اینکه قضاوت درباره اظهارات سلامتی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم اما بیان این نکته را ضروری است که در سخنان فوق‌الذکر یک انتقام‌گیری تلویحی از امام راحل به دلیل برخورد سخت ایشان با نهضت به اصطلاح آزادی دیده می‌شود!

و گرنه کیست که نداند به زعم نهضت آزادی حتی بهتر بود انقلابی هم در کار نباشد و اعضای این نهضت طرفداران جدی وابستگی ایران به آمریکا بوده‌اند.

از طرفی کدام منطق جز تفکر اذناب آمریکا استدلال می‌کند که رفتار امام راحل برای خواست انقلاب، تندروی بوده است!؟

مگر می‌توان پذیرفت که حکومت اسلامی مد نظر امام با اصلاحات شاهنشاهی محقق می‌شده است؟

در بحث تندروی و کندروی سیاسی همچنین لازم به توضیح است که افراط و تفریط هر دو عملکردهای غیر عقلانی هستند و عملکرد غیر عقلانی هم در حکومت اسلامی هرگز قابل تحمل یا پذیرش نیست زیرا موجب فساد خواهد شد.

از این رو بر بزرگان جریانات سیاسی عقل‌مدار است که اولا تندروها و کندروها را از خود برانند و برای آنها فرش قرمز پهن نکنند و ثانیا در این رابطه با مردم دیالوگ داشته باشند و صراحتاً بگویند که با این تندروی‌ها و کندروی‌ها هیچ میانه‌ای ندارند.

بدیهیست که اگر این اتفاق رخ ندهد؛ آنگاه غبار فتنه برمی‌خیزد و در سایه بسیط این غبار، تشخیص حق به آسانی ممکن نخواهد بود.

***

هنری که از دست ترامپ و تحریم‌ها ساخته نبود...

هرکس بیاید، مسکن را 500 درصد گران نمی‌کند آقای پزشکیان!

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در بخشی از مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران اظهار کرده است:

"راهی که ما می‌رویم و آنچه که ما شاهد هستیم، هر دولتی هم بیاید و هر جناح و دسته‌ای که بخواهد کاری کند، بجز همین نمی‌تواند باشد. مشکلات مملکت به سادگی قابل حل نیست. به‌خاطر آن رفتاری که امریکا و برخی کشورهای دیگر در قبال ایران دارند، حل وفصل برخی مشکلات ساده نیست. هر کسی بیاید ما این مشکل را خواهیم داشت. "

او همچنین می‌گوید: اینکه بیاییم شعار بدهیم و بگوییم این مشکلات هست و بعد هم همه گناهان را به گردن دیگری بیندازیم، آیا این منطق اصولی است؟ به نظرم کار درستی نیست. این چیزی است که متأسفانه متوجه آن نیستیم. [4]

*آقای پزشکیان تجاهل‌العارف کرده و حاضر نیست در پیشگاه مردم اذعان کند بلایی که در دولت مشترک روحانی و اصلاح‌طلبان بر سر "قدرت خرید مردم" آمد فقط در دولت مرحوم هاشمی مسبوق به سابقه است نه در هیچ دولت دیگری.

و این یعنی بر خلاف آنچه که ایشان تفوّه می‌کند؛ هر دولت دیگری بیاید؛ به جز شرایط فعلی را رقم خواهد زد... (به شرط رأی خوب مردم به یک رئیس‌جمهور کارآمد)

پزشکیان باید جواب بدهد که دقیقا در کدام دولت در جمهوری اسلامی قیمت مسکن تا 500 درصد و بیشتر افزایش یافته که او ادعا می‌کند هر دولتی بیاید همین است!؟

بسیاری از مشکلات اقتصادی این روزها نه تنها صرفا به طرز تفکر اقتصادی و مدیریت ناکارآمد آقایان مربوط است که اتفاقا راه حل‌های کوتاه مدت نیز دارد.

کما اینکه در مجموعه مشرق از چند سال قبل اصرار داشتیم که دولت باید سبد معیشت مردم را تضمین کند، بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی و از سوداگری باید تعیین تکلیف شود و قیمت خودرو بایستی با سیستم "سهمیه‌بندی" کاملا نظام‌مند شود. [5][6]

راهبردهایی که دولت در هفته‌های اخیر مشغول زمزمه برای اجرای آنهاست؛ علیرغم کراهتی که دارد و این راهبردها را خلاف منویات علم اقتصاد می‌داند!

از نکات لازم به اشاره همچنین بحث قیمت‌هاست.

از مدت‌ها قبل تأکید داشتیم که اصلی‌ترین مشکل این روزها و سال‌های اقتصاد ایران بر خلاف ادعای سخنگوی دولت! نه تحریم که مسئله "عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها" است.

مقوله‌ای که سبب می‌شود نظام حرص و طمع؛ قیمت‌گذاری بر کالاهای موجود در بازار و خاصّه اقلام سبد معیشت مردم را بر عهده بگیرد و فاجعه‌ای مثل تغییرات قیمتی هر روزه را رقم بزند.

آقای پزشکیان حتما از بدیهی بودن این نکته باخبر است که در صورت ورود کارآمد دولت و قوه قضائیه به مبحث نظارت بر قیمتها و به راه افتادن نهضت "واقعی‌سازی قیمت‌ها" در کشور؛ ظرف مدتی کوتاه، بسیاری از کالاها و خدمات ارزان خواهند شد و دیگر هیچ طمّاعی نخواهد توانست برای خالی کردن جیب مردم و قشرهای کم درآمد و پُر درآمد نقشه بکشد.

اکنون از چه روست که آقایان مردم را از لولویی به اسم آمریکا یا تحریم یا غیره می‌ترسانند و در اشتباهی دانسته یا ندانسته تَکرار می‌کنند که "هرکس بیاید همینست..."!

این قاعده فتنه‌گرانه مبنی بر اینکه "هرکس بیاید همینست..." کاملا غلط، نومیدانه و بی‌اصل و اساس است و هرکس بیاید اتفاقا همین نیست. و بر همین منوال است که برخی تحلیلگران تأکید دارند یگانه راه حل مشکلات کشور -جدای از راهکارهای کوتاه مدت- رأی خوب مردم در "صندوق رأی" است.

از باب تذکر و هشدار بایستی بیان کرد که تنها حضور یک مدیر اصلاح‌طلب با اعتقادات غلط اقتصادی (آخوندی) در سمت وزارت مسکن دولت روحانی چگونه توانست قیمت مسکن را تا 500 درصد افزایش دهد و این هنر هرگز از دست امثال ترامپ و تحریم‌ها ساخته نبود...

***

1_ www.irna.ir/news/83855217/

2_ mshrgh.ir/1003020

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1455313

4_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/1/548379/0

5_ mshrgh.ir/938744

6_ mshrgh.ir/1089814

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان