وبلاگ مشرق

مردم رأیشان را پس نگیرند آقای نماینده! / اعلامیه‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلبان برای "خون‌بازی" با مردم

یک وزیر دولت اصلاحات به تازگی اظهار کرده است: گفت‌وگوی تلویزیونی قالیباف پیرامون فعالیت‌های مجلس یازدهم، تبلیغ برای انتخابات ۱۴۰۰ بود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردم رأیشان را پس نگیرند آقای نماینده!

سیدمحسن دهنوی، از نمایندگان مجلس یازدهم روز گذشته در یک توییت با اشاره به گران شدن قیمت سیمان نوشت: قیمت میلگرد و سیمان افزایش چشم‌گیری داشته؛ در حالی که هیچکدام از این‌ها وابستگی چندانی به نرخ دلار ندارند. بی‌برنامگی و عدم نظارت در عملکرد وزارت صمت مشهود است. همین بی‌کفایتی، عرصه جولان دلالان را باز گذاشته تا دود افزایش قیمت مصالح ساختمانی، باز هم به چشم مردم برود.

او همچنین در توییت دیگری در همین رابطه تصریح کرد: اگر در همین هفته به افزایش بی‌رویه قیمت میلگرد و سیمان رسیدگی نشود باز هم شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود. در مجلس از سرپرست وزارت صمت و وزیر مسکن می‌خواهم توضیح دهند علت این جهش قیمت‌ها چه بوده و چرا کاری برای مهار قیمت‌ها نکرده‌اند؟

*حساسیت و پیگیری آقای دهنوی بسیار قابل تحسین و رفتاری است که نظیر آنرا در مجلس قبلی کمتر می‌دیدیم و یا اصلا نمی‌دیدیم!

اما بیان این نکته هم ضروریست که آقای دهنوی گویا کمی دیر رسیده‌اند زیرا قریب به یک ماه است که در بازار مسکن صحبت از گرانی سیمان است.

مشرق نیز حوالی یکماه قبل در گزارشی با اشاره به گرانی سیمان تصریح کرد که این مسئله آزمونی برای نمایندگان مجلس یازدهم خواهد بود! [1]

ما در خطوط آن گزارش پیرامون گرانی سیمان نوشته بودیم:

"می‌طلبد که مجلس محترم در فضایی منطقی و به دور از هیجانات توییتری! قیمت سیمان و البته سایر اقلام گران شده در روزهای اخیر را به دقت زیر ذره‌بین قرار دهد و از افزایش غیر معقول قیمت‌ها جلوگیری کند.

باید دانست که سنگ بزرگ علامت نزدن است و مجلس محترم برای عمل به وعده‌های خود مبنی بر کاهش مشکلات مردم؛ می‌تواند با ورود به همین مقولات ظاهرا خرد؛ در مسیر تحقق وعده‌ها گام بردارد. "

اما صد افسوس که نمایندگان محترم آن روزها درگیر برخی هیجانات بودند و کسی از آنها آنطور که باید به این گزارش هشدار دهنده وقعی نگذاشت تا به امروز رسیدیم که قیمت سیمان افزایش داشته است.

ریاست محترم مجلس، نمایندگان و مشاوران آنها باید بدانند که "حقیقت شاید در همین سراب‌های تفیده شنا می‌کند" و با حلوا حلوا گفتن هرگز هیچ دهانی شیرین نخواهد شد.

اینکه در قیام و قعود آقایان ببینیم حرف‌های دهان پر کن زده می‌شود، یاد و خاطره سردار سلیمانی به صورت روزمره گرامی داشته می‌شود و حواشی از متن پررنگ‌تری مثل شفافیت! جولان می‌دهند و اما در این سوی ماجرا آقایان دیر متوجه گرانی تأثیرگذار سیمان می‌شوند؛ به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

خاصّه اینکه مردم با کسی عقد اخوّت ندارند و می‌توانند در انتخابات بعدی به راحتی رأی و اعتمادشان به اصولگرایان را پس بگیرند.

***

چه انگیزه‌ای در پس "تأکید بر تجمع به جای ارائه راه حل مشکلات اقتصادی" وجود دارد؟

اعلامیه‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلبان برای "خون‌بازی" با مردم

کانال تلگرامی امتداد، وابسته به اصلاح‌طلبان اخیراً در گزارشی پیرامون تجمع محدود بهبهان، نوشته است:

"در همین راستا مشاهدات عینی و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حضور پررنگ نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرهای تهران، کرج و... حکایت دارد که می‌تواند، نشانی باشد از احتمال برگزاری تجمعات اعتراضی. با این حال آنچه این میان همواره باید مورد توجه مسوولان و نهادهای امنیتی قرارگیرد، تاکید مسوولان عالیرتبه جمهوری اسلامی، از انتخابی گرفته تا انتصابی، بر حق مردم برای برگزاری تجمعات اعتراضی و اعلام نارضایتی خود از وضع موجود است. حقی که برای احقاق آن به خویشتنداری نهادهای امنیتی و سعه ‌صدر نهادهای قضایی و البته جلوگیری از تشدید جو امنیتی نیاز است که در غیر این صورت به خودی خود می‌تواند به تشدید نارضایتی‌ها بینجامد. "[+]

*ما برای بار چندم این هشدار را مطرح می‌کنیم که وقتی کسی از اعتراض و اغتشاش حرف می‌زند اما آنرا تقبیح نمی‌کند به این معنیست که در حال تشویق اعتراض خیابانی و دمیدن بر اغتشاش است.

و این مقوله اگر مورد توجه خواص و چشمان ناظر جامعه نباشد یقینا به تکرار آبان 98 و تحقق پیش‌بینی یا شاید آرزوی کسانی مثل مصطفی تاجزاده منجر می‌شود. [2]

در بحث ادعای امتداد مبنی بر تأکید مسئولان عالیرتبه بر حق برگزاری تجمعات اعتراضی! باید دانست که صرفا اصلاح‌طلبان تندروی شورای شهر تهران و شخصی که برادر او در کادر منافقین فعالیت می‌کند چنین درخواست‌های تندی داشته‌اند و قاطبه مسئولان خدوم کشور اتفاقا بر رعایت قانون تأکید کرده‌اند.

به این معنی که برای هر کاری نیاز به اخذ مجوز است و کسانی که بر رفتارهای بی‌مجوّز تأکید دارند در واقع همان اشرار و گرگ‌هایی هستند که لباس میش پوشیده‌اند.

در این باره می‌توان به صحبت‌های سخنگوی وزارت کشور در آذرماه 98 نیز اشاره کرد که در تأکید بر همراهی وزارت کشور با تجمعات دارای مجوّز گفته بود: در یک سال گذشته 331 تجمع و راهپیمایی با استفاده از سازوکار قانونی در سراسر کشور برگزار شده است.

سامانی تصریح کرده بود: حق تجمعات قانونی علاوه بر قانون اساسی در منشور حقوق شهروندی نیز مورد تاکید قرار گرفته و در این راستا پیشنهاد وزارت کشور در سال 1397 به تصویب هیات وزیران رسیده و کماکان لازم‌الاجرا است. [3]

در همین حال بایستی به این نکته هم اشاره کرد که در شرایط فعلی، هر تجمعی ولو مجوّز دار؛ نه تنها راه حل هیچ مشکلی نیست بلکه موجب حادّ شدن مشکلات خواهد بود.

حقیقتی که معلوم نیست چرا اصلاح‌طلبان و خبرنگاران چپ آنرا به مردم نمی‌گویند!؟

برخی معتقدند این نگفتن و این تقلّا برای پنهان کردن راه حل "صندوق رأی" از چشم مردم توسط اصلاح‌طلبان و سربازان رسانه‌ای آنها صرفاً برای اینست که آرزوی ستاد اصلاحات و هسته سخت این جریان خاص سیاسی مبنی بر ایجاد "فتنه اقتصادی" و به راه افتادن جوی خون در خیابان‌ها محقق شود و آقایان در تقلایی برنامه‌ریزی شده وارد میدان یکسره کردن کار نظام اسلامی به بهانه مشکلات اقتصادی -قابل حلّی که خودشان پدید آورده‌اند- بشوند.

***

گفت‌وگوی تلویزیونی قالیباف، تبلیغ برای انتخابات 1400 بود!

علی صوفی، از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون فعالیت‌های مجلس یازدهم و صحبت‌های تلویزیونی رئیس مجلس یازدهم اظهار کرده است:

«چیزی که آقای قالیباف به‌عنوان طرح حمایتی مطرح کرد برای من کمی عجیب است. رئیس مجلس هنوز یک ماه از عمر مجلس نگذشته طرحی را مطرح می‌کند که معلوم نیست قانون شود. طرح باید در مجلس مطرح و به تصویب برسد و بعدا آقای رئیس مجلس بیاید و آن را در تلویزیون مطرح کند. این هم جای اشکال دارد، حالا بگذریم از اینکه خود طرح چقدر مشکل دارد و رابطه آن با اسناد بالاسری مثل چشم‌انداز 20ساله و برنامه ششم چه هست و چه نیست. اما آنچه به‌صورت کلی می‌توان گفت این است که این مجلس دچار سردرگمی است.»

او همچنین تصریح می‌کند: از گفت‌وگوی عجولانه آن شب همین برمی‌آمد که ایشان تایم از صداوسیما می‌گیرد و برنامه‌های خودش را بیان می‌کند، برخی از تحرک‌های دیگر مانند ملاقات‌ها با اقشار مختلف که ایشان دارد تداعی‌کننده همین است که آقای قالیباف در شرایط کنونی از فرصت تبلیغاتی هم برای 1400 استفاده می‌کند. [4]

*آقای صوفی سال‌ها در این کشور وزیر بوده و کار سیاسی کرده است اما گویا متوجه رویه‌های رسانه‌ای و قانونی نیست که از یک گفت‌وگوی ساده تلویزیونی و یا طرح مجلس برای اقتصاد و معیشت مردم اینچنین برآشفته است.

البته هویداست که صوفی و دوستان او در تنگنای یک حقیقت مهم قرار دارند و آن اینکه هر یک گام مجلس یازدهم ولو حتی یک گام کوچک! که موجب بهبود معیشت مردم بشود؛ اوضاع جهان را تا سال‌ها در چشم اصلاح‌طلبان و جریان چپ تیره و تار خواهد کرد.

چه اینکه چپ‌ها خوب می‌دانند رفع کردن اشکالاتی که دولت و مجلس اصلاح‌طلبان بوجود آورده است؛ چه تأثیر شگرفی در افکار عمومی خواهد گذاشت و چگونه می‌تواند آنها را در نزد مردم به نماد ناکارآمدی و اصولگرایان را به نماد کارآمدی تبدیل کند.

فلذاست که ترس صوفی از اجرایی شدن طرح‌های اقتصادی قالیباف و یارانش در مجلس کاملا قابل درک است.

بایستی اشاره کرد که رأی مردم به اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم، گام اول جامعه برای آغاز فرایند حل مشکلات بزرگی است که اصلاح‌طلبان خاصّه در اقتصاد پدید آورده‌اند و اگر این گام در انتخابات 1400 و انتخابات‌های بعدی نیز برداشته شود؛ نه تنها مشکلات اقتصادی کشور به مرور مرتفع خواهد شد بلکه می‌توان تا سال‌ها کشور را در برابر تنش‌های اقتصادی بیمه کرد. زیرا اصولگرایان هرگز دنبال ایجاد چالش اقتصادی عامدانه و بهانه کردن آنها برای مطالبات سیاسی خود علیه نظام و مردم نیستند.

در بحث کاندیداتوری قالیباف برای سال 1400 نیز یک حقیقت ساده وجود دارد و آن اینکه اگر شمّه‌ای از کارآمدی قالیباف در مجلس به ظهور برسد و مردم ببینند که چگونه مشکلاتشان در فاز مرتفع شدن قرار گرفته است؛ هیچ عقل سلیمی به خود اجازه نمی‌دهد که مدیریت جهادی را در مجلس محصور کند و مرتکب ظلم به مردم شود.

چه اینکه مدیریت جهادی اگر عرضه و کارنامه خود را در مجلس نشان بدهد؛ عدم حضور او در ریاست جمهوری که بسط ید بیشتری برای خدمت به مردم وجود دارد؛ دقیقا ظلم به مردم و نظام اسلامی است.

***

1_ mshrgh.ir/1088510

2_ mshrgh.ir/1018114

3_ www.irna.ir/news/83564659/

4_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/292788

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان