ویژه‌های مشرق

حمله اصلاح طلبان به طرح ضدتحریمی مجلس / بایدن می‌خواهد تحریم‌ها را بردارد، کارشکنی نکنید

طرح مجلس در راستای منافع ملی و علیه منافع آمریکا و تروئیکای اروپایی است.اما عجیب اینجاست که برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب از اینکه زورگویی آمریکا و اروپا مورد هجمه قرار گرفته است، برآشفته شده اند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** از بمباران اسرائیل حرف نزنید!

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «حیفا را بکوبید!» نوشت: «همزمان با نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم، جمعی موسوم به «دانشجویان ارزشی» ...تجمعی را مقابل ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان برگزار کردند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «شرکت‌کنندگان در این همایش بنرها و پلاکاردهایی در دست داشتند که براساس آن خواستار برخورد قاطع و البته نظامی جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی به دلیل ترور محسن فخری‌زاده شدند... "حیفا را بکوبید"...دست‌نوشته‌ای بود که دانشجویان ارزشی همراه خود به مقابل مجلس برده بودند و بدون هرگونه مزاحمتی آن را در دست گرفتند...همه این موارد در کنار هم خبر از رشد جریانی در ایران دارد که به بهانه ترور دانشمند موشکی ایران خواستار جلوگیری از احیای دوباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام است».

تناقض گویی های اصلاح طلبان که برآمده از رفتار قبیله ای است، در نوع خود شاهکار است. این طیف از یکسو در روزنامه های خود در شماره امروز، تصویر روحانی و شهید فخری زاده را منتشر کرده و در توصیف آن نوشته اند «نشان خدمت برجام بر سینه فخر ایران»؛ اما از سوی دیگر روزنامه اعتماد در گزارش مذکور، شهید فخری زاده را یک دانشمند موشکی معرفی کرده و مدعی شده که نباید برجام را به ترور وی مرتبط کرد!

علاوه بر این روزنامه اعتماد در گزارش مذکور از اینکه دانشجویان از پلاکارد «موشک باران اسرائیل» استفاده کرده اند، برآشفته شده است. دیروز هم یکی از مدیران اسبق وزارت خارجه در دولت اصلاحات در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود: « قطعا راهکار معقول در این شرایط حرف‌های بی‌پشتوانه نیست. ضمن اینکه شلیک یک یا چند موشک به اسرائیل نیز برخلاف تصورها، نه‌تنها تزلزلی در ارکان این رژیم ایجاد نمی‌کند، بلکه به دلایلی که همه از آن آگاهیم، تنها دستاورد چنین اقدامی، این است که زمین بازی عوض می‌شود و ایران در معرض محکومیت بین‌المللی قرار می‌گیرد و علاوه بر ترامپ که هنوز در قدرت است، بایدن و اتحادیه اروپا را برای محکومیت ایران تحت فشار قرار خواهد داد».

چرا برخی رسانه های اصلاح طلب حتی از شعار «موشک باران اسرائیل» هم برآشفته و عصبانی می شوند!؟ چرا این طیف قدرت نظامی پوشالی رژیم جعلی اسرائیل را بزک می کند!؟

پاسخ این سوال در وقایع فتنه 88 نهفته است؛ سران رژیم صهیونیستی در آن سال با اشاره به رفتار فعالین اصلاح طلب در فتنه تاکید کردند که «اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه های اسرائیل در ایران هستند» و «جریان اصلاح طلب به نمایندگی از اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران می جنگد» و...

**بایدن می خواهد تحریم ها را بردارد، کارشکنی نکنید

«داریوش قنبری» معاون پارلمانی شهردار تهران در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «از همان روزی که نتیجه انتخابات آمریکا اعلام و به نوعی مشخص شد که جو بایدن برنده انتخابات است و با توجه به صحبت‌های بایدن هم این انتظار می‌رود که تحریم‌ها برداشته شود و فشارهایی که از زمان ترامپ وارد شده از بین رود، دوباره شاهد تحرک جدید دلواپسان در داخل کشور بودیم. برخی در داخل ناخواسته اقداماتی انجام می‌دهند که همان خواسته‌های ترامپ، اسرائیل و عربستان را دنبال می‌کنند».

قنبری در ادامه نوشت: «این روزها نگرانی سردمداران رژیم‌صهیونیستی از پیروزی بایدن را شاهدیم که دست به ترورهای کور می‌زنند. آنچه برای تندروها یک جریان خاص سیاسی مهم است اینکه همانطور که بهارستان را فتح کردند، سال آینده پاستور را هم فتح کنند و گشایشی که احتمال می‌رود در مناسبات ایران و 1+5 مجددا صورت بگیرد می‌تواند مانع از رسیدن آنها به پاستور شود و مردم امیدوار شوند و نهایتا مشارکت پررونقی شکل ‌گیرد که دراین‌صورت احتمال پیروزی آنها کم می‌شود».

همچنین «سید حسین موسوی تبریزی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برجام یک توافق عقلایی و خردورزانه بود که از سوی طرفین صورت گرفت تا همه طرفین سود ببرند. با این وجود حضور ترامپ در کاخ سفید سبب اقدام غیرعقلایی خروج از برجام شد... در شرایط کنونی که ترامپ در انتخابات شکست خورده فرصت‌های جدیدی برای آمریکا ایجاد شده که اشتباه گذشته رئیس‌جمهور سابق خود را جبران کنند و دوباره به برجام بازگردند. در این مسیر نیز باید از فرصت‌ها استفاده کرد و تا آنجا که امکان دارد با گفت‌وگو به سمت جلو حرکت کرد. بایدن باید دوباره به برجام بازگردد تا زمینه‌های تنش‌آفرینی آمریکا کاهش یابد».

اصلاح طلبان مدعی هستند که «جو بایدن» در پی لغو تحریم هاست. این ادعا در حالی است که اتفاقا بایدن با انتقاد از ترامپ گفته است که روش های هوشمندانه تری برای تحریم و فشار بر ایران وجود دارد که دولت ترامپ از آنها غفلت کرده بود.

نزدیکان بایدن و اعضای احتمالی دولت وی در هفته های اخیر تاکید کرده اند که برجام یک سکو برای دولت آمریکاست تا از طریق آن ضمن دائمی کردن محدودیت های هسته ای ایران، الگوی برجام را در حوزه های موشکی و منطقه ای نیز تعمیم دهند.

در این میان مسئله لغو تحریم ها به هیچ عنوان از سوی بایدن و اعضای احتمالی دولت وی مطرح نشده است. آمریکا در پی آن است تا از طریق مذاکره به همان نتیجه ای برسد که قرار بود از طریق اعمال تحریم ها حاصل شود.

ساختار حاکمیتی آمریکا به دلیل خوی سلطه گری و غارتگری و زورگویی، در مواجهه با دیگر کشورها سه روش به کار می گیرد؛ تحریم، مذاکره و جنگ؛ شواهد و مستندات متعدد حاکی از آن است که مدت هاست گزینه جنگ علیه ایران از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است.

علاوه بر این به اذعان مقامات آمریکایی، در مسئله ایران دیگر چیزی باقی نمانده که تحت تحریم قرار بگیرد و ابزار تحریم در مقابل ایران، بیش از این دیگر قابلیت ندارد.

بنابراین آمریکا در پی آن است تا از طریق مذاکره به همان نتیجه ای برسد که میخواسته از جنگ و تحریم ایران به آن برسد.

آمریکا و تروئیکای اروپایی فقط زبان زور را می فهمند. اما در این میان هر وقت ایران در پی آن است تا با زبان اقتدار، آمریکا را از زیاده خواهی و گستاخی بازدارد، طیف اصلاح طلب و برخی دولتمردان به این رویکرد مقتدرانه حمله می کنند.

** حمله اصلاح طلبان به طرح «ضدتحریمی» مجلس

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «مجلسِ مقابله با برجام» نوشت: «بهارستانی‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا قبل از بازگشت آمریکا به برجام با الزام دولت به خروج از برجام از تداوم تحریم‌ها خیال خود را راحت کنند. اینکه کاسبان تحریم با تندروی‌های غیرمعقول همیشگی، بر طبل تداوم تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف بکوبند، جای تعجب ندارد اما اینکه بهارستانی‌ها در مقام نمایندگی مردم به‌دنبال ادامه حصر اقتصادی کشور هستند و از هیچ گشایش اقتصادی‌ای استقبال نمی‌کنند، جای سؤال دارد».

روزنامه ایران نیز در گزارشی با عنوان «حرکت یکطرفه مجلس در جاده برجام» نوشت: «ساکنان بهارستان دیروز به یکی از آرزوهای خود مبنی بر خروج ایران از برجام نزدیک شدند. آنها ابتدا کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران» را بی‌توجه به نظر مخالف دولت تصویب کردند و بلافاصله رسیدگی به جزئیات را آغاز کرده و با هر 9 ماده آن موافقت کردند. نمایندگان آنقدر برای تصویب طرح موسوم به لغو تحریم‌ها عجله داشتند که جلسه را در نوبت بعدازظهر هم ادامه دادند و کار را یکسره کردند».

روزنامه اعتماد هم در مطلبی در اعتراض به طرح مجلس نوشت: «ترور شهید محسن فخری‌زاده ضربه سرویس اطلاعاتی خارجی به سرویس اطلاعاتی و امنیتی ایران بود و منطق می‌گوید واکنش به ضربه اطلاعاتی و امنیتی باید از همان جنس و مجری هم باید سرویس‌ اطلاعاتی ایران باشد نه وزارت امور خارجه».

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اعتراض به طرح اخیر مجلس درباره لغو تحریم ها نوشت: «برخی‌ افراد قدرت اطلاعاتی و عملیاتی اسراییل را برجسته می‌کنند در حالی که به نظر من قدرت تحلیلی آنان مهم‌تر است. همین که نبض رفتاری این جماعت را در دست داشته و می‌دانند با یک عملیات ترور، مسیری را می‌گشایند که نتیجه‌اش از وجود ترامپ هم برای اسراییل بهتر است نشانه‌ای از عمق درک تحلیلی آنان است».

کارشناسان اقتصادی با گرایش های مختلف سیاسی بارها تاکید کرده اند که علت اصلی مشکلات اقتصادی در کشور، سوءمدیریت در دولت است و تحریم ها حداکثر 20 الی 30 درصد در ایجاد مسکلات موجود سهیم هستند.

طیف اصلاح طلب از یکسو افرادی همچون آخوندی و زنگنه را مدیران خبره و ژنرال های دولت می نامد و کارنامه غیرقابل قبول این افراد را انکار می کند و از سوی دیگر مذاکره و توافق با آمریکا را عامل رفع تمامی مشکلات کشور قلمداد می کند.

طرح اخیر مجلس درباره لغو تحریم ها در حقیقت ابزاری قدرتمند برای وزارت خارجه و دولت و در جهت احقاق حقوق برجامی ایران است. طرح مجلس می گوید ایران نباید یکطرفه تعهدات خود را انجام داده و طرف عهدشکن باید بابت بی عملی خود هزینه بدهد.

این طرح در راستای منافع ملی و علیه منافع آمریکا و تروئیکای اروپایی است. اما عجیب اینجاست که برخی دولتمردان و رسانه ها و فعالین اصلاح طلب از اینکه زورگویی آمریکا و اروپا مورد هجمه قرار گرفته است، برآشفته و عصبانی شده اند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان